Colliekompisarna

Alla inlägg under oktober 2014

Av Marru - 7 oktober 2014 00:16

Idag bestämde jag mig för att i tar den extra långa promenaden. Det var väl tur det, för dom lovar sämre väder. Skall visst regna redan imorgon. Nu gick vi hälsospåret ända till slutet. Den börjar ju strax nedanför oss. Det är en trevlig slinga med många backar. Tyvärr är det väldigt mycket folk som går där, till skillnad från spåret i Söderbärke. Så jag vågar inte ha hundarna lösa där som jag hade i Söderbärke. Det finns inte många ställen och gå på här där man kan ha hundarna lösa. Det är lite tråkigt. 

 

Sen var jag med mamma till Ludvika. Hon ville åka och handla nån annanstans än hemma. Först var vi till Willys och handlade mat. Sen åkte vi upp till Rusta och kolla om de är klara med sitt där. De håller ju på och bygger om där inne. Hittade lyktor och hänga upp på ampeln på framsidan. Fleecefiltar också, för att kunna fläta flätor till Jeri. Efter det åkte vi till Dollar store. De har en sorts hundgodis där som Jeri gillar. Det är ju lite svårt att hitta nåt han gillar. Men den brukar han ta, och sen levergodiset som jag gör själv. Sen så klart så köpte vi oljeljus och ha till kyrkogården.

 

Hade tänkt ta en cache vid golfbanan på väg hem från Ludvika. Men dom där tokiga golfarna är där fortfarande och slår på sina bollar. Jag tog ju en cache på morgonpromenaden, så det är väl inte nån större fara. Det finns en utmaning, en cache som man får logga när man tagit 2 st cacher varje dag under ett kalenderår. Det behöver inte vara under ett och samma år. Det finns också en där man skall ta en cache varje dag, och de behöver inte vara heller vara samma år. Jag har många luckor att fylla. Men jag har alla fall 2 för den 6 oktober. 

Av Marru - 5 oktober 2014 23:49

Det har varit en lugn dag idag. Tänkte ta en lång morgonpromenad med hundarna. Men det såg så ostadigt ut, så jag vågade inte ta nån längre promenad. Ja, vi gick ju ända ner till byn. Men jag hade tänkte göra en mycket längre promenad än den som blev. 

 

På eftermiddagen åkte jag till Hedemora för att spela med mina spelkompisar. Det är sällan jag kommer iväg på spelträningarna. Det var kul och spela lite igen. 

Av Marru - 4 oktober 2014 23:54

Idag var det säsongens sista utomhustävling. Vi hade tur med vädret, så vi körde med lätt packning idag   . Alltså inget tält med. Visserligen hade vi med burarna men dom tog vi aldrig ut. Vi var inte där så länge, så de fick vara i bilen mellan varven, som när vi gick banvandring. Hoppklassbanan var relativt enkel. Fanns bara ett hinder man skulle ta från "fel" håll. Så klart tänkte Lizzie ta den från fel håll. Eller om det nu är rätt håll   . Alltså jag menar att hon skulle ha rundat hinderstödet, för att hoppa den från motsatt håll. Ja, vi tog oss alla fall runt banan utan hinderfel men med tidsfel, som vanligt. På 10:e plats kom vi. 

 

Agilityklassen var inte heller så knepig. Lizzie rev första hindret. Sen var det lite trix i mitten av banan, slalomet gick långsamt. Till slut så bestämde jag att vi diskar oss. Kände att jag orkar inte hålla på och ropa på henne för att hon skall öka farten. 

 

Det skall bli spännande nästa helg. Jeris första start. Nu är ju inte tanken att han skall springa hela banan och nolla eller nåt sånt. Tanken är att han skall vänja sig vid miljön. Vi får se om vi kommer längre än till start. Gör vi det så springer vi så långt han orkar hänga med. Men det skall bli roligt och se hurdan fart han har alla fall. I veckan var första gången han hoppade över ett hopphinder som var 55 cm. Han har ju inte sprungit längre kombinationer än ca 7 hinder.  Men vi har alla fall 4 väggar runt oss, så han kommer ju inte åt att springa hur han vill.

Av Marru - 3 oktober 2014 23:56

Idag har Jeri och jag varit till Molnebo, eller By var det väl närmare bestämt. Idag skulle vi å lära oss och leka, använda lek som belöning mm. Jeri är ju ganska bra på det, men man kan alltid bli bättre. 

 

Gick upp tidigt imorse efter en lite rastlös natt. Bla var jag till en djurklinik med Farina för att ta bort henne. Pga blödande hudeksem. Får väl hoppas att det inte var en sanndröm alla fall. Vilka konstiga drömmar man kan ha ibland. 

 

Men Jeri och jag fick alla fall en riktigt rolig dag. Många collie var det. Små goa valpar, lite större valpar och vuxna hundar. Det är roligt att Jeri kommer från en uppfödare som har energi att hitta på en massa skoj åt sina valpköpare. Vi får ju inte vara med på andra roligheter, så då är det ju tur att uppfödaren hittar på en massa skoj. 

 

Jeri träffade 2 av sina systrar också. Här en bild på Jeri med systrarna. Till vänster har vi Liz (SW JW-13 Helsinki JW-13 Nord JW-13 Fi JW-13 JW Gatefields I`m Over The Moon). Till höger har vi då Zofi (RLD N Gatefields Moonlight Girl). Hon bor nere i Skåne, så Jeri har inte träffat henne sen han flyttade hem till oss. 

 

 

Av Marru - 2 oktober 2014 22:17

Ikväll har vi varit och tränat, precis som alla andra torsdagar.Vi skall försöka med lite nytt på träningarna. Banor lite oftare, men trots allt skall vi ha kortbanor. Sen har vi lite andra ändringar också på träningarna. Hoppas att det ger lite mer åt alla. Jag kände ett tag att det var inte mycket träning för mig. Men nu hoppas att det skall ge mig lite också. Ikväll så provade alla på sändande till kon. Fick ju lite bra tips på det när jag var på kurs med Lizzie förra fredagen. Sen gjorde jag en kortbana på en del av söndagens bana. Den med hopphindret bredvid ett kalla in moment. Det var lite kul och se hur det gick för klubbkompisarna   . Kan ju säga att det var några som tyckte att det var roligare och dra på hopphindret än att springa till matte. Men Lizzie fixade det bra. Så jag tror nog att om vi stöter på det där fler gånger så är jag nog inte så orolig för det. Det är väl då det går åt skogen   . 

 

Jeri då, han måste nog vara i nån sorts period. Han har ingen som helst intresse och vara med mig. Utan han vill ju bara leka med kompisarna runt omkring. Ja, han leker ju med mig, men ibland så drar han mitt i leken också. Han är ju 19 månader, så han är ju i en sån ålder. Men innan dom andra kom så tränade jag lite agility med han. Slalomet där gick ju inte så där riktigt bra som hemma. Märkte ju i tisdags när vi tränade slalom att han gick och nosade genom hela slalomet. Den stod ju på samma ställa som i tisdags, så han gjorde likadant idag. Men idag fick han för första gången hoppa på hopphinder på 55 cm. Och det gick galant. Han var högt över bommen.  Jag var ju röntga han i förra veckan, och igår så såg jag svaret på hunddata, och idag kom brevet från SKK. Han hade HD A. Det kändes bra. 

 

Imorgon skall vi till uppfödaren och ha det lite skoj. Vi får väl se vad vi hittar på där.

Av Marru - 1 oktober 2014 23:15

Ja, vare sig man vill eller inte så kommer den. Hösten, mörkret, kylan. Ja, som ni ser så är det verkligen inte nåt jag längtar efter. Nu får man vänta ett halvår innan man kan njuta av ljuset, solen och värmen igen. Nu när det visar sig, så är det ju så kortvarigt. Snart är det mörkt redan vid 15-tiden. 

 

I helgen var Lizzie och jag på vår tredje rallylydnadstävling för i år. När jag såg banskisserna så tänkte jag för mig själv, att det här var nog inte så farligt. Första banan kändes också bra, så jag trodde att det här fixade vi. Sen blev jag mer och mer osäker när alla sa att domarna var hårda på ljud. Ja, Lizzie är ju inte den allra tystaste hunden. Det skall ju snackas. Inte skällas utan pratas, typ "jag satt ju alldeles nyss, varför måste jag göra det igen" . Så då tänkte jag att nu är det kört. Vilket det visade sig vara också. Bara 60 poäng fick vi kvar. Men det var inte hennes snack, eller  bara hennes snack som var orsaken. Det fanns fler orsaker. Tex att jag glömde bort stå i ett moment. Sitt-stå-lämna-kalla in. Jag missade och säga stå åt henne. Så där rök ju 10 poäng. Sen hade vi ett moment. Sitt-lämna kvar-sväng vänster-ett steg-kalla in. Där glömde Lizzie stanna kvar. När jag tog steget, eller om det redan var i svängen så följde hon med. Där rök ytterligare 10 poäng. Om vi hade skippat ett av fel ö, så hade vi ju klarat oss. Fast ännu bättre hade det ju varit och skippa båda   . 

 

Så jag fick ställa in hoppet på nästa bana. Fast när jag stod vid sidan och kollade när domaren byggde banan så sjönk mitt hopp nedanför knäna. Trots att Lizzie inte är så snabb i agility, så vet hon vad ett hopphinder är. Den banan hade momentet, sitt-lämna kvar-spring-kalla in, ca 1 meter från hopphindret. Hindret stod dessutom på den sida som Lizzie skulle vara på. Jag var 100 % procent säker på att hon skulle dra på hoppet. Men tydligen inte. Det var ganska mycket strul vid banan. Tex vid spiralen så fick jag stanna till för hon upptäckte att det var en hund i honnören. Så det var ett avdrag för position också. Men det största felet var väl att hon vid en helt om sväng fick för sig att hon skulle kolla vad som fanns bakom skylten, och då hamnade hon utanför banan. Så vi vart ju diskade där. Sen var det ju honnören. Hon klarade av den första som var stå på höger sida. Däremot så klarade hon inte den andra som var ligg på höger sida. Fast det såg tydligen inte honnörsfunktionären. Hon visste tydligen inte heller att vi var diskade redan heller. För när vi var i rutan, så började Lizzie nosa i backen. Så jag var tvungen och jobba upp nosen, med resultatet att hon satt sig upp. Men tydligen måste honnörsfunktionären ha skrivit just då, för hon hade missat att hon satt sig, för jag fick ju ner henne snabbt. Så när hon låg där så pratade jag med henne. Sa bla att hon var redan körd och massa annat trams. Honnörsfunktionären måste ha hört det alla fall för när tiden var slut och vi skulle ur rutan så sa hon att hon bara skrivit en nos   .  Vet inte om hon tyckte synd om mig och sa det därför. Då tänkte jag att hon måste nog ha missat att Lizzie satt sig. 

 

Igår var jag till Granngården och köpte lite grejer. På vägen hem så svängde jag in på Västansjö, det gamla området vi bodde på när jag var liten. Ja, nu finns det ju bara 2 stycken trälängor kvar. Alla hyreshusen är rivna. På första bilden står min bil, på gatan som gick framför vårat hus. Ja, huset skulle stått där bakom bilen. Sen är det en bild på gamla pumpen, fast det känns lite som om dom flyttat på den. Visserligen stod den ju bredvid huset vi bodde i. Men det känns ändå som om dom flyttat på den. Sen tog jag lite bilder, trodde att de skulle bli bättre. För när man kommer med bilen så är det så fina färger ner mot bron.

 

           

 

Idag tänkte jag att jag tar lite höstbilder när jag är på morgonpromenad med hundarna. Men det var ju bara dis, överallt. Man såg inte stora byggnader som bara var några 100 meter framför en.

 

       

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards