Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 14 november 2014

Tyst = inte hemma!

Av Marru - 14 november 2014 23:33

Nu har jag inte skrivit nåt på ett tag. Har inte varit hemma, utan varit med mamma till Finland. Hälsade på hos min faster och shoppade lite. Meningen var att vi skulle hälsa på mammas kusin också. Men tyvärr så fick mamma ont bak i skuldran igen, och då kändes det inte som nån höjdare och åka bil 27 mil åt ett håll, och sen samma tillbaka. Annars hade vi haft läge för det eftersom fasters man hade en läkardag i Åbo på onsdag. 

 

Vi åkte tidigt på söndag morgon. Vädret var hyfsat när vi åkte härifrån, men när vi närmade oss Västerås så började det bli disigare. Mellan Surahammar och Västerås så stod det en människa mitt på vägen och liftade   . Stod på andra sidan mitträcket, men var vänd mot vårat håll. Hmmmm....skulle nog inte tro att nån stannar vid den tidpunkten på natten för att ta upp en liftare mitt på vägen. Ja, inte vi alla fall. Vi var i hamnen i god tid. Färjan var precis på väg in till hamnen. Men innan vi fick köra på färjan så hann jag verkligen bli riktigt pinknödig. Vi blev anvisade en plats nära hissen. När jag bokade biljetterna så bokade jag en invalidhytt. När vi kom till luckan så fick vi en handikapplapp och sätta i vindrutan. Så då brukar vi komma till en bra plats med nära till hytten, och lätt och ta sig in och ur bilen. Fast inte riktigt den här gången då. Jo, det mesta fungerade då, utom det där med närheten till hytten. Vi tog oss upp en våning först för hytten skulle vara på den våningen. Men hittade inte den. Då fick vi reda på av en hyttvärdinna att vi var tvungna och ta oss upp en våning till, och sen gå tvärs över hela färjan, och sen ner igen för att komma till vår hytt   . Så det var väl bara och börja gå i den smala hyttgången där folk hade så bråttom att komma fram så att man kände sig mest i vägen. Till slut så kom vi fram till hytten och mamma var helt slut. Hon sa att det var den sämsta båtresa hon nånsin varit på, och hon skulle inte gå ut ur hytten på hela resan. Så jag fick köpa nåt att äta åt henne när jag var uppe. Kan ju säga att jag inte var ute så mycket ur hytten heller. Först så sov vi i några timmar. Sen gick jag upp för att kolla vad som fanns och äta vid buffén. Men det var inget som lockade där. Jag hade ju hoppats lite på att de skulle ha julbord, men inte. Så jag gick till kafeterian och köpte det vanliga. Fil, ansjovissmörgås, te och sen syltmunk. Sen gick jag ner till hytten igen. Hade ju roffat åt mig en bok i bokhyllan innan jag åkte hemifrån. Sen var jag upp en vända och spelade bingo på dagen, sen ner i hytten igen och fortsatte och läsa. 

 

Vädret i Finland var likadanat som här. Jag var ute och letade efter lite cacher dagen efter med fasters man. På kvällen tittade vi på tv. Första kvällen gick ok, för vi var ju framme så sent. Men måndag kväll så blev det lite jobbigt. Jag är ju inte van vid att sitta och titta på tv bara. Utan jag gör nåt annat under tiden. Sitter vid datorn eller stickar eller nåt annat. Just nu sitter jag och tittar på Allt för Sverige tex. Så på tisdag så åkte vi till en affär och köpte garn och stickor. Såg på ett reklamblad att dom hade ullgarn billigare. Efter det gick tv-kvällarna mycket bättre. 

 

På torsdag skulle vi åka hemåt då. Faster bor bara 1 timmes resa från Åbo. Så vi tänkte att det räcker att vi åker 1½ timmer tidigare på morgonen. Och det hade räckt mer än väl, om inte mamma kommit på före Åbo att hon nog var pinknödig. Efter ett tag kom hon på att hon var nog lite mer än pinknödig. Då kände jag lite panik. När man är ute med mamma så händer ju saker inte så snabbt. Men nöden har ingen lag. Så jag åkte in till en mack som var öppen. Vi kom till hamnen precis. De hade stängt luckan till färjan, men dom släppte in oss alla fall. Vad skönt. Annars hade det nog blivit problem. Annars så blev det bättre på färjan. Hytten var inte allt för långt från bildäck. Jag var upp och fika på förmiddagen, spelade bingo. Fick tom upp mamma och äta i kafeterian. För maten i buffén var lika dålig som på vägen till Finland. Annars så satt jag i hytten största tiden och stickade.

 

Ja, för mig är ju inte en båtresa en nöjestripp. Utan det är som med bilen. Båten är ett medel för att ta mig från punkt A till punkt B. Bilresan hem gick bra. Det var så skönt att komma hem.

 

Idag var dagen lite förvirrad. Det har inte alls känts som om det är fredag idag. Men imorgon är det all fall lördag och dags för första Vintercupen för denna vinter. Den här vintern skall jag tävla med Lizzie och Jeri. Eller skall tävla med Lizzie. Jeri skall jag försöka få runt en hel bana. Förhoppningsvis så fixar vi det till sista Vintercupen. Jag tänkte att Jeri måste ju också få ett täcke i vinter. Så jag skrev på FB på min sida en fråga ifall nån skulle åka till Ullared, för dom säljer visst Back on Track billigt där har jag hört. Men så fick jag tips om en webshop, som hade utförsäljning. Så jag beställde ett därifrån som blev över 200 kr billigare med frakt än på alla andra ställen jag tittat på. 

 
 
Astrid

Astrid

15 november 2014 09:10

Phu vilken färd
Vad duktig du är som klarar allt, jag skulle bli så stressad att jag gjorde på mig
Jag tyckte om din mamma det lilla jag hann träffa henne

http://www.astridla.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Av Marru - Onsdag 24 jan 21:43

Idag har jag återigen varit till ortopeden i Falun. Men om jag skall börja från början. För ett år sedan var jag på utvecklingssamtal med rektorn, och då började vi prata om min skada. Hon frågade om jag varit till en fysioterapeut, att de vet ju mer...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards