Colliekompisarna

Alla inlägg under november 2014

Av Marru - 22 november 2014 00:03

Äntligen har det hänt lite här hemma. Det går lite trögt ibland, men ibland så rullar det bara på. Jag köpte ju en vägglampa med collie på i början av sommaren. Men vi skulle ju renovera hallen så den kom aldrig upp då. Sen stod den på golvet mot väggen en bra stund efter renoveringen. För vi var ju tvungna och justera den lite. Vi tyckte lampan vart alldeles för nära väggen. Eller den satt väl fast i tapeten om man hade satt upp lampan som den var. Men maken satt upp den på den plats den skulle vara på till slut. För jag sa att det kommer att bli en massa hundhår på den när den står på golvet. Men vi kopplade inte i den. Han sa att han skulle fixa den när jag var till Finland. Men det hände inget då heller. Så i morse sa jag åt han att han skulle göra 2 saker när jag var i Finland. Den ena saken gjorde vi i början av veckan, och den andra saken är inte gjord än idag. Han skulle ju slänga ut torkskåpet från tvättstugan under tiden jag var i Finland. Men nog stod den kvar när jag kom hem. Sen skulle han fixa lampan. Men nu äntligen så är den på plats precis som den skall vara, och den är jättefin. Vad kul det är och komma hem och det första man ser är lampan.

 

 

 

I morse funderade jag lite över hur lång tid det skulle ta innan maken kopplade in frysen. Men där var han snabb. När jag höll på uppe så kom han med förlängningsladd. Kontakten som torkskåpet var kopplat till satt ju uppe i taket. Sen fixade han en krok till mitt bakbord. Så nu kan jag hänga den upp på väggen också. Så behöver den inte stå på golvet mot väggen och bli flyttad på hela tiden för att den är i vägen. 

 

Om jag skall vara ärlig så ser jag fram emot att nästa vecka börja städa ordentligt och byta gardiner. Mina dragspelstomtar skall upp till advent också. Har 3 nya på gång. Ja, eller en har jag redan fått, den andra finns på Coop. Får hämta den imorgon. Den tredje har jag inte hört nåt om än.

Av Marru - 20 november 2014 23:15

Nu går det undan här. Lite drygt en månad kvar till jul. Har inte orkat skriva nåt på några dagar. I tisdags så var vi på agilityträning. Jeri verkar tro att han bara kan springa runt omkring och lattja lite. Så jag var tvungen och ta sakta med han och tala om för han att det är det här vi är här för. Vi skall springa och ta lite hinder efter vägen. Gärna dom som jag visar att han skall ta dessutom. Poletten har inte riktigt trillat ner än på den fronten. Men när den väl gör det så tror jag han kommer att bli bra. På tävlingen i lördags så ville han inte hoppa, inte ta långhoppet, eller säcken. Så i tisdags så höjde jag hopphindren till 55, och tvinga han och hoppa. Vi har ju inte tränat så mycket på den höjden, utan det har mest legat på 40 för det har varit så bekvämt när dom flesta kunnat hoppa på samma höjd. Sen förlängde jag långhoppet, och den flyger han ju över. Säcken är inte heller några problem. Men han var lite rolig när han kom ut ur säcken, så var han tvungen och stanna och ruska lite. Undrar om det var mittbena som hamnade lite snett   . Han gjorde det varje gång, utom den sista. Sen var jag i bortre ändan av hallen med bara han, och så gjorde han samma sak därborta när han kom ut ur en tunnel. Lizzie fick träna slalomingångar. Hon klarar av att hoppa över ett hinder som står bredvid slalomet, och runda första slalompinnen för att ta ingången utan problem när vi tränar. Men på tävling så vågar jag inte riktigt lita på att hon fixar det. Så då står jag där och skall visa in henne. Istället för att göra som vi brukar göra när vi tränar. Att jag bara springer, visar ut med handen och ropar slalom. Hon brukar för det mesta fixa det. Om det blir en sån slalomingång på nästa tävling, så kanske jag skall lite på henne och göra likadant som när vi tränar. 

 

Igår så var maken till Ludvika och så hade han köpt ett litet frysskåp. Trots att vi hade kommit överens om att vi skulle åka tillsammans idag. Han påstår dessutom att det var tur att han åkte in, för det var den sista dom hade. Meningen med den lilla är att jag skall kunna baka och ha det i den frysen, så att vi har hembakat hemma. Men det är aldrig nån annan här och fikar än mamma. Men ifall att så kan man ju ha lite hemma. Sen behöver jag ju plats till julstjärnorna i jul. Alltså inte blomman, eller den man har i fönstret. Utan dom man äter och som man gör av smördeg   . Köpte ju smördeg när vi var till Finland. Hade jag redan haft den frysen här, så hade jag köpt några paket till. Nu blev det bara 4. Köpte ju några burkar äppel-kanel marmelad. Den är så god. 

 

Idag var jag till Borlänge. Passade på och hämta hundmat, och samtidigt en collie jag vunnit på Tradera. Hon som hade den bodde en bit utanför Borlänge, så vi hade stämt träff vid Coop. Sen åkte jag till djuraffären, och så klart så drabbades jag av min vanliga tur igen. Klass normal var slut, fanns bara 3 tuber kvar. Så då tog jag fisk istället. Men han verkade gilla det också. Eller det är ju lite svårt att säga om Jeri gillar nån mat överhuvudtaget. Men han åt det till slut. 

 

Sen ikväll så har vi varit och tränat rallylydnad. Idag var det banträning, och tur för en mästarklassbana. Byggde en bana som vi tävlade på i somras. Den innehöll ju moment som man är väldigt dålig och träna på i normala fall. Det var olika sorters svängar och sidbyten i språng. Lizzie var lika pratglad som vanligt. Men hon var alla fall tyst under bärande av föremål. Så jag tycker vi kunde få en hel bana med bärande av föremål   . Om jag fick henne och hålla föremålet lite längre, så kanske jag skulle träna några moment med henne och hon fick bära på flätan. Honnören kommer vi får problem med om det är stå framför mig. Hon står stilla ett tag. Men sen får hon för sig att nu blir det nog inte rätt, för hon får inge godis. Ändå så pratar jag med henne och säger bra och att hon gör rätt. Men alla fall så vill hon börja backa efter ett tag. Sen tog jag in Jeri. Vi gick bara banan lite för syns skull. Att han skulle vänja sig vid att man gör nåt vid skyltarna. Sen kampade vi lite också. Några moment vid sidan av körde vi också. Sen avslutade vi allt med att köra slalom. På båda sidor ett par gånger. Han tom söker själv till slalomet för att få tillbaka sin leksak. 

Av Marru - 17 november 2014 23:13

Ny vecka igen, och en vecka närmare jul. Maken och jag kom överens om igår att vi köper en gemensam julklapp i år. Men som vi kommer att nyttja före jul. Vi skall åka nånstans och äta julbord. Vi har pratat om det många år, men det har aldrig blivit av. Men nu skall det ske   . Vi har kommit överens om att vi börjar med Vanbo herrgård. Sen åker vi nån annanstans nästa år. Jag är ju lite sugen på julbordet vid Romme Alpin. Verkar spännande. Åka bandvagn upp till toppstugan där julbordet är. Kanske nästa år. 

 

Idag har jag tränat på att Jeri skall ta apporten. Det går trögt. Han är inte riktigt villig och ta den i munnen. Men det är bara och nöta så går det. Lizzie har fått träna på bärande av föremål. Vi har ju tappat bort föremålet vi har använt förut, så vi har fått fixa ett nytt. Jag måste få Lizzie och bära den i 2 meter istället. Sen har vi tränat lite front-sitt och front-backa. När backa kom in i bilden så blev det lite rörigt i huvudet på damen. Så nu vet hon inte om hon skall backa eller sitta. Ändå så använder jag olika ord. Jag säger "framför-sitt" och "fronta-backa" . Men jag tror det börjar trilla en polett nu. Säger orden ihop utan mellanrum, typ framförsitt. Vi skall ju tävla om knappa 2 veckor igen. Så nu måste vi jobba för att hon skall få sin mästartitel till slut. Nästa torsdag så har vi ju banträning. Då är det en mästarklassbanan som står på tur. Sen torsdagen före tävlingen så är det kortbanor. Så då får man väl nöta på det som känns lite osäkert.  Eller göra det osäkra mindre osäkert, för det är ganska mycket som är osäkert. Särskilt om det är på höger sida. Körde lite bakdelsövningar ute också med henne. Hon har ju mycket lättare för vänstersvängarna än högersvängarna.

Av Marru - 16 november 2014 23:30

Idag har Jeri och jag varit till uppfödaren och hälsat på hennes får. Det är alltid lika spännande och gå in i hagen och se hur Jeri reagerar. Han är väldigt på, så ibland får man försöka bromsa ner han lite. Men idag när vi var i lilla hagen så tyckte han att skiten var lite intressant också. Antagligen så började han bli trött. Det har varit en tuff helg för killen. Först agility igår, sen får idag.  Men nu skall han få vila, förut korta träningspass. 

 

När vi åkte till uppfödaren så kände jag att jag började bli trött. Har ju gått och lagt mig sent och upp tidigt. Eller så skyller jag på att jag lider av jetlag. Har ju varit utomlands   .

Av Marru - 15 november 2014 22:47

Jihooo, nu var det dags för det som är det bästa med hela vintern. Vintercupen! 6 tävlingar, 3 med 3 agilitylopp och 3 med 3 hopplopp. Idag var det 3 agilitylopp. Det var en domaraspirant som dömde idag, så idag kunde alla som ville tävla från klubben tävla. Tom vår ordförande som annars brukar döma på Vintercupen. Banorna var väldigt roliga och utmanande. Jag skulle springa med Lizzie och Jeri.

 

Första loppet hade jag tänkt att vi skulle ta 3 hinder. I och med att vi började med 1 o 2 på vår första tävling för en månad sen. Men Jeri hade lite andra åsikter. Vi har tränat alldeles för lite på långhopp och säcken. De kom ju direkt i början. Sen har vi tränat alldeles för lite på höga hopp. Så nu måste vi börja träna lite mer på dom för att han skall inse att han skall egentligen hoppa högt. Så han hoppade över första hoppet, sen sprang han vid sidan av långhoppet och säcken för att sen hoppa över nästa hinder. Sen ville han inte vara med längre. Så jag drog fram leksaken för att han inte skulle få för sig att dra från banan. Jo, han var ju och hälsade på ett par hinderfixare. Men jag fick ju han tillbaka till mig. 

 

Sen kom ju husse innan det var dags för Lizzie och starta. Så vi gjorde som vi brukar när han är på plats. Han tar Lizzie och håller henne borta från mig till alldeles innan vi skall in på banan. Hon hade bra fart. Men så vart det lite strul i slalomet. Fast hon fixar svängen som var idag på banan när vi tränar. Så på tävling så vill man alltid ta det säkra före det osäkra. Men så gick hon ju ur två pinnar för tidigt så vi fortsatte resten av banan. Tycker hon hade ganska bra fart. Det var faktiskt riktigt roligt och springa med henne idag. Till skillnad från dom sista gångerna vi har tävlat. Då har det inte varit nå roligt för det har mest varit sirap. 

 

Andra loppet så startade jag med Lizzie. Denna gick betydligt bättre än förra. Vi diskade ju oss alla fall inte   .  Däremot så kom vi på 5:e plats. Jeri däremot ville inte vara med alls. Han sprang vid sidan av alla hinder. Så jag antog att han var trött. Så efter det loppet så fick Jeri följa med husse hem. 

 

Tredje loppet så gjorde Lizzie en riktigt tjuvstart. Jag var inte alls beredd att hon skulle sticka iväg. Så vi fick lite strul där. Men vi tog oss runt alla fall och kom på 8:e plats i sista loppet. Vi har nya hinder på klubben. Jättefina är dom. Men gungan tyckte jag Lizzie tog mycket bättre än vad hon har gjort förut i alla loppen. Så den gungan verkar passa henne. Bild på första banan från dagens tävling. Vad tomt det ser ut. Men fina hopphinder har vi alla fall   . Är inte säker, men jag tror klubben har 4 uppsättningar av kompetta agilitybanor nu. 

 

 

Av Marru - 14 november 2014 23:33

Nu har jag inte skrivit nåt på ett tag. Har inte varit hemma, utan varit med mamma till Finland. Hälsade på hos min faster och shoppade lite. Meningen var att vi skulle hälsa på mammas kusin också. Men tyvärr så fick mamma ont bak i skuldran igen, och då kändes det inte som nån höjdare och åka bil 27 mil åt ett håll, och sen samma tillbaka. Annars hade vi haft läge för det eftersom fasters man hade en läkardag i Åbo på onsdag. 

 

Vi åkte tidigt på söndag morgon. Vädret var hyfsat när vi åkte härifrån, men när vi närmade oss Västerås så började det bli disigare. Mellan Surahammar och Västerås så stod det en människa mitt på vägen och liftade   . Stod på andra sidan mitträcket, men var vänd mot vårat håll. Hmmmm....skulle nog inte tro att nån stannar vid den tidpunkten på natten för att ta upp en liftare mitt på vägen. Ja, inte vi alla fall. Vi var i hamnen i god tid. Färjan var precis på väg in till hamnen. Men innan vi fick köra på färjan så hann jag verkligen bli riktigt pinknödig. Vi blev anvisade en plats nära hissen. När jag bokade biljetterna så bokade jag en invalidhytt. När vi kom till luckan så fick vi en handikapplapp och sätta i vindrutan. Så då brukar vi komma till en bra plats med nära till hytten, och lätt och ta sig in och ur bilen. Fast inte riktigt den här gången då. Jo, det mesta fungerade då, utom det där med närheten till hytten. Vi tog oss upp en våning först för hytten skulle vara på den våningen. Men hittade inte den. Då fick vi reda på av en hyttvärdinna att vi var tvungna och ta oss upp en våning till, och sen gå tvärs över hela färjan, och sen ner igen för att komma till vår hytt   . Så det var väl bara och börja gå i den smala hyttgången där folk hade så bråttom att komma fram så att man kände sig mest i vägen. Till slut så kom vi fram till hytten och mamma var helt slut. Hon sa att det var den sämsta båtresa hon nånsin varit på, och hon skulle inte gå ut ur hytten på hela resan. Så jag fick köpa nåt att äta åt henne när jag var uppe. Kan ju säga att jag inte var ute så mycket ur hytten heller. Först så sov vi i några timmar. Sen gick jag upp för att kolla vad som fanns och äta vid buffén. Men det var inget som lockade där. Jag hade ju hoppats lite på att de skulle ha julbord, men inte. Så jag gick till kafeterian och köpte det vanliga. Fil, ansjovissmörgås, te och sen syltmunk. Sen gick jag ner till hytten igen. Hade ju roffat åt mig en bok i bokhyllan innan jag åkte hemifrån. Sen var jag upp en vända och spelade bingo på dagen, sen ner i hytten igen och fortsatte och läsa. 

 

Vädret i Finland var likadanat som här. Jag var ute och letade efter lite cacher dagen efter med fasters man. På kvällen tittade vi på tv. Första kvällen gick ok, för vi var ju framme så sent. Men måndag kväll så blev det lite jobbigt. Jag är ju inte van vid att sitta och titta på tv bara. Utan jag gör nåt annat under tiden. Sitter vid datorn eller stickar eller nåt annat. Just nu sitter jag och tittar på Allt för Sverige tex. Så på tisdag så åkte vi till en affär och köpte garn och stickor. Såg på ett reklamblad att dom hade ullgarn billigare. Efter det gick tv-kvällarna mycket bättre. 

 

På torsdag skulle vi åka hemåt då. Faster bor bara 1 timmes resa från Åbo. Så vi tänkte att det räcker att vi åker 1½ timmer tidigare på morgonen. Och det hade räckt mer än väl, om inte mamma kommit på före Åbo att hon nog var pinknödig. Efter ett tag kom hon på att hon var nog lite mer än pinknödig. Då kände jag lite panik. När man är ute med mamma så händer ju saker inte så snabbt. Men nöden har ingen lag. Så jag åkte in till en mack som var öppen. Vi kom till hamnen precis. De hade stängt luckan till färjan, men dom släppte in oss alla fall. Vad skönt. Annars hade det nog blivit problem. Annars så blev det bättre på färjan. Hytten var inte allt för långt från bildäck. Jag var upp och fika på förmiddagen, spelade bingo. Fick tom upp mamma och äta i kafeterian. För maten i buffén var lika dålig som på vägen till Finland. Annars så satt jag i hytten största tiden och stickade.

 

Ja, för mig är ju inte en båtresa en nöjestripp. Utan det är som med bilen. Båten är ett medel för att ta mig från punkt A till punkt B. Bilresan hem gick bra. Det var så skönt att komma hem.

 

Idag var dagen lite förvirrad. Det har inte alls känts som om det är fredag idag. Men imorgon är det all fall lördag och dags för första Vintercupen för denna vinter. Den här vintern skall jag tävla med Lizzie och Jeri. Eller skall tävla med Lizzie. Jeri skall jag försöka få runt en hel bana. Förhoppningsvis så fixar vi det till sista Vintercupen. Jag tänkte att Jeri måste ju också få ett täcke i vinter. Så jag skrev på FB på min sida en fråga ifall nån skulle åka till Ullared, för dom säljer visst Back on Track billigt där har jag hört. Men så fick jag tips om en webshop, som hade utförsäljning. Så jag beställde ett därifrån som blev över 200 kr billigare med frakt än på alla andra ställen jag tittat på. 

Av Marru - 6 november 2014 22:32

Torsdag och idag kom dom första snöflingorna. Tack och lov så var det inga mängder, så det är inget som ligger kvar på backen. Eftersom det var torsdag så var det rallylydnadsträning ikväll också. Banträning hade vi, och det var dags för avancerad klass. Hade hittat en riktigt klurig bana som gick lite kors och tvärs och det fanns koner lite här och där. Det var lite problematiskt att bygga banan, men till slut så fick jag till det, tror jag. Om man jämför banskisserna från agilityn med rallylydnadens så är det inte så lätt och göra en bana efter rallylydnadens skisser. 

 

Lizzie har börjat bli lite väl snacksalig. Vi gjorde honnören först. Jag bestämde att det skulle vara ligg framför föraren med rumpan mot banan. Hon låg stilla i över 2 minuter, och det är jag nöjd med. Hon var tyst också och låg bara och tittade mig i ögonen. Fast egentligen skulle jag haft henne och stå istället. Det är ju alltid stå i mästarklass, eller nästan alla fall. När vi sen gick banan så började hon tjola nästan på en gång. Hon kändes inte riktigt koncentrerad. Men vi tog oss runt ganska högljutt. När alla hade gått banan, så gick jag en gång till med Lizzie. Hade ju stått och funderat lite på hur jag skulle göra för att försöka få henne tystare. Jag drog upp tempot lite, och pratade mer med henne och ändrade rösten lite. Det verkade som om hon var mer koncentrerad och inte babblade så mycket. 

 

När vi hade fikat, så hämtade jag in Jeri. Han körde jag linförighet med, och han var mer med mig nu. Sen tränade vi lite på sitt, ligg och stå. När vi hade plockat bort rallylydnadsgrejerna så drog jag ut slalomet lite, och körde några vändor på den med han. Första vänsterslalom så gick han ur 2 pinnar för tidigt, samma sak med högerslalomet. Men sen tog han alla pinnar. Han är duktig lillkillen. Bara han slutar och titta efter alla andra hela tiden så kanske vi kan göra en första rallylydnadsstart nästa år. Agility kör vi ju på redan. Den 15:e är det äntligen dags för första Vintercupen. 

 

Jag har ju under dom 2 sista veckorna haft problem med käkarna. Eller skall väl skriva dom 40 sista åren. Men dom här sista veckorna har jag haft stora problem. Det har gjort ont, har haft svårt att äta mm. Igår var jag då till läkaren för jag ville ha en remiss till röntgen. Han lyssnade lite på oljudet när jag gapade. Ja, det låter som ett mindre världskrig inne i huvudet när jag tuggar. Det knakar och har sig. Så han  sa att jag skulle varje kväll ta en värktablett och Voltaren. Sen skulle jag ta kontakt med min tandläkare ang bettskenan. Och så skrev han en remiss till röntgen. Igår kväll så glömde jag givetvis tabletterna, och var extremt öm nu på kvällen. Men när jag kom hem från träningen så tog jag dosen, och värken har gett med sig. 

Av Marru - 4 november 2014 23:39

Så vart vi återigen blöta på morgonpromenaden. Börjar bli trött på vattnet som kommer i massor hela tiden, varje dag. Baksidan är som en leråker snart. Hoppas på lite kallgrader, men gärna utan snö. Räcker med att det fryser på lite så är jag nöjd, och hundarna med.

 

Ikväll så var vi på agilityträning, Jeri, Lizzie och jag. Det var mycket folk där och det var lite rörigt. Många som inte är vana vid att vara där. Man störde andra när dom tränade med att ställa sig för nära, i vissa fall med att gå i vägen. Men alla är vi ju nybörjar nån gång. En annan är ju van vid att titta om det är nån som tänker göra nåt i närheten. 

 

Jag började med att träna slalom med Jeri. Det går bäst när han inte har gjort en massa annat före och blivit trött. Första vänsterslalom gick bra, och så lite lek på det. Högerslalomet tillbaka gick inte lika bra. Men det var inte Jeris fel. För det var en som hade ställt sig för nära slalomet med sin hund, så han drog ju dit. Det var egentligen inte heller Jeris fel. Utmaningen vart för stor för han. Under tiden jag höll på att få fatt han, så gick han som stod bredvid slalomet och började köra slalom. Så det var ju bara och gå fram och hämta kopplet och vänta. När det blev tur för oss igen, så gick vänsterslalomet bra igen. Men högerslalomet gick han ur för tidigt. Så vi körde vänsterslalom igen och det gick bra, och till sist fick vi ett bra högerslalom också. Det är en av anledningarna till att jag vill att det skall börja frysa på. Har ju slalomet ute fortfarande. Men vi får nog ta och ställa in det snart. Går ju alla fall inte och träna på baksidan. Sen tog jag Jeri och gick längst bort i hallen, eftersom det inte var nån där. Men när jag gått dit, så klart så kommer det en efter och börjar träna på gungan. Men jag tog staketet som stod bredvid istället. Struntade i hur staketet gick egentligen, huvudsaken var att han skulle hålla sig kvar vid mig trots att det var en nästan bredvid och höll på med annat. Det gick bra, han hade inte en tanke på att dra. Utan det var han, leksaken och jag   . Sen tog vi gungan med koppel några gånger. Han har ju varit lite fjantig med den. Det är ju lite annat och komma in i hallen efter att varit ett halvår ute. Sen tog han den fast han inte var kopplad. Sen tog vi A-hinder och gungan, och det gick bra. Efter det så provade vi också den där kombinationen med hopphinder. Det gick bra. Provade med ett bakombyte också, och det gick ganska skapligt. Provade med en vända i slalom igen. Men nu såg man att han började bli trött. När han är trött så går han slalomet mycket långsammare än i början.

 

Efter att det lugnat ner sig i hallen så tog jag in Lizzie. Vi tränade slalom, och vilken fart hon fick igen. Efter slalomet så körde vi hoppkombinationen med tunnel. Vilken fart hon hade på den också. Men hon har fått nå konstiga idéer för sig. När jag skickar in henne i tunneln och fortsätter. Då vänder hon sig om och kommer ut igen. Det har hon gjort flera gånger på tävling också i sommar. Vet inte varför hon börjat med det nu. Nu på träningen så gjorde hon det flera gånger om. Men till slut så fick jag henne och fatta att det var där hon skulle vara. Det blev några bakombyten också, och dom gick bra.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards