Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 21 december 2014

Aktiv hundhelg!

Av Marru - 21 december 2014 23:54

Nu har det varit full rulle med hundaktiviteter hela helgen. Igår på lördagen så hade vi agilitykurs med Annica Aller på klubben. Vi var indelade på grupper med 4. Vi är ju många på klubben som har nya hundar. Så jag gick med Jeri den här gången. Jag var ju lite orolig i början. Han drar ju iväg, tröttnar fort mm. Vi hade en hinderkombination på 4 hopphinder, 2 tunnlar och ett slalom. Vi gjorde likadant som förra året när jag gick med Lizzie. Att man börjar med några hinder, sen lägger man på några nästa gång, och några till för att till slut köra hela kombinationen. 

 

Jag fick order att ha leksaken framme längre. Brukar ju ha den i fick för att ta fram den när vi kört. Men nu höll jag i den, och han fick sitta kvar. Sen när jag starta han stoppade jag undan leksaken. Han drog ju till Annica några gånger. Men till slut så fick jag ju han och sitta kvar i starten tills jag sa till. Han skötte sig väldigt bra. Men efter 2 vändor så märkte man att han började bli trött. När vi körde sista vändan så var han så trött att han orkade inte ens leka. Så då fick jag gå över till att belöna med godis. Tack och lov så tycker han om levergodiset jag gör själv. För annars skulle det bli svårt med godisbelöning. Vet inte vad jag skulle hitta på istället när han blir så trött att han inte ens orkar leka. 

 

Men alla fall så provade vi på en hel del saker, staket, framförbyte, snäva svängar mm. Ett pass på lite drygt timmar på 4 hundar, är alldeles lagomt. Efter jul så har vi en omgång till med Annica. Det ser jag fram emot. Men nåt jag verkligen ser fram emot, är att få starta på en officiell klass 1 tävling med han. Vi får se när den första blir nästa år. Västerås i Valborg blir det alla fall senast. 

 

Idag har vi varit till uppfödaren och vallat istället. Nu är det några veckor sen sist. Idag blev lite av en aha-upplevelse. Nu har jag lite bättre koll på vad jag skall göra. Vi började med att testa vallning utan får och hundar på gården först. Vi turades om att vara får, hund och herde. Där började redan säga lite klick. Jag har funderat lite på hur jag skall hålla reda på höger och vänster. För det är ju inte min höger och vänster jag skall hålla reda på utan hundens som står mitt emot mig. Men nu vetjag hur jag skall tänka till där för att hundens höger blir höger tex. Så det är ju alltid nåt. Jeri var mycket lugnare idag. Tom så lugn att jag trodde att han inte var nå intresserad av fåren, att han var fortfarande trött. Men tydligen var det inte så. Han hade visst full koll på fåren, men behövde vila hjärnan mellan varven. 

 

Nu kommer det att bli lugnt med hundaktiviteter till efter jul. Har inte bestämt mig än om jag skall till agilityträningen på tisdag eller inte. Imorgon skall maken och jag åka till Västerås och handla. Maken ville absolut till Västerås. Länge sen han varit där. 

 
 
Bodil

Bodil

23 december 2014 11:02

God Jul och ett Gott Nytt År!
Kram från Bodil

http://www.loggboken.info

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Av Marru - Onsdag 24 jan 21:43

Idag har jag återigen varit till ortopeden i Falun. Men om jag skall börja från början. För ett år sedan var jag på utvecklingssamtal med rektorn, och då började vi prata om min skada. Hon frågade om jag varit till en fysioterapeut, att de vet ju mer...

Av Marru - Måndag 1 jan 19:20

Vad bra det gick och hålla tag i bloggen. Lika gick det med EFIT-dagen också. Såg att det är EFIT-dag nu på fredag. Få se om man kommer ihåg det.    Har ju glömt och skriva om förra årets bravader. Jeri blev Svensk viltspårchampion i somras, på g...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards