Colliekompisarna

Alla inlägg den 15 januari 2015

Av Marru - 15 januari 2015 22:04

Lagom tills vi skulle åka på rallylydnadsträning ikväll så började det snö. Det är väl typiskt när vägarna var bra och gå på, så skall det vita eländet börja ramla ner igen. Men nu har maken och jag varit ut precis och skottat bort det sista som kommit. För tillfället kommer det inget. 

 

Vi började med en platsliggning innan vi började göra nåt åt rallylydnadshållet. Jag vill träna det med Jeri och det är andra hundar med. Han ligger ganska bra tillsammans med Lizzie och Clara. Jag la han, och gick ifrån ca 5 m. Han låg jättefint där. Så att jag började nästan tro att han var en naturbegåvning. Då reste han på sig. Efter det fick jag gå och lägga han några gånger. Nästa gång vi tränar så skall jag stå närmare han och jobba på att han skall ligga kvar, tror jag.

 

Som jag säkert skrivit förut så kör vi kortbanor varannan vecka, och varannan vecka har vi en bana. Där turas vi om mellan klasserna. Så idag blev det en nybörjarklass igen. Båda träningsformerna har sina fördelar. Tex kortbanor, då är det flera ute samtidigt och tränar. Då få vi störningsträning på samma gång. Men emellanåt så måste man ju träna bana också, för att få uthålligheten, att hunden kan ta flera moment efter varandra. Idag gjorde vi då en nybörjarbana. Sen är det ju lätt och göra banan till sin egen   . Som när jag gick med Lizzie så blev det mest höger sida, och lite mästarklassmoment istället för nybörjarklass. Likadant kan man göra med en svårare bana, byta ut momenten mot enklare istället. 

 

Lizzie är inte så säker på höger sida än, hon håller låda och har sig. Dessutom så tycket jag i början att hon inte hade riktig fart. Sen på slutet så är hon nästan lite före mig istället. Tog en vända till med henne och då bara nybörjarbanan. Hon var lite tystare, men fortfarande var hon lite slö i början. Mot slutet så är det nästan så att hon är före mig. 

 

Sen tog jag in Jeri igen. Jag gick hela banan med han med godis i handen, och försökte jobba med han att han inte nosa på nåt. Han gjorde alla momenten som han skulle. Men så tänkte jag att jag provar med han hur han går utan godiset. Han fixade 5 moment, utan godis. Vad jag kommer ihåg så nosade han ingenting på vare sig koner eller skyltar. Jag blir bara mer och mer sugen att testa han på en tävling. Men jag vet också att omgivningen kommer att bli en alltför stor störning för han. 

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards