Colliekompisarna

Alla inlägg under januari 2015

Av Marru - 5 januari 2015 23:30

Ytterligare en härlig vinterdag är bakom oss. Ja, jag tycker det har varit en härlig dag. Några minusgrader så att det är torrt. Inge snö, bara torr och fin asfalt och gå på. Det får gärna fortsätta på det här sättet. Jag tänkte redan förra veckan lägga ett spår på åkern nedanför oss. Men så blev det plusgrader, och jag tänkte att det är väl lerigt där. Men nu var det ju några minus, och har varit det ett par dagar. Så idag fick det bli. Så jag knallade ner på åkern, och gick till åkern närmast Borlängevägen. Tänkte prova med spårlina idag, vi har ju bara kört med långt koppel än så länge. 

 

Sen var det bara och knalla upp för backen hem igen och hämta Jeri. När vi gick på åkern bredvid den där jag lagt spåret så började Jeri plötsligt spana på nåt bakom oss. När jag vänder mig om ser jag bara nåt stort och svart. Hann ju tänka många tankar innan jag såg vad det var för nåt. Det var en otroligt stor new fouland som var ute och gick med sin husse som kom en bit bakom. Jeri tog upp spåret bra, och hittade den första pinnen jag lagt ut. Vid vinkeln så vart det lite strul, han ville gå åt ett helt annat håll, och verkade lite vilsen. Men jag stod kvar och väntade. Men till slut så tog jag några steg åt den håll vi skulle till. Till slut så fick han upp spåret igen. Jag hade efter vinkeln tagit sikte på en björk vid skogskanten. Jag trodde att jag var på rätt spår och Jeri på fel, men helt plötsligt såg jag han putta på pinnen. Då var det ett par meter ifrån där jag gick. Jag som trodde att jag gick på spåret. Tredje pinnen hittades lätt. Sen hade jag en vinkel till, och den gick mycket lättare än den första. Han gjorde visserligen en stor lov, men så kom han tillbaka och tog upp spåret igen. Sista pinnen trodde jag att vi hade passerat för länge sen på slutet. Började komma för nära dikeskanten tyckte jag. Tydligen hade vi gått förbi den för helt plötsligt så vänder Jeri om och går tillbaka och åt sidan några meter. Där låg den sista pinnen. Vad mallig han var när vi gick hem från åkern sen. 

 

Nu har vi nog fått ordning på lukten i badrummet till slut. Maken skulle åka och köpa en ny toalettstol, men det var inte det allra lättaste och få tag på en. Vi har ju en vägghängd på övervåningen. Numera är dom flesta sådana som har en inbyggd vattenbehållare. Men det är en sak jag inte begriper. Numera skall man ju ha en plastlåda, eller vad man skall kalla den för under tex diskmaskin och tvättmaskin. För att man skall se ifall det blir läckage. Men det är ok att bygga in en vattenbehållare i väggen. Varför skulle dom inte kunna börja läcka, och så ser man det inte ens. Så det blev alla fall ingen ny toalettstol hos oss. Maken var nånstans och frågade ifall det fanns nåt annat man kunde göra. Där fanns tydligen en kille som inte var nå intresserad av att säga nåt, han ville bara sälja en ny toalettstol. Men så fanns det en tjej där som tipsade. Så maken köpte delar för ca 700 kr, och fixade toalettstolen. Nu så luktar det inget alls. 

 

Men innan han var iväg så åkte min kompis som bor några hus ifrån oss förbi. Hon sa att hon har också en konstig lukt i badrummet på övervåningen. Men tydligen har hon också en toalettstol som är lika gammal som våran. Dom här husen är ju byggda samtidigt allihopa. 

Av Marru - 4 januari 2015 23:15

Imorse så ringe väckarklockan redan strax efter 6. Hade visserligen inte behövt gå upp riktigt så tidigt. Skulle ju till uppfödaren och valla med Jeri, och jag ville ta ett par cacher i Sala på vägen dit. Måste ju passa på och fylla igen några luckor i kalendern. Några och några, var väl kanske en underdrift. Har ju över hälften kvar fortfarande. Har ju bara täppt igen 149 dagar än så länge. Så då försöker jag passa på och ta ett par lätta när jag åker iväg nånstans. Sådana som ligger lite efter vägen. 

 

Väl framme hos uppfödaren så höll hon på och ta ut fåren. Sen samlades vi inne och fikade och pratade lite om balans. Jo, vi förstår helt hur balans fungerar på papper. Men ute i verkligenheten är det en annan sak. Det hinner hända så mycket så snabbt, att man har ibland svårt att hänga med i svängarna. Jeri hade sina ljusa stunder emellanåt, och han föste fåren till mig vid ett par tillfällen. Ja, han tugga väl i sig lite skit också mellan varven. Så ikväll har han bara fått pussas med husse   . När vi var klara så var det snabb genomgång om hur det har gått under dagen. 

 

Sen var det bara och hoppa in i bilen och fara hem. Var in till affären och köpte en sallad åt mig. Vad maken har ätit idag har jag ingen susning om. Var hemma i ett par timmar. Sen var det dags och åka till Borlänge och spela lite på durspelet. Det är alltid lika roligt. Det är så behändigt med det lite dragspelet. Väger ingenting, hur lätt som helst och plocka fram det när man känner suget för lite drag   . Det andra åbäket står nere i gillestugan. Tror jag har plockat upp den ur väskan ett par gånger. Det är inte den jag har spelat på förut. Jag tänkte ju ett tag sälja mitt stora dragspel eftersom man aldrig spelar på det numera. Hade tom en annons på Blocket. Det var ju en karl som nappade på den annonsen. Men han tyckte inte att jag skulle sluta, utan han föreslog ett byte. Min stora mot hans lite mindre, och lite pengar emellan. Okej då, jag kan väl ta den. Spelet var av samma märke som mitt gamla. Men lite mindre och lättare, fast det märks inte när man kånkar på den stora väskan. Kanske borde ta upp den ur väskan vid nåt tillfälle och kolla om det är stämt. Kostar över 10 000 kr att stämma ett dragspel   . Det är en ganska saftig slant det. 

 

När jag åkte till uppfödaren för att valla före jul, så fick jag lite vårkänslor mellan Sala och Heby när jag tittade ut över åkrarna. Idag såg det fortfarande likadant ut. Så jag körde åt sidan och ner med rutan för att ta en bild. 

 

 

Av Marru - 3 januari 2015 23:26

Idag hade vi en extra agilityträning, som blev årets första. Jag åkte med både Jeri och Lizzie. Vi gjorde en liten bana med sånt som vi har problem med. Jeris största problem på den var däcket. Den får vi jobba mer på. Vi har ju inte tränat på den så ofta. Säcken hade vi problem med förut, men nu fixar han den. 

 

Men han hade fortfarande lite problem med balansen. Han vart nog övertrött på den där kursen där vi körde så många kontaktfält. Han totalvägrade ju att gå på hindret på slutet. På förra träningen var det lite problem, men jag fick upp han till slut. Nu när vi försökte idag så var det samma visa igen. Han ville inte upp på balansen. Men till slut så gick han även utan koppel. 

 

Jag jobbade på att få fart på Lizzie, och jag tror att det gick ganska bra. Sen tränade vi lite gunga och slalom. Innan vi åkte hem så fick Jeri busa lite med klubbkompisens grönis. Det var verkligen skönt att springa av sig. 

 

Imorgon är det andra saker som gäller.

Av Marru - 2 januari 2015 23:33

Ja, snön är borta och kan ju inte påstå att jag är så där överdrivet ledsen över det   . Jag hade ju tänkt lägga ett åkerspår åt Jeri idag, men det hann jag inte med. Så istället gick vi en promenad med klövjeväska. Han var lite rolig Han brydde sig ingenting om väskan nästan större delen av runden. Sen nästan när vi var hemma så upptäckte han att han hade nått på ryggen och då började han bita på den.

 

Åkerspår får jag väl försöka få tid till nästa vecka. Nu är det alla fall fullt upp hela helgen. Ikväll så tittade jag på ett musikstävlingsprogram på Finlands tv. Det var det sista programmet. Tråkigt att allt bra skall ta slut. Men dom slutade verkligen storstilat. Dom finska rockhöjdarna var på plats, alla fall en del. Spelade låtar som jag har vuxit upp med på 80-talet. Medan mina kompisar gick och hatade finsk musik, och allt annat som var finskt. Det blir väl så när man har blivit kallad finnjävel, att man till slut släpper sin identitet. Jag har däremot inte haft dom problemen, trots att man blivit kallad för finnjävel och en massa annat. Har alltid lyssnat på finsk musik, och den finska rockmusiken gör att hjärtat slår några extra slag. Suomirock och Manserock, det är nåt speciellt med det. 

 

Några av mina favoriter, Eppu Normaali.

 

Av Marru - 1 januari 2015 23:31

Få se hur länge det dröjer innan man lär sig och skriva det, 2015. Kvällen och natten gick hyfsat. Det var bara Lizzie som tyckte det var lite jobbigt med smällarna. En av grannarna på våran gata som inte smällt förut, smällde på sjutton igår kväll. Vi tog en biltur mitt i natten. Var en sväng till Ludvika, och kollade lite på julbelysning. Men det var inte alls som det brukade vara förut. Det är nästan så att dom här hemma hade mer än inne i storstan. Sen åkte vi som vanligt och ställde oss vid Rastahyttan. Där har vi stått varje år sen vi flyttade från Virsbo för 10 år sen. Varje år så har det stått ett äldre par från Söderbärke som har en boxer. Till slut så började vi prata med dom, och det blev lite av en tradition att träffas där. Visst sågs vi i byn också emellanåt. Deras boxer tyckte om Farina och Micki. När han såg oss gå nånstans så vägrade han gå vidare innan han fått hälsa på dom. Farina blev alltid så glad när hon såg dom. Sen är det ju frågan, blev hon glad över hunden eller husse som bjöd dom på nån godbit varje gång. 

 

Sen efter några år som kom det ett par som bor här i byn. Dom har en boxer som är kullbror till boxern i Söderbärke. Det här paret bor ett par gator nedanför oss. Så vi åkte alltså till Rastahyttan som vanligt. Fast vi hade misstankar om att paret från Söderbärke inte skulle komma. Mannen har visst fått cancer. Det andra paret kom, och jag fick tillfälle och fråga hur det var med dom andra. Jo, han hade visst varit till Örebro och fått strålbehandling, och hade visst kommit hem dagen innan eller nåt sånt. Säger bara en sak "FUCK CANCER" . Må så vara att dom är gamla, över 70. Men ingen skall behöva drabbas av den där helvetessjukdomen. Kommer ihåg att vi stod där för ett år sen och planerade vad vi skulle hitta på när vi skulle ha vårat 10-års jubileum. Dom hade ju med sig kaffe och fika, och jag hade med mig finska julstjärnor och pepparkakor. 

 

Idag har det då alla fall varit ganska lungt med skjutande. Lite hördes det nu på kvällen, så klart vart det när vi gick ute med hundarna. Så jag hade lite svårt att få Lizzie och kissa. Jag har försökt leka lite med mitt psp som det har blivit lite dåligt med på sista tiden. Förutom julhälsningen och nyårshälsningen så har jag även gjort dessa två.

 

         

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards