Colliekompisarna

Alla inlägg den 26 september 2016

Av Marru - 26 september 2016 00:31

Då har ytterligare en vecka gått. Om vi börjar med hur det har gått för Lizzie. Det blev ju ett rejält bakslag där. I måndags när jag skulle göra rent under magen på henne så såg jag att en bit av såret var öppet. När jag lyfte på bakbenen, så pös det ur henne. Precis som om luften gick ur. Plus att det rann vätska ur såret fortfarande. Men det där hålet gjorde att jag återigen ringde till Falun. Denna gång fick vi komma in. Så jag ringde och avbokade min tid till frissan och åkte med Lizzie till Falun istället. Hon var verkligen medtagen, hon låg och sov bara. Dom kollade hålet och såret, tog bakterieodling och ett nytt ultraljud. De kom fram till att hon behövde stanna kvar där, igen. Så det var bara och åka hem utan Lizzie. På tisdag fm ringde dom och sa att de behövde söva ner henne igen, och öppna. Dom ringde på kvällen och sa att det hade gått bra. Men de ville ha kvar henne några dagar under uppsikt. De hade satt dit ett dränage som dom tömde med jämna mellanrum. På fredag fick jag åka in och hämta hem henne äntligen efter en lång väntan. Det var en helt annan hund som mötte mig där, mot förra gången. Förra gången var hon tyst när hon såg mig, men den här gången pratade hon. Verkade mycket piggare annars också. Tratten hon har nu är lite annorlunda mot förut. Den är mycket vidare, lättare för henne att komma åt och dricka och äta. Nu verkar hon ha vant sig vid den också. Har haft roligt åt dom andra hundarna här hemma. Dom flyr fältet när Lizzie kommer och sopar rent med sin tratt. Jackie stod först bakom fåtöljen och kikade på hennen och funderade på vad det var för ett UFO   . Hon är väldigt ofta i vägen med den där tratten. Men jag brukar bara ta tag i tratten och vrida huvudet lite åt sidan så jag kommer förbi. Annars ser såret ut att läka bra. 

 

I onsdags var jag till Rättvik med Jeri och tävlade agility. Det var dubbla agilityklasser. Gissa om man blev glad när man såg att balansen inte var med. Yes tänkte jag, nu har man chansen och ta den femte pinnen i agilityklass. Men så fick vi 5 fel i första loppet. Nu måste han ha hoppat över kontaktfältet på A-hindret istället. För jag såg inte att ha rev nåt hinder, eller att han hoppade av  gungan. Så det måste vara A-hindret. Andra loppet så diskade vi oss alldeles före mål. Jag funderade på banvandringen hur jag skulle göra, om jag skulle göra ett framförbyte, eller stanna kvar på samma sida före tunneln. Jag valde det sistnämnda med resultatet att han drog in i fel tunnelingång. Hade jag gjort ett framförbyte där, så hade han säkert tagit rätt. Så det blev ingen pinne i agilityklass där. 

 

Idag var vi till Frövi istället, näst sista utomhustävlingen   . Verkligen inte nåt man ser fram emot. Utesäsongen är bra mycket kortare än innesäsongen. Snart är vi i Norberg igen och tränar i hallen. Ser verkligen inte fram emot det. Vi har haft en otroligt fin höst. Men åter till dagens tävling. Vi började med hoppklass idag. Banan kändes väldigt trevlig. Lite knepigt i början, och jag funderade länge och väl hur jag skulle göra. Starta på vänster sida med risk att krocka med Jeri när han kommer ut från tunneln. Starta på höger sida, och då behöva göra bakombyte som kanske inte fungerar. När det sen blev vår tur, så gjorde jag nåt som inte alls tänkt på först, men funderade på det lite innan vi skulle starta. Istället för bakombyte, så blev det ett blindbyte. Alltså startade jag på höger sida, och försökte komma så långt fram att jag skulle hinna göra ett blindbyte. Det lyckades och vi tog oss på 5:e plats i hoppklassen, och fick en pinne. 

 

Banan för agilityklassen stod redan klar när hoppklassen gick. Så man fick gå banvandring under tiden medium och small sprang. Vilken lycka det var när man såg att balansen var inte med den här gången heller. Men det är väl nåt annat som går fel istället tänkte jag. Lite knepigt i början igen, men det löste sig med ett blindbyte den här gången också. A-hindret skulle tas 2 ggr. Jag var lite orolig för att han skulle hoppa idag också. Men sen bestämde jag mig för att jag struntar i det. Jag tänker inte stanna där och försöka få han ta kontaktfältet. Hoppar han så gör han det, och vi får 5 fel. När vi kom till mål så blev det spännande väntan på att höra vad speakern säger. Nollat lopp utan hinderfel. Sen blev det en jobbig väntan på att se om det blev en pinne eller inte. Live-resultaten har ju inte fungerat ordentligt på flera veckor. Det gjorde inte det nu heller. Vi kom på 4:e plats i agilityklass och fick en pinne där. 

 

Man skall ju ha 3 pinnar för att få flytta upp sig till nästa klass. Det har vi inte brytt oss om. Sen skall man ha 5 pinnar i vardera klass för att få en titel. I och med pinnen idag, så har Jeri fixat båda. Den för hoppklass fick han på våran tävling för ett par veckor sen. Den för agilityklass fick han då idag. 

 

Det är så roligt och springa med han. Han känns väldigt säker. Jag behöver aldrig visa han slalomingången, utan jag ropar bara slalom, och han tar den. Skulle nog påstå att han tar den 98 gånger av 100. Det tycker jag är roligt. Nu har vi en tävling med dubbla hopplopp i Rättvik kvar. Sen är det ett i slutet av oktober, och ett i mitten av november kvar. Lite tråkigt är det. Den här hösten har varit fantastisk. Det har varit agilitytävlingar 2-3 dagar i veckan. Kvällstävlingar på onsdag, och så har det var nån tävling nästan varje helg också. Efter nyår när vi har vår klass 2 tävling skall jag nog flytta upp han till tvåan. Men det är ju inte bestämt till 100% än.

 

   

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards