Colliekompisarna

Alla inlägg under januari 2008

Av Marru - 21 januari 2008 00:36

Eller det började väl redan på fredagen.  Direkt efter jobbet var det iväg till Borlänge för att handla hundmat, och mat till oss själva. Här hemma regnade det hela dagen. Men som vanligt när vi åker till Borlänge för att hämta hundmaten, så börjar det snöa efter vägen. Väl hemma så regnar det fortfarande.  Sen skulle man ju absolut titta på Let´s dance. Danstokig som man är, så var man ju tvungen att titta ända till det bittra slutet, trots tidigt morgon. När vi sen skulle lägga oss, kommer grannen hem till sig från puben. Med sig har hon en hel drös med folk som sätter sig i vardagsrummet, bakom vårat sovrum och babblar. Men trots det så somnade jag till sist. För att vakna klockan 3 på morgonen till rajrajraj. Sen var det färdigt med sovandet den natten.


Lördag var det förmiddag på jobbet igen. Sen när jag kom hem, var det bara och laga mat. Sen gjorde jag ett par morotskakor, eftersom jag lovat fixa fikat till nästa agilityträning.  Fick planera in allt så att man fick med sig allt till träningen. Termosen och vattenflaskan på diskbänken. Tesilen färdigladdad. Morotskakorna färdigskurna. Mutorna färdiga i en plastpåse, ja allt för att man skulle komma iväg fort efter jobbet på söndag. Efter det var man ju helt färdig tack vare den korta natten innan. 


Söndag, återigen förmiddag. Började känna mig lite småstressad vid halv två. Klockan går väl aldrig så sakta som när man väntar på att få stänga av maskin och börja städa. Måste sitta en liten djävul och hänga på minutvisaren då. Men till slut så fick man gå hem. Det var bara och springa in i duschrummet och slå på alla duschar först. Varmvattnet är lite sent på helgerna, tar evigheter innan man vågar en fundera på att ställa sig under den. Sen av med kläderna. Snabbt till bilen, och hem. Plocka ner alla saker i en kasse, iväg till klubben och hämta ett par hinder vi skulle ha med oss. Sen var det dags för träning. Kommer inte hem förräns efter 19. Då var jag tvungen att börja med min lektion, måste få den godkänd före måndagen för att få en ny. Är med i en norsk grafikgrupp där man får lära sig mycket fint. Fast nu börjar det bli ganska svårt. Bilden upptill är min senaste lektion som jag gjorde nu ikväll, och fick den godkänd. Fast jag var helt säker på att jag missade nånting. Det är min egen version av lektionen. Man skall göra 2 bilder, den första exakt efter lektionen, sen en egen version.

Av Marru - 20 januari 2008 00:23

Så har man stressat sig till en agilityträning idag. Men när man får chansen och träna på ett sånt bra ställe, med sånt trevligt sällskap, då skall man passa på. Tränade bara med Micki eftersom Farina skall till och löpa nästa månad och hon blir lite sur före. Hmmmmmm. Men alla fall. Micki är sitt lika glada hispiga jag när han ser agilityhinder.

Har upptäckt ett par saker. När jag skall ha in han i en tunnel eller säcken, måste jag ha han på min vänstersida. Tack vare lydnadsträningen, han har blivit fotfixerad. Ändå så går han alltid på min högra sida numera när vi är ute och går. Idag rev han inte heller fullt så mycket som han gjorde ett tag.


Ja, och den andra saken är. Springer jag fort, och då menar jag fort och inget småjogg runt banan. Då går Micki mycket bättre. Det betyder att jag får nog börja spurtträna på gräsmattan här ute *S*.  Problemet är bara att när jag springer fort så hinner jag inte med och se vart vi skall sen.


Lizzie var också in en sväng idag. Men det gick inte och ha henne där för hon upptäckte att det fanns godis (läs hästskit). Men vi provade på ett par slalompinnar igen. Det kommer nog och gå bra. Bara det frös på lite i backen så jag kunde träna med henne på baksidan. Har ju ett par pinnar stående där på backen. Men som det är nu så vill man ju inte gå dit. Blir ju bara lervälling av gräsmattan.




Av Marru - 20 januari 2008 00:04


Skicka vidare:
Give the award to up to 10 people whose blogs bring you happiness and inspiration and make you feel so happy about blogland! Let them know by posting a comment on their blog so that they can pass it on. Beware! You may get the award several times! ”


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~



1. Den första får Helén http://mitt-inre-rum.blogspot.com/, som skickade den till mig. En trevlig tjej med 2 underbara schäferflickor. Det har varit väldigt trevligt att få lära känna dig här på nätet. Ser fram emot fortsatt kontakt.


2. Astrid http://www.blogtown.se/blog.php?id=astrid

Ja, bara för att du är du. Som muntrar upp oss flickor i Målarboden med dina små tävlingar. Eller uppgifter ( som jag aldrig hinner göra) i väntan på veckans nya.


3. Eva http://www.123minsida.se/esa/13146464

Min gamla busschaufförskollega. Har bara träffats 1 gång på 10 år. Henne vet man aldrig vad hon hittar på. Vilket hennes senaste påhitt verkligen har bevisat *S*. Ja, när jag möter en röd gris så kanske jag tror det, hittills har alla varit rosa *S*. Men hon är rolig hon.


4. Eva http://mittlillahem.blogspot.com/

För allt det underbart vackra jag får se i hennes blogg. Som bara jag med 3 stora hundar kan drömma om.  Alltid lika spännande och gå in och titta vad hon har hittat för vacker den här gången.


5. Marita http://www.123hjemmeside.dk/colliepojkarna

Med henne kan jag prata collie. Hon har ju själv 4, vilket hon ibland kan glömma bort. " Men vaddååå, jag har ju inga fler än vad du har". Nänä.

Av Marru - 15 januari 2008 12:06

Idag är det verkligen grått och trist det kan bli, all snö är borta. Hade man inte hundarna så skulle man inte stuckit ut huvudet genom dörren idag. Men det är tur att man har dom. Morgonpromenaderna är det bästa av allt. Saknar det dom dagar jag inte kan gå morgonpromenaden.


Nu när Lizzie har blivit större så gör jag så att jag tar henne varannan dag, och Micki och Farina varannan dag. Mycket lättare och lära upp Lizzie när man är ensam med henne. Man kan ju inte säga sitt åt bara henne, säger man sitt då sätter sig ju Micki och Farina också. Dom är lydiga dom. Jag hoppas att Lizzie blir likadan som Micki och Farina en dag. När vi är och tränar agility behöver jag bara säga "ligg" och "stanna kvar". Då ligger dom båda 2 och tittar när vi håller på och kånkar på hinder och bygger banor. 


Just det, idag fyller Lizzie 7 månader. Hon har blivit stora flickan. Nu ligger hon på golvet och misshandlar ett ben, Farina ligger bredvid och tittar på. Micki ligger bakom henne och sover. Farina har inte brytt sig om ben på flera år. Men nu när vi har Lizzie som tuggar på ben, då har Farina också börjat göra det. Fast hon väntar förstås tills Lizzie har tuggat dom mjuka, den latmasken *S*.


Idag på morgonpromenaden stod jag på åkervägen och tittade på huset som vi drömde om när vi flyttade hit. Det är gammalt och fult. Men vilket läge, skog bakom huset, och stora åkrar framför. Det skulle kunna bli hur fint som helst. Men bonden som äger det vill inte sälja, "alltid retar det nån". Gissa om det gjorde det i början.  Får väl börja titta på hus på nåt annat håll, bara man har bestämt sig för vart man skall ta vägen.


Bilden på huset är gammalt, tog det en vinter då när vi försökte övertala bonden att sälja eller att hyra ut det åt oss.

Av Marru - 14 januari 2008 16:19

Ja, då har jag råkat ut för det som de flesta bloggare råkar ut för :-). Jag har blivit utmanad av min nätvän Eva på http://mittlillahem.blogspot.com/ . Om jag har förstått saken rätt så skall jag skriva 7 sanningar om mig. Hmmmm.... undrar om jag får ihop så många. Men här kommer mina:


1. Jag är nykterist, vilket dom flesta i min omgivning vet. Jag har varit full en gång i mitt liv, bara för att prova. Min reaktion på den upplevelsen var "jaha, var det här allt".

2. Jag saknar bussarna. Inte körningen med stadstrafik och skrikande skolungar. Men dom längre turerna och smörkörningen (beställningstrafiken). Vem vet, kanske  nån dag. Måste bara komma ihåg gå på 45-års läkarkontrollen så jag får behålla mitt busskort.


3. Innerst inne är jag en folkare, alltså jag älskar folkmusik. När man spelar en riktigt kadrilj på dragspel, låter underbart.


4. Älskar dansa, vilket det tyvärr har blivit dåligt med på sista tiden. De som tävlade i finsk pardans ville ha med oss på tävlingarna. Men det är vi för fega för.


5. Är livrädd för att lämna hundarna ensamma hemma en längre tid (längre än en halvtimme) . Är orolig att det skall börja brinna eller nåt , och de inte kommer ut.


6. Har förut varit så blyg att jag inte vågat säga nånting när det är mycket folk. Har blivit mycket mer tuffare under dom 10 sista åren.

7. Ally Mc Beal är ett av mina favoritprogram på tv. Kanske för att det är så knäppt. Men nu skall jag sluta med det här, för snart skall jag titta på, just det Ally Mc Beal.


Jag skickar utmaningen vidare till följande:


http://www.123minsida.se/esa/13146464

http://grafikbettan.bloggagratis.se/

http://www.svenssonstassavtryck.se/

http://www.blogtown.se/blog.php?id=romelus1

http://www.blogtown.se/blog.php?date=2008-01-09&id=astrid

http://missfinland.bloggagratis.se/

http://colliepojkarna.blogdog.se/blog.html


Japp, då var det gjort. Min första utmaning.

Av Marru - 4 januari 2008 22:03

Äntligen fick vi träna. Vi har fått tag på ett ridhus där vi får träna, om det är ledigt när vi vill träna. Det var verkligen ett kanonfint ridhus, kanske lite glest mellan brädorna på väggarna :-). Man såg ju ut. Men annars var det väldigt fint underlag och springa på, och stort.  Men det var lite kallt, inte just för tillfället. Började frysa efter att jag kom hem, fick ta en varm dusch innan jag blev varm igen.


Så imorse klockan 9 var vi vid klubben för att vi skulle köra upp hindrena till ridhuset. Vi var ett helt gäng som bar vid klubben. När vi var klara för att åka iväg, då kommer det en ensam hund gående från cykelvägen. Inte syntes det till nån ägare till den heller. Det var en blandras, han kom fram till oss. Lite skygg i början, men den kom fram till oss och lät sig fångas. Så stod vi där ett tag och funderade på vad vi skulle göra med hunden. Vi kunde ju inte lämna den bara där. Sen försökte vi ringa till polisen. Men efter många om och men så kom det en farbror gående på cykelvägen, det visade sig att hunden var hans.

Sen kom vi till ridhuset, där lastade vi ur våra hinder. Sen fick Lizzie springa lös där med en aussievalp som är en månad äldre än hon. Det tyckte ju hon var kanonkul. Dom sprang så det bara yrde om dom, det var jättekul och se dom. Efter det fick valparna lägga sig i bilen, för vi började våran träning. Vi körde 4 olika hoppbanor. Äntligen har Micki slutat med att riva alla hopphinder, så jag känner mig riktigt nöjd. Farina körde sitt säkra race hon. Efter det blev det en fikapaus, då fick valparna komma in igen. Provade ett par pinnar med Lizzie på slalomet. Det gick bra att få in henne när man hade godis i handen. Så man får försöka med det när man är dit. Kanske hon lär sig att begripa det. Sen körde vi ett sista träningslopp innan vi ställde undan hindrena till nästa gång vi skall träna om ett par veckor.


Det var en jätterolig dag, och det var kul när det var så många som var med.

Av Marru - 3 januari 2008 20:11

Idag var vi ute på en skön vinterpromenad, och äntligen kom jag ihåg att ta med mig kameran. Visserligen är jag inte nöjd med den, men den är ju bättre än ingenting. Det är ju alltid kul och springa ute på åkrarna, särskilt på vintern. Farina brukar vara extra kul, för hon brukar snoka efter sorkar. Fast idag blev det ingen sorkjakt. Tack och lov, för det har faktiskt hänt att hon har fått tag på en ibland.

Sen när vi kom hem så började Lizzie retas med Micki. Hon tog hans bläckfisk och gick runt vardagsrumsbordet med Micki efter sig. Hon tycker det är jättekul och retas med han. Hon tom väntar in Micki om han kommer efter för mycket.

Imorgon kommer vi att få en rolig dag, för då skall vi äntligen iväg och träna agility. Vi får hyra tid på ett ridhus, där får vi också ha kvar hindrena. Så imorgon kör vi upp hindrena sen tränar vi ett tag. Skall bli kul, det har gått lång tid sen sist. 



















Av Marru - 2 januari 2008 22:49

Idag var det en tuff morgon. Hade jobbat natt, och var hemma vid 7-tiden på morgonen. Var så trött att jag knappt hittade sängen. Somnade nästan på en gång för att vakna vid 10-tiden när hundarna hade kapplöpning över mig :-o. Då hade maken varit ute redan tidigare med Lizzie, och tänkte ta ut dom andra. Men de vill ju ligga i sängen så länge jag ligger där, så de hade ju inte en tanke på att gå ut. Då satt kapplöpningen igång. Dom hoppade ur sängen, och maken försökte jaga ut dom ur sovrummet. De hoppade i sängen igen, över mig. Försökte dra täcket över huvudet att de inte skulle trampa mig i ansiktet. Det var full karusell där ett tag. Till slut så var alla hundarna ute ur sovrummet, och jag kunde fortsätta och sova. Sov till 12.

Men det var riktigt livat där ett tag :-). Tur att det inte går lika vilt till varje morgon när jag har jobbat natt.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards