Colliekompisarna

Alla inlägg under april 2014

Av Marru - 30 april 2014 22:03

Förra helgen gick helt i rallylydnadens tecken. Hann inte med så mycket annat   . På lördag var det Claras tur. Det var hennes första tävling på 2 år. Jag ville ha det sista resultatet på henne i fortsättningklass, så att hon får sin titel i fortsättningklass. Det fattades bara en för henne. Vi åkte mot Kungsör med en klubbkompis med hennes två hundar. Varav en skulle tävla i nybörjarklass och den andra också i fortsättningsklass. På väg dit så passade vi på att ta några cacher eftersom vi båda håller på med geocaching. Vi fick ett bra ställe och ställa bilen på, skugga hela dagen så hundarna kunde sitta i bilen mellan varven. Tävlingen var både ute och inne. En bana inne och en ute. Det var samma domare på båda banorna. Alla utom en domare under helgen var såna som jag gick domarutbildningen tillsammans med. 

 

Vi började inne, och det svåraste på den banan var ett av dom nya momenten. Man skall ta ett sidosteg åt vänster. Det är inte lätt med Clara som inte har fått in det här med fot. Att få henne och lyfta på rumpan när jag skall gå åt vänster är inte lätt. Men på nåt vis så tråcklade vi igenom den banan. Vi slutade med 91 poäng på den banan, och en 14:e plats. Det var inte illa med en otränad hund. Ja, jag har ju inte haft mycket tid och ork att träna med dom. Dessutom så har jag haft dåligt med inspiration. Man blir så stressad när man är och tränar för man tänker hela tiden på att man snart måste åka hem för att sova.  Nästa bana var ute, och den svåraste delen där var 270 º vänster i språng. I och med att Clara inte fixar det här med fot, så är det lite svårt med den svängen i språng. På ett ställe vart jag lite fundersam om jag gjorde rätt. Det var ett frontmoment där hon skulle sitta innan hon skulle in framför mig. Sen skall hon ju sitta framför mig, och ett sitt till när hon kommer tillbaka till sidan. Där började jag titta på skylten och började fundera om jag fick med rätt antal sitt. Precis som om jag aldrig sett skylten förut   . Sen blev det tempoändring igen. Långsamt tempo skulle vi ha före mål. Det var 360 º höger i långsamt tempo. Vad gör jag, jag går åt vänster. När jag går där så ser jag på skylten att det skall vara höger. Alltså så sabbade jag 10 poäng för Clara. Annars så hade jag lite problem att få henne att hålla sig nära mig på båda banorna. Fick jobba hårt för att hon skulle hålla sig tillräckligt nära mig.  Men hon fick alla fall 71 poäng. Så vi fick 2 godkända resultat, och behövde egentligen bara en. Så jag var överlycklig bara för det. 

 

Det gick bra för min klubbkompis också. Hon fixade också fortsättningsklass med sin hund. Den andra ställe hon upp med bara för att hunden skulle få vänja sig vid miljön. På hemvägen så tog vi också några cacher. 

 

På söndag var det dags och tävla med Lizzie. Det skulle bli vår första i mästarklass och jag var verkligen nyfiken på hur det skulle gå. Hade med mig Jeri också för miljöträning. Han måste ju vänja sig i tävlingsmiljön. Tyvärr så fick jag inte ställa bilen på samma ställe som dagen innan. Dom hade stängt av där så ingen kunde ställa bilar där. Det stod ju flera bilar där dagen innan. Eftersom det var en bra bit och gå, och ingen skugga så bestämde jag mig för att ta med mig hundarna på en gång. Jag hade ju avtalat med domarens mamma att hon skulle hjälpa mig med hundarna. Jag hjälpte henne med hennes hundar dagen innan. Det är skönt när man kan göra så, hjälpa varandra. 

 

Lizzie började med en bana utom hus. Det var riktigt varmt. Mycket varmare än dagen innan. tänkte hur det skall gå för Lizzie är ganska känslig för värme. Så jag försökte hålla henne i skugga så mycket som möjligt. När jag gick banvandringen så var första skylten Läggande under gång-lämna- kalla in. Jag tänkte för mig själv, vadå lägga, lämna och kalla in. Det har vi väl aldrig gjort förut. Det är väl inget moment. Så klart jag inte kände igen det först. Jag har ju aldrig tränat just det i och med att vi håller på med lydnad och läggande under gång finns där. Enda skillnaden är bara att i lydnaden så går föraren tillbaka till hunden, men i rallylydnaden så kallar föraren in hunden. Så det var väl inga problem. Bakombytet gick inte så bra. När vi tränar det så har den gått bättre än bytet framför. Lizzie irrade lite i början hon också. Men sen fick vi upp fokus. Frestelsen var inga problem för oss. Sällan det är det. Sidobytena gick inte så bra för oss. Honnören i den klassen var stå på höger sida. Den var jag lite orolig för. Vi har tränat väldigt lite på honnören. Ännu mindre på att stå i honnören. Jag gjorde det i veckan, och det var lite strul. Hon stod nu hela tiden i honnören. Backade några steg bakåt, men hon satt sig aldrig. Så vi klarade oss med 1 poängs avdrag där, istället för 10   . Vi slutade med 59 poäng på den banan. Men jag kände mig nöjd med tanke på att det var vår första start i mästarklass. Och hur dåligt vi har tränat också. Dessutom så slarvade jag bort 10 poäng på den här banan också, precis som jag gjorde för Clara dagen innan. Denna gång vart det i en snurr. Vet inte hur jag fick till att det skulle vara snurren från avancerad klass. Alltså hon skulle snurra från mig. Egentligen skulle det ju vara snurren från mästarklass. Alltså hon skulle ha snurrat mot mig.

 

Nästa bana var inomhus då. Där var den svåraste momentet enligt mig sitt-spring ifrån- kalla in. Hon har ju lite svårt att stanna kvar när jag går ifrån, ännu mindre springa ifrån henne. Men konstigt nog så stannade hon kvar. I båda mästarbanorna fanns momentet där hunden skulle gå framför föraren och sen direkt från stå backa. På den andra banan så vart jag helt plötsligt osäker på vilken sida hon skulle vara på. Men så kom jag på det till slut. På den här banan var honnören mycket snällare. Det var sitt på vänster sida, och det gick bra. Så på den banan fick vi 80 poäng. 

 

Eftersom jag kände att dagen började bli lite väl sen så bestämde jag mig för att åka hem direkt efter vår andra start. Jag sa till henne som såg efter hundarna åt mig att ta mitt protokoll. På väg hem så kollade jag mobilen om det hade kommit ett meddelande. Det hade det. Det var nästan så att V70:n fick en taklucka   . Jag vart överlycklig. Så nu har vi fått vårt första godkända i mästarklass. 

 

Tänk om jag hade haft tid och ork att träna ordentligt, då hade vi varit farliga i helgen   

Av Marru - 21 april 2014 01:35

Återigen har tiden rusat iväg sen jag skrev sist. Första helgen i månaden hade vi agilitytävlingar i Norberg. Klass 2 denna gång, och Lizzie fick tävla   . Det gick väl sådär, sakta men säkert. Vi diskade bara ett lopp av sex. Ett gick väl ganska bra trots att det gick sakta. Men det berodde på att alla andra diskade   . Vi kom på 12:e plats av 50. Så ibland är inte farten allt. 

 

Förra helgen var det lugnt. Var bara till Semla och tränade på lördagen, och till Borlänge och spela på söndag. Träningen i Norberg gick bra. Jeri fick göra lite grundträning, och det har vi fortsatt med här hemma. Lizzie fick träna på fart, och lite framförbyten. Sen när vi tränat klart så blev det grillkorv med bröd. 

 

I måndags så åkte mamma och jag till Finland. Vi var till Nystad där min faster och hennes familj bor. Vi hade lite ärenden och sköta där. Åkte med den nyaste båten på Viking Line. Grace. Tycker det är lite tråkigt när dom inte har nå bra artister på båten på dagtid. Det hade varit en bra på resan till Stockholm, men han var visst klar, eller så stannade han kvar i Stockholm över dan för att åka med nattfärjan tillbaka och uppträda på den istället. Med bra artister menar jag då en finsk   .

 

Men vilken spännande start vi fick på vår resa. Vi blev fast i dessa eviga bilköer på morgonen, fast jag försökte komma iväg så tidigt som möjligt. Visserligen vart det lite strul här hemma på morgonen, så det vart en halvtimme senare än jag tänkt mig. Mamma sov över hos oss, så vi slapp slamra hos henne på morgonen. Klockan var över 7 på morgonen och färjan skulle gå 7.45, och vi hade bara kommit till Järva krog. Alltså hade vi en bit kvar till hamnen. Så jag ringde till Eniro för att få numret till Viking. Då säger människan i telefon att dom stänger bildäck om 15 minuter. Men hon kunde ju försöka höra med dom ifall dom kunde vänta lite. Men när vi kom fram till Karolinska, där skiljs ju vägarna åt. Dom som skall mot Norrtull skall hålla sig till höger, och vi som skall till Stadsgården skall hålla till vänster och ner i tunneln. Då började det flyta på. Först så trodde jag att jag svängde av för tidigt är jag svängde av mot Södermalm, men så kände jag igen mig. Dom håller ju på med nåt bygge hela tiden i den stan så inget är sig likt. Så då ringde jag åter till Viking Line, och hon sa att vi har en chans och komma med. Men så i Slussen så hamnade jag i stressen i fel fil, och höll på att hamna upp till slottet. Men eftersom det enda som var i vägen för att åka rakt fram var en spärrlinje, så då kollade jag bara att det var fritt, och sen var det bara och gasa på. Så vi hann precis på färjan, och en bra plats fick vi till bilen också. Tack vare mamma. Hon har ju sina käppar, så då brukar vi hamna så att det är lätt och komma i och ur bilen. Hissen hade vi alldeles bredvid oss. Hytten var jättefin med fönster och allt. Jaaa, hård laminatgolv också. Det fick min mobil erfara. Hade varit och gått en vända när jag går in till hytten igen, och håller på och fipplar med nåt och känner att min mobil glider ur handen på mig. Rätt ner i det hårda golvet   . Glaset gick sönder   . Så jag har köpt en skyddsfilm och satt på glaset. Jag hade ju en förut, men jag tyckte inte den var nå bra så jag tog bort den. Kanske glaset inte spruckit om jag haft den kvar. Men det vet man aldrig. 

 

Jag tog några cacher i Finland också, mina första. Jag fick med faster man ut på burkjakt, och senare samma dag min kusin. Var tvungen och köpa mer surftid tom. Telia har ju samarbete med Sonera-Telia, och man fick 20 Mb surf för 29 kr dag. Behövde man ha mer, så kunde man köpa ytterligare 20 för 29 kr. Så då gjorde jag det en gång för att min kusin ville ut på burkjakt med mig. Köpte mig ett par nya promenadskor och en vårjacka. Jag provade ett par skor i skoaffären som var så sköna så jag sa åt mamma att hon måste prova dom. Hon har ju problem med sina fötter. Men dom här skona var så mjuka och sköna så det kändes nästan som att ta på sig tofflor. Så mamma köpte dom. Jag ville däremot ha ett par lite finare skor. 

 

Några bilder från Nystad.

 

     

 

På väg hem från Finland så åkte vi med gamla trygga Amorella. Där var sig allt lik. Hade tänkt gå upp och äta buffén. Men efter att läst vad dom hade där så ångrade jag mig. De hade nå Brasiliansk tema där, och maten var därefter också. Så jag gick er till kafeterian och tog en smörgås, te och fil. Först så tog jag en titt vad dom hade för mat där. De hade stekt strömming och mos, och jag tänkte att jag går senare på dan och äter där med mamma. Det är bra där på det viset att man betalar för det man äter. Med andra ord så väger dom tallriken. Mamma äter ju inte så mycket, så det passar henne perfekt. Men när vi väl gick och åt, så hade dom ingen strömming kvar   . Så vi fick väl ta nåt annat istället. Min mat gick ca 25 kr och mammas på ca 20 kr   . Man var ju lite mätt fortfarande efter att ätit hos faster. Men vad skönt det var och komma hem, och få sova i sin egen säng. Vilken jag skall till så fort jag skrivit klart det här.

 

Nu i påskhelgen har det varit lugnt här. Maken och jag var med hundarna till Semla och tränade igår. Annars så har vi pysslat i trädgården, och jag har plockat lite grejer här inne. Det är fortfarande en del grejer att gå igenom efter flytten. Allt har vi ju inte orkat ta tag i än. Men det blev alla fall ett par lådor mindre i det ena sovrummet uppe. På dan idag så la jag ett litet spår åt Jeri. Men han var inte riktigt fokuserad. Det hördes ljud från husen, han nosade runt lite för mycket och lyfte på benet lite här och där. Annars så har jag haft projekt hundtvätt i helgen. Nu är alla tvättade. Fönen jag beställde i vintras var helt klart värd pengarna.

 

Det börjar blomma lite i trädgården också. 

 

       

 

Idag gick jag en riktig långpromenad med Lizzie och Jeri. Hade kameram med mig också.

 

       



Av Marru - 1 april 2014 21:09

1 april idag, och jag har klarat mig unden från aprilskämt   . Var till frissan i Söderbärke och klippte mig idag. När jag ställer bilen på Icas parkering så fick jag syn på en skylt. Tänkte först, vad är detta   . Men det upptäckte jag ju så fort jag läst hela skylten.

 

 

 

 

Ikväll så har Jeri och jag varit till Norberg och tränat.  Jag tog fram leksaken på en gång, sen gick vi och körade slalom. Vilken fart, han bara skuttade fram. Men efter tredje gången så tappade han fart, vart nog trött. Så då gick jag och satt mig en stund och tittade på dom andra när dom höll på med en hoppkombination. Dom frågade mig om vi skulle prova. Nää sa jag, vi har ju inte gjort så långa kombinationer. Vi har ju bara hållt på med 2 hopphinder, och tränat på stanna. Men så tänkte att jag kanske kan prova med leksaken. Så jag hade leksaken i ena handen och visade med den andra. Men jösses, vilken fart han hade, och han lyssnade på mig. Det här tror jag kan bli bra. Dessutom så har han inte skällt alls när vi har hållt på. Så jag hoppas på tur att jag återigen har fått en agilityhund som är tyst på banan. Micki är den enda som skällde och mest gjorde han det i slalomet. 

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards