Colliekompisarna

Alla inlägg under augusti 2012

Av Marru - 31 augusti 2012 22:26

vecka närmar sitt slut. Idag har det städats här som vanligt på fredagar. Vädret har ju varit lite trist idag, så man har inte haft så mycket lust att göra nåt annat heller. Men vi hoppas på fint väder imorgon, för då skall vi ha uppvisning i rallylydnad på Secos familjedag. Nu får vi bara hoppas på att våra hundar är lite samarbetsvilliga   . Men snacka om världens tillfälle till att träna. Mer störningsträning kan man väl knappast få. Clara har visserligen varit lite extra tjurig på sista tiden, men jag får väl ha henne kopplad. Vi gjorde två kortbanor, en i nybörjarklass och en i avancerad klass. Vi fick till det så finurligt också att vi på ena sidan har nybörjarskyltar. Går man från andra hållet så har man avancerad klass. Behöver inte bygga om banan alls. Bara vrida på ett par svängskyltar så är det klart för nästa.

 

Sen på söndag är det agilitytävling igen. Det börjar närma sig slutet på den fronten. Men den här månaden ut så har vi agilitytävlingar varenda helg. Visserligen bara en dag, men alla fall nånting. Får väl trösta mig med att i vinter så blir det Vintercup igen.

 

Har lekt lite med psp ikväll. Brukar väl försöka göra nåt varje kväll, men det är inte alla gånger man hinner.

 

 

 

 

Av Marru - 30 augusti 2012 23:38

Nu är det torsdag igen, och ikväll tränades det lydnad och rallylydnad. Linförigheten var väl lite si och så med. Hon glömmer ibland bort att hon skall sitta när jag stannar. Jag försöker sakta ner tempot lite så att hon skall hinna med, men ibland så glömmer jag bort det. På inkallningsmomenten så skall hon dutta på min hand när hon kommer till mig. Precis som om hon vill tala om för mig att nu är hon på plats. Platsliggningen då, hon som alltid har legat still. Nu har hon börjat resa på sig. Vet inte om det beror på att vi har tränat för dåligt på den biten under sommaren, eller om det berodde på att det regnade idag. Vi har nog inte tränat platsliggning i regn tidigare. Så nu var det ju verkligen på tiden.

 

Sen var det 2 agilitykurser på plan idag. Vi var inte så många som var och tränade idag, så vi höll till på gräsmattan vid klubbstugan. Clara hon vill numera inte göra nåt alls. Inte ens rallylydnad. Men Lizzie och jobbar på. Gick den där nybörjarbanan med Lizzie. Sen tränade jag lite sidbyten och backa med henne. Vid sidan av.

 

Innan vi åkte hem från Semla så regnade det rejält, och åskan brakade igång också. Men lite träning har det blivit alla fall idag.

Av Marru - 29 augusti 2012 23:04

Första halvan av veckan brukar gå långsamt. Men sen blir det onsdag, agilityträning, och swisch så är det fredag igen. Har inte hänt nåt speciellt här idag. Kan väl säga att maken gjorde ett besök hos en med V70:n igår, och det gav inte önskad effekt. Den krånglar fortfarande. Men nu är vi ju inte beroende av den. Men han fick alla fall ett lastgaller till V40:n igår. Så nu kan man åka på tävlingar även med den. Hade vi åkt utan lastgaller då hade vi fått åka ensamma jämt. Men nu kan man ha två hundar i bilen alla fall. Men ett par grindar saknar jag fortfarande, gärna med tillhörande mellanvägg.

 

Idag var vi och tränade agility. Vi hade 3 kombinationer och träna på ikväll, och jag tyckte Lizzie gick bra på alla 3. Visserligen var en av kombinationerna en som vi tränade på för några veckor sen, och den går hon kanonbra på. Sen hade vi en besvärlig slalomingång, och dom första gångerna så fixade hon dom galant. Men när jag provade fler gånger så tog hon fel ingång.  Men alla fall så tycker jag hon börjar ha ganska bra fart. Vi får väl se hur det går på resterande tävlingar. Pinnar och sånt bryr jag mig inte om, men gärna lopp där vi inte ha några fel, inte ens tidsfel.

Av Marru - 29 augusti 2012 13:39

Jag är ju med i Buzzador, eller skall man säga att jag är en Buzzador. Men hittills har det inte varit nån kampanj som passat mig eller så har jag inte kommit med. Men den här gången kom jag med i en kampanj men hårvårdsprodukter. De kommer att finnas i butikerna i höst. Pantene PRO-V heter produkten. Jag fick åt mig själv schampo, balsam, inpackning och en leave-in spray. Sen fick jag schampoflaskor att dela ut bland mina vänner så dom får prova och säga vad dom tycker om det. Jag har hittills bara tvättat håret en gång med det, så jag kan inte säga nåt om det vart nån skillnad. Men schampot kändes alla fall rikligt. Med en liten klick av det så fick man ett rejält lödder. Inpackningen skall jag prova i helgen. Jag har ju varit lite försiktig med duschen i och med min tå. Fast nu bör den ju vara ganska skaplig alla fall.


Om du är intresserad av att vara med i Buzzador så kan du väl höra av dig till mig så skickar jag en inbjudan. Det finns många olika sorters kampanjer. Tex såna där man får prova på nån produkt gratis, och man får så att man kan dela ut bland sina vänner så de kan också prova. Sen finns det kampanjer med lite dyrare saker som man får köpa till ett bra pris för att vara med i kampanjen. Man provar produkten, skriver vad man tycker om den.

Av Marru - 27 augusti 2012 23:25

Börjar bli lite tjatig när det gäller rubriker. Är det fredag så blir det ofta "snart slut på veckan" . Är det måndag så blir det "ny vecka igen"    . Brist på fantasi, eller. Men i vilket fall som helst så är det måndag igen. Har inte hänt så mycket speciellt här. Reste tältet på tork på baksidan. Till och med tältpåsen var full med vatten. Men nu är tältet torrt och fit for fight till nästa tävling. Det var ju kanonfint väder idag, förutom blåsten då.

 

Sen ikväll så hade vi rallylydnadskurs. 7 jätteduktiga ekipage hade vi där. Skall bli intressant och se hur många som blir kvar när kursen är slut. Några har ju visserligen varit och tränat redan innan kursen. Men det var några nya med också som vi inte sett förut. Det var med en kille också med en jakthund av en så konstig ras så jag kommer inte ihåg namnet på den rasen. Men den användes i USA till bla björn, puma och nåt mer. Men här skulle hunden användas till vildsvinsjakt. Kul och träffa på lite udda raser ibland. Det fanns väl bara ca 30 st av den rasen här i Sverige.


Av Marru - 26 augusti 2012 23:01

Då var även denna tävlingshelg avklarad. Vädret såg inte ut att vara mycket och hurra för. Det var mulet och såg ut att det skulle börja regna när som helst. Men det var uppehåll när vi kom fram. Idag hade dom ändrat om banorna lite så att hoppklassen gick där agilityklassen gick igår, och tvärtom. Men vi började med agilityklassen idag igen. Det var återigen en rolig bana där man fick springa på. Tycker inte om banor där hunden skall ta hopphindret från fel sida. Man tappar bara en massa fart på dessa banor. Blir inget flyt alls på dom. De hade haft en sån bana i klass 3. Bara en massa hopp som skulle tas från fel håll. Men det var inget sånt alls på denna. Lizzie hade bra fart, men tyvärr så vart vi diskade i slalomet. Jag skulle kanske visat in henne lite bättre in i slalomet. Ingången tog hon ju, dom har vi sällan några problem med. Men hon kom in lite fel så i farten så missade hon nästa ingång. Så vi fortsatte alla fall, med samma fart som innan.

 

Vi behövde inte vänta allt för länge tills nästa lopp. Där vart det en betydligt krångligare bana. Men vi behövde inte vänta på vår tur länge för Lizzie hade startnummer 1. Såna starter gillar jag när man inte behöver stå och stampa och vänta på sin tur. Jag är ju alltid så spänd inför ett lopp, för jag vill veta hur det går. Ifall det jag har tänkt ut på banvandringen fungerar. Men ibland så vet jag inte hur jag skall göra trots banvandring. Så då brukar jag tänka ut 2 alternativ, och tänker för mig själv att det visar efter banan vad som händer. Men nu behövde jag inte fundera ut nån reservplan. Det andra hindret var ett som man skulle ta från andra sidan. Ja eller inte riktigt, den stod ju inte på rak linje efter den första. Men man skulle alla fall få hunden på den andra sidan. Sen var det bara och springa rakt på, och till slalom. Där var jag så koncentrerad av att få henne gå hela slalomet, så jag glömde bort vad jag skall göra efter det. Just ja, ett framförbyte, men nu vart det lite trassel där alla fall. Men inget vi fick fel på, bara sinkade lite tid. Sen gick allt kanonbra. Fick till ett par blindbyten. Men sen var det dom två sista. En kort tunnel, och när hunden kom ut ur den skulle den tvärvända nästan och ta ett hopphinder som stod bredvid tunneln. Jag hade inte en tanke på att jag skulle kunna göra ett blindbyte efter ett hopphinder som stod före den korta tunneln. Ibland så dristade jag med att göra ett bakombyte. När Lizzie kom ut ur den korta tunneln så visste hon inte vart hon skulle ta vägen riktigt. Det var väl rena turen att hon inte sprang in i den korta tunneln igen, utan kom till hopphindret som var mål. Det var många hundar som sprang in igen i den korta tunneln. Så där sinkade vi lite tid igen. Vi fick över 5 sekunder tidsfel, men vi nollade oss annars. Vi kom på 11:e plats i hopploppet.

 

Sen var det bara för oss och gå där och vänta på att dom som är i ettan körde sina lopp. Såklart så öppnade himmelen sig innan dom vart klara. Det tom åskade där ett tag. Så jag fick med mig ett genomsurt tält som ligger i källaren nu. Blir det fint väder imorgon så reser jag det på baksidan så det får stå ute och torka.

 

Men för övrigt har vi haft en bra helg. 4 lopp varav 1 nollad utan tidsfel, 2 nollade med tidsfel och 1 disk. Nästa helg blir det Örebro på söndag. På lördag skall i ha rallylydnadsuppvisning på Seco, när det har nån familjedag där.

Av Marru - 25 augusti 2012 23:20

Idag var det då dags och åka till Storvik och tävla agility. Det är Hofors BK som har den tävlingen. De tyckte att de hade för dåligt med plats på sin parkering på klubben, så de hade flyttat den till en idrottsplats i Storvik. Det var ett trevligt ställe vi hamnade på. Enda nackdelen var väl alla dessa getingar som surrade runt omkring där. Det fanns massor av dom överallt. Men vädermässigt hade vi tur idag. Vi klarade oss helt torra därifrån.

 

Vi började med en agilityklass. Banan verkade kul. Inga såna där tråkiga hoppa från fel håll på hopphinder. Jag trodde väl aldrig att jag skulle börja gilla springbanor. Men nu verkar det vara så. Det var väl bara ett par ställen som var lite trixiga, men inget farligt. Slalomet fixade vi också utan problem. Det gick väl inte sådär himla fort i slalomet, men det är väl lika bra det. Det är ju då hon går ur. Vi kom i mål nollade och jag hörde att tiden var nåt på 39 sekunder. Jag trodde aldrig att tiden skulle räcka till att bli nollad på riktigt, att vi säkert hade tidsfel trots att det var agilitylass. Den vinnande hunden hade nåt på 26 sekunder. Sen när resultatlistan kom upp så såg jag att vi hade kommit på 5:e plats. Referenstiden var på hela 42 sekunder, och vi hade 39,35.  Så idag gjorde vi vårat första lopp i tvåan då vi blev nollade på riktigt. Vi har ju blivit nollade förut men alltid haft tidsfel. Men idag hade vi inte ens det.

 

Sen blev det hoppklassen. Den banan verkade också vara en springbana som var ganska enkel. Det var en vinkel som såg lite besvärlig ut efter långhoppet till ett hopphinder. Men det gick bra. Slalomet gick bra denna gång också. Enda strulet vi hade på den banan, det var mellan 2 tunnlar. Jag tappade bort henne där ett tag. Annars gick det kanonbra. Vi nollade oss även denna gång, men nu fick vi tidsfel. Vi kom på 13:e plats och tiden blev 43,52. Fast vi var inte så långt ifrån referenstiden där heller, den var på 40 sekunder.

 

Så jag är mycket nöjd med våran dag idag. Just nu sitter jag här och vädrar min tå lite. Men jag får väl paketera in den snart, så inga hundar är där och slickar när jag sover.

Av Marru - 24 augusti 2012 22:17

Då har vi äntligen kommit till fredag. Den här dagen vart lite annorlunda mot dom tidigare dagarna. Idag har vi jagat bil. Till slut så fann vi en, en riktig kanonbil. Den bråkande V 70 får maken ta sig an när han har tid med den. Fast just för tillfället så är vi ganska less på den bilen.

 

Jag var och duschade för ett tag sen och bandaget blev blött för jag brydde mig inte och sätta nån plastpåse över den för jag tänkte att jag kan byta. Men så tänkte jag att jag skulle få tån vädra sig lite. Johodu, när jag skulle ta bort det gamla bandaget så hade det fastnat   . Så då började det blöda igen. Så det blev ett bandage på tån igen.

 

Imorgon skall vi alla fall åka till Storvik och tävla agility. Det är Hofors som har flyttat sin tävling till Storvik, på en idrottsplats där. Det blir en 2-dagars tävling igen, och det skall bli så kul. Dom har lovat regn så jag får nog ta med mig dubbla skor ifall ett par blir blöta. Kanske skulle packa ner en plastpåse och lite tejp så att jag kan plasta in min tå så jag inte behöver få blött bandage alla fall.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards