Colliekompisarna

Alla inlägg under januari 2014

Av Marru - 19 januari 2014 22:26

Nu har det varit dåligt skrivet här igen. Det blir ju så när man har börjat jobba igen. Började direkt efter trettonhelgen. Kan ju säga att det började riktigt bra. Vaknade ju på söndag morgon av att jag kände mig lite konstig i halsen. Men jag levde på hoppet att det skulle ge med sig. Men det gjorde det inte. Så på tisdag när jag skulle börja jobba så kunde jag knappt prata. På onsdag var det ännu sämre. När jag försökte prata så skrattade mina arbetskompisar bara, och frågade vad jag sa. Men den här gången så började jag på motsatt skift mot vad jag gick före jul. Förra veckan jobbade jag eftermiddag. Men nu skall jag tillbaka på det andra skiftet igen, så det blir eftermiddag nästa vecka också   . Eftermiddagsveckorna är värst. Man hinner absolut inte göra nånting då. Bara rasta hundar, laga mat, äta, jobba och sova. Vad är det för liv? 

 

Men nu har vi alla fall börjat på Vardagslydnad, Jeri och jag. Måste ju utnyttja presentkortet jag vann. Så det gör ju att eftermiddagsveckorna blir lite drägligare. Så jag har tagit ledigt från jobbet för att kunna gå den kursen med Jeri. Det är ju en ganska dyr kurs. Presentkortet var på 1000 kr, och ändå så fick jag lägga till en liten slant till avgiften. Första träffen var utan hund. Då skulle vi presentera oss. Berätta varför vi har hund, vad vi vill göra med hunden och hur vi vill att hunden skall vara. Men som jag skrev förut så hade inte jag så mycket röst att prata med så jag fick väl säga det viktigaste och sen sitta och lyssna. Vi fick också hemläxa, fast det blev bara koll på halva läxan. Först skulle vi ta reda på hur gammal vår ras var, vad rasen hade för funktion och hur vi ville att våran hund skulle vara. Sen skulle vi ta reda på vilket godis av 5 var den bästa, bästa klistället och bästa leksaken. Det var bara det sista som vi blev förhörda på andra gången.

 

Andra gången var förra veckan. Då skulle vi träna på kontakt. Sen fick vi en ny läxa, och den ena delen av läxan går inte så bra. För det första skulle vi direkt när hunden tar kontakt med oss på nåt vis berömma den. Antingen med ord, klapp, lek eller godis. Bara att vi på nåt vis har uppmärksammat att hunden tagit kontakt med oss. Den andra delen var den svårare då, som det blir prov på nästa vecka. Vi skall ha en godbit i handflatan och hunden skall inte ta den förrän den får tillåtelse. Problemet är bara att får Jeri inte godbiten på en gång, så hittar han nåt som är roligare än att vänta på att få en godbit. På onsdag skall vår kursledare då göra ett prov. Hon skall ha en köttbulle i handen och hunden skall inte ta den förrän den får tillstånd till det. Få se vad hon hittar på till nästa gång. 

 

I och med vi går kursen så blir det inte så mycket träning för han i Norberg. Sen har ju jag dålig så det blev ingen rallylydnadsträning för oss på torsdagen heller. Det var ju Vintercup på lördagen och jag ville bli frisk nog att vara med där. Lizzie och jag sprang våra 3 lopp. Men det var ingen höjdare nåt av dom. Vi diskade oss i 3 och i ett kom vi på 18:e plats. När vi hade sprungit sista loppet så åkte vi hem. Kände att det var nog bäst och göra det. 

 

På söndagen så åkte Jeri och jag och hälsade på hos uppfödaren. Vi hade lite skoj där under dagen som avslutades med en liten tur i hagen bland fåren. Jeri var inte ett dugg rädd för fåren. Det var roligt och se. Vi kommer absolut och göra fler besök hos fåren. Det skulle vara roligt och få han och valla. Men i och med att han inte är rädd för fåren så går det nog säkert lättare för han än för tex Lizzie som mest var intresserad av slutprodukten. Visst visade Jeri lite intresse för den, men nog var han mer intresserad av fåren än skiten   ,

 

Igår var vi till Norberg på en extra agilityträning. Vi provade på 2 banor, och jag tyckte att Lizzie gick ganska skapligt. Jeri var också med. Han fick gå på gungan, sen tränade vi lite på ett hopp som var 10 cm högt. 

 

Idag hade vi då rallylydnadstävling. Det var 2 x avancerad klass. Det var 50 anmälningar. De fick ju gå 2 ggr. Första banan var relativt snäll med lite högerhandling. I princip bara 2 moment, slalom och en frestele. Däremot så hade jag frestelsen 2 ggr. På den andra banan var det då desto mer högerhandling. 6 moment efter varandra på slutet. Det är roligt och se alla dessa raser. Det var nån ny ras idag, som jag inte sett förut. Jag måste ha spänt mig väldigt mycket där idag när det var kallt för jag är alldeles stel och har ont i nacken. Så det blev en tur i bastun för att värma mig ikväll. Men nacken blev inte bättre. Jag får nog smörja in den med Voltaren.

 

Nästa helg är det inga hundaktiviteter inplanerade, än. Men jag tror jag skall ägna nästa helg åt Jeri, och durspelet. Skall till Borlänge på söndag och spela med mina spelkompisar. Har inte gjort det sen förra våren. Det var ju så mycket i höstas så jag hann inte med och spela. Så jag får nog spela mig i form på lördag, så jag vågar visa mig i Borlänge på söndag   

Av Marru - 6 januari 2014 22:11

Ja, imorgon är det slut på friden. Skall börja jobba igen. Fast imorgon får jag sovmorgon, behöver inte vara där förrän kl 9 imorgon bitti. Hon på förrådet börjar inte förrän då, så jag får inga kläder före det. Hoppas att jag får bättre skor den här gången än förra gången. Dom jag hade förut fick jag ju kasta när jag sluta. Dom var ju bättre begagnade redan när jag fick dom. 

 

Det tog ju nästan en hel månad för mig och komma ifatt med det jag legat efter. Men jag tror inte att det tar en månad och bli efter igen. Men på onsdag så börjar vardagslydnaden för Jeri, visserligen blir det utan hund första gången. Skall bli spännande och se hur det blir. 

 

Idag bad jag maken om hjälp med ett spår åt Jeri. Har gjort det en gång förut med han, och det gick ju inte så bra. Eller första delen med Jeri gick jättebra. Men så kom maken gående en bit ifrån och Jeri fick syn på han. Det hela går ut på att få Jeri och bli lite tuffare i skogen. Vi tar en leksak och en handske. Sen skall maken gå i en vid båge i skogen. Lägga handsken på ett ställe, och Jeris leksak i slutet. Han skulle först innan han går ifrån oss kampa med leksaken med Jeri. Sen gå ifrån han och vifta med leksaken för att visa att han har den. Så länge är allt väl. Men sen började det krångla. Medans vi stod och väntade på att det blev dags för oss att gå iväg, så ser jag maken smygande mellan träden, och inte gick han tyst heller. Så klart så märkte Jeri att det var nån som gick där. Men alla fall så fick jag han och spåra fram till handsken. Men efter det så var det slut. Maken är alldeles för nyfiken och skall se hur det går. Därför han gick. Så innan vi kom till leksaken så såg jag maken sitta på huk bredvid ett träd och han trodde att Jeri inte skulle se han. Suck säger jag bara.

 

 

Snart dags och lägga sig så man orkar med imorgon. Konditionen är ju inte den allra bästa. Åkt på förkylning som jag försöker lindra med alla medel. Ipren, äppelcidervinäger, halstabletter mm. Rösten har flyttat nån annanstans. Men jag får väl undvika och prata för mycket imorgon. 

 

Av Marru - 1 januari 2014 22:32

Jaha, då var årets första dag nästan slut. Gårdagen gick bra. Före tolvslaget så packade vi in alla hundar i bilen, och åkte iväg till Rastahyttan. Vi kom fram till att det var åttonde året i rad vi samlades där. Det äldre paret med deras boxer. Några år senare som paret som har brodern till deras boxer.  Så där stod vi och pratade mitt i natten och fikade. De hade med sig kaffe, och jag hade tagit med mig lite finska julstjärnor. Tror att det sparades på pengar förra året, för i år sköts det mycket mer raketer än förra året. Både i Smebacken och i Söderbärke. Tänk om folk kunde lägga sina pengar på nåt annat.

 

Vi fick ju reklam från den lokala cykelaffären att de skulle ha provskjutning på lördagen. Men vi hade inte hört nåt. Men det andra paret med boxern hade hört. Dom bor ju bara ett par gator nedanför oss. Hade jag sett den där reklamen före, men tyvärr så såg jag den inte förrän i söndags, så hade jag nog gått till affären och sagt ett sanningens ord till dom. Men bojkott blir det alla fall av dom. Tänker inte handla nånting från den cykelaffären. Nästa år skall jag hålla ögonen öppna. Kanske skulle rasta hundarna utanför deras dörr. Kan dom kasta skit i naturen, så kan vi väl släppa lite skit utanför deras dörr   . Claesons cykel heter den affären. 

 

Men all den här diskussionen om smällare och hundar har fått en annan negativ effekt. Verkar finnas snorungar och andra idioter som verkar tycka att det är roligt och slänga raketer framför fötterna på hundar. Det har visst varit några såna incidenter. Tråkigt när man har så lite respekt för ett liv.

 

Annars så började ju det här året väldigt bra. När vi kom hem inatt och skulle lägga oss. Vad gör jag då??? Jo, sparkar till hundburen. Den står ju inne i hörnet vid min säng, så den flyttade ju inte på sig när jag sparkade till den. Så istället så fick jag rejält ont i tån. Nageln är alldeles blå, och jag tror nog att den kommer att lossna. Fast jag får väl se det positivt. Det var ju alla fall inte stortån den här gången. Det var ju samma fot, men tån bredvid den här gången. Vi får väl hoppas att året fortsätter bättre än det har börjat.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards