Colliekompisarna

Alla inlägg under november 2009

Av Marru - 30 november 2009 20:57

Jaha, då har vi sista november här, och regnet bara vräker ner. Fast dom har lovat att det skall spricka upp i molntäcket imorgon, och att det skall bli kallare. Ja, vi får väl se vad det blir för nåt. Det blir alla fall ingen bakning här den veckan. Åkte på att jobba hela veckan, men jag är hemmavid hela veckan så det är ok. Har uppehåll så jag kan gå morgonpromenad med hundar varje dag den här veckan. Det är länge sen sist.

Av Marru - 29 november 2009 20:56

Ja, så var det första advent igen, det har ju bara gått ett år sen sist . Blev en lugn och skön morgonpromenad med Micki och Farina imorse. Det är ju mer sällan jag går med dom, utan för det mesta blir det systrarna blå. Man ser på Micki hur glad han blir när han får gå morgonpromenaden med mig. Jag gick hälsospåren med dom, och då fick dom springa lösa, det tycker Micki om. Sen blev det tvättstuga. Efter det så åkte vi till Smedjebacken för att titta på vad som hände där under skyltsöndagen. Nu blev det ju lite för sent, så det mesta var ju klart när vi kom dit. Vi brukar åka på julskyltning och ha med oss hundarna, och ha lite social träning med dom samtidigt. Julbocken av granris var på plats vid OK-macken. Den har stått där några år nu. Sen därifrån så var det marsaller på gång- och cykelbanan, fram till centrum och ända fram till torget. Kanonfint var det. Nu var det inte så mycket på torget, inte heller så mycket folk ute heller. Men de verkar satsa på det där, så det där kan växa till nåt riktigt roligt. Nästa år så får vi försöka komma ut i tid.

 

Brandkåren skjutsade runt ungarna i brandbil, och ibland slog dom på sirenerna för att roa ungarna. Det fanns en del saker inomhus, men de kunde vi ju inte gå på då vi hade hundarna med oss. Bla så är det en del av valsverket som är nedlagt som är ombygd till en mötesplats, den heter Gamla Meken. De hade bland nån smidestävling där förra sommaren. Brukar ha små konserter mm. Så Smedjebacken är en väldigt aktiv by.

 

Själv har jag kommit av lite vad det gäller julstöket. Måste ju få upp mina dragspelstomtar. Har ju varit lite ont om plats för vi har haft ett litet akvarium där dom brukar stå. Men nu är det lilla akvariet flyttat till sovrummet. Så jag får fortsätta i veckan.

Av Marru - 28 november 2009 23:58

Ja, då har jag slängt upp min julsida igen. Det har inte kommit nåt nytt där än, jag hoppas att jag skall få tid att få dit nåt nytt.

 

Där finns det lite reccpt, bilder och julgrafik. Så länkar till andra julsidor förstås. Kan rekommendera ett besök hos Kerstin, hon kommer att ha en adventskalender med nån sorts gissningstävling. Eller om ni tycker om och pyssla, så skall ni besöka Catherinas julsida. Hennes julkalender innehåller pyssel. Länk till båda sidorna finns i min julsida, som ni hittar här.

 

Nu blir det godnatt härifrån

Av Marru - 28 november 2009 19:48

Då var det tävling nr 2 i Vintercupen i Norberg idag. Den här gången var det 3 lopp i hoppklass som gällde, alltså ingen gunga och oroa sig för idag . Large startade tävlingarna idag. Första loppet diskade vi, och kan ni gissa varför. Jag glömde bort 2 hinder på banan, glömde helt deras existens. Det var ett 3 hopp först, sen tunnel och tillbaka till det sista hoppet av dom 3 från tidigare. Vad gör jag, jo skickar Lizzie över dom 3 första hoppet och ser slalomet så jag skickar henne dit. Vart alldeles paff när jag hörde i högtalarna att vi var diskade . Så kan det gå när inte haspen är på.

 

Sen blev det dags för medium och small och köra sina lopp, och jag var hinderfixare och tidtagare på dom. Lopp nr 2 och 3 körde Lizzie och jag nollade, alltså inga hinderfel. Men vi har ju inte fått upp farten riktigt än, så vi hade tidsfel. Så den här gången fick vi inga poäng. Det var ju dubbelt så många som tävlade idag, många klass 3 hundar bla.

 

Men det var våra första nollade lopp, så vi är mer än nöjda. Jag tror alla fall att Lizzie är nöjd, hon ligger då och sover nu. Av 6 lopp hittills på vintercupen så har vi diskat 2, nollat 2 lopp, och 2 lopp har vi kört med hinderfel.

 

Så vi är ganska möra här idag, Lizzie och jag.

Av Marru - 27 november 2009 23:45

Ja, inte hann man med mycket idag. Kom hem, gosade lite med hundar. Tittade på FTV, sen var vi ut på kvällspromenad, sen fortsatte vi och titta på Idol. Den här gången tyckte jag att det var rätt person som åkte ut. Jag tyckte att hon var ganska intetsägande den här gången om man jämförde med dom andra som är kvar. Dom andra har ju utvecklats jättemycket, men hon Mariette tyckte jag mest stod och stampade på samma ställe, körde på med samma stil hela tiden.

 

Imorgon kommer också bli en dag man inte får mycket gjort. Det är agilitytävling på klubben, och det kommer nog ta hela dagen. Det är 248 starter, men det har nog aldrig hänt att alla som är anmälda dyker upp. Men trots det så kommer det att ta hela dagen för Lizzie och mig. Fast vi är klara med våra lopp så måste ju jag stanna kvar och hjälpa till med dom andra klasserna. Det är ju en av förutsättningarna att de skall kunna ha tävlingar, att medlemmarna hjälper till. Det är ju inte lite folk som behövs i samband med en agilitytävling. Jag har sagt att jag kan göra allt utom att vara speaker, där går gränsen för mig.

 

Nu börjar jag känna mig ganska less på A-kassan, och facket. Känns som om man lika gärna kunde vara utan. Jobbade bara 66,5 timmar av dom 80 jag egentligen skall jobba förra stämpelperioden. Så skall jag bara få ersättning för 8 timmar . Vart tog 5,5 timmar vägen till 80 timmar. Har då förut fått en halv dag om det inte varit 8 timmar. Perioden före då fick jag ju ersättning för bara en dag, men av den dagen blev det ju bara 44 kr kvar till mig efter att dom dragit fackavgiften. Så man tycker nästan att jag lika gärna kunde bara köra på med timmar som förut, skippa A-kassan och facket. Får ju nästan mer när jag skippar medlemsavgiften till facket än vad jag får för stämplingen.

 

Men nu är det nog dags och för en träff med sängen om jag skall orka med tävlingen imorgon .

 

 

Av Marru - 26 november 2009 22:57

Ja, då har Lizzie och jag varit till Norberg återigen den här veckan. Det var ju bara tredje gången nu  . Ser att det har hänt nya saker i bloggplatsen återigen. Nya smileysar, sen kan man lägga till egna också. Får titta närmare på det imorgon.

 

Men nu till kursen, idag var det mest repetion på det som vi gjort tidigare gånger. Jag tränade läggande under gång. Men hon började fuska. Hon räknade i sitt lilla huvud att om jag går så många steg så kommer matte och säga ligg, så då la hon sig utan att jag sa nåt. Så då fick jag börja lura henne och gå ännu längre. Förstår inte hur hon fick för sig och börja med det, fast jag gick olika långt innan jag sa ligg förut.

 

Sen tränade vi på stå, och linförighet. Inkallning och platsliggning blev det också. Inkallningen inga problem. Platsliggningen kanonbra, tränade den här gången med lite störning, bla så gick jag runt henne ett par vändor och hon låg kvar.

 

Nu blir det ett uppehåll fram till mitten av december, då har vi 2 ggr en vecka, men sen blir det uppehåll till efter jul med dom 2 sista gångerna.

 

Här börjar det bli lite juligt nu. Ljusslingorna är på plats, fast dom tänds inte förräns på söndag. Golven torkade, lite damm som försvunnit här och där. Gardiner i köket har bytts, det börjar bli riktigt mysigt i köket nu.

 

Men nu kallar sängen, arbetsdag imorgon. Inget hemskt långt pass, från 6.50 till 16.35, nästan normal arbetstid .

 

Godnatt från mig.

 

Av Marru - 25 november 2009 22:46

Ja, idag så slutade jag tidigt, så det blev tillfälle för lite julstök. Jag förstår varför det heter julstök, det är ju stökigare här än vad det var innan jag började. Idag har jag torkat lite skåpluckor och lite damm i köket. Imorgon tänker jag hänga upp julgardiner, sen skall jag torka golv i köket och hallen.

 

Har lite problem med vart jag ställa mina dragspelstomtar. Det står ju ett akvarium där dom brukar stå nu. Det finns inte många ställen jag kan ställa dom nu, samlingen börjar bli lite stor nu fast dom är svåra att få tag på. Förra året fick jag nog inte tag på en enda dragspelstomte. Maken har köpt en i år, fast jag tror jag har den redan, få se när jag får upp lådan om det ligger en likadan där.

 

Efter det så satt jag mig på soffan, och det skulle jag inte gjort för mina ögonlock började bli lite tunga. Så jag somnade ju, men tack och lov så vaknade jag i tid så vi hann på våran agilityträning idag. Idag var det kontaktfält som stod på schemat. Vi har ju inga större problem med det, än. Hon har ju inte riktigt den farten att hon hoppar över dom. Däremot så började hon krångla med gungan igen. Hon är så himla nyckfull till humöret. Man vet aldrig vilket humör hon är på.

 

Men nu känns det skönt och veta att man inte behöver jobba imorgon. På fredag har jag ett långt pass, men sen är det ju ledigt i helgen med en tävling på lördag. Det blir en lång dag för det var dubbelt så många anmälda än förra gången.

Av Marru - 24 november 2009 21:29

Idag så har vi varit på kennelklubben på våran tredje lydnadskurs. Vi har fram till nu kört fot, eller utgångsställning. Jag har kommit fram till att Lizzie inte vet vart fot är, så det blir hårdträning på det, men det går trögt. Sen har vi tränat på ställande, inkallning, platsliggning och linförighet. Platsliggningen med Lizzie den är klockren. Inkallningen är ganska bra också, fast hon vill gärna kom och sätta sig snett. Ställandet är det lite trögt med, vi tränar ju för att få ett snabbt ställande.

 

Annars så är det väldigt tråkigt, bara grått och allmänt trist, lite sol såg man ju idag i Fagersta, men det var inte mycket. Man får trösta sig med att det är knappt en månad kvar tills det vänder, visserligen så dröjer det ju ett tag innan man märker nåt.

 

Nu är det sängen som kallar, skall upp 3.45 imorgon bitti.

 

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18
19
20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards