Colliekompisarna

Alla inlägg under maj 2010

Av Marru - 30 maj 2010 22:56

Idag har Lizzie och jag haft en lång dag, vi har varit på agilitytävling i Dala-Floda. Det var alla 3 klasser och bara en bana. Tur att det inte var fler anmälda än vad det var, för då hade det blivit ännu senare. Dagen var också väldigt varm, solen var framme hela tiden nästan.

 

Agilityklass 1 började. Det började med 2 hopphinder och så den där förhatliga gungan. Men hon gick faktiskt på gungan på första försöket, ingen tvekan den här gången. Hon gick över den också utan att hon stannade upp på den. Så vi fortsatte banan som gick kanonbra fram till slalomet då hon gick ur en pinne för tidigt. Men sen fick vi problem senare på banan vid balansbommen, hon ville inte över den. Sen när jag fick upp henne så sprang hon över den med full fart. Det ställde nog till där borta i Avesta när balansen sviktade när hon sprang på den. Men det kändes bra alla fall att hon gick på den där gungan nu till slut.

 

Sen blev det tävling för klass 2 och 3. Efter det blev det dags för hoppklass för oss. Jag kände på banvandringen att om vi tar oss genom slalomet så är resten av banan klar. Så blev det då, vi gick runt nollade, med 15.80 i tidsfel. Men jag fick jobba på och jaga på henne för att få henne runt, men det gick och vi klarade det.

Av Marru - 29 maj 2010 21:49

Idag har vi varit på rallylydnadstävling i Säter, vi var där förra året också på deras tävling. Det var den femte rallytävlingen vi var med på nu, och äntligen lossnade det. Kände det redan igår när vi tränade att det här måste bara gå bra, och det gjorde det ju.

 

Nu blev det ingen halvtimmes uppehåll mellan banvandring och tävling som jag trodde igår, bara för att dom glömt och ändra på hemsidan, så dom körde efter det som stod på deras hemsida. Vädret var lite si och så i början men sen blev det uppehåll under hela tävlingen.

 

Banan var riktigt rolig med bra flyt. Vi fick ju en banskiss direkt när vi anmälde oss. Där såg jag att det var 2 spiraler, och en enkel slalom. Det betyder att det skulle vara 3 ställen med koner på, och när jag tittade på banan så såg jag bara 2. Hur jag än letade så såg jag bara koner på 2 ställen. Alldeles före banvandringen så hittade dom tredje. Dom var blå och dom andra var röda, ögonen blev lurade av den blå färgen så den smälte på nåt sätt in i gräsmattan.

 

Så till själva tävlingen, först var det en 270 º till höger. Där fick vi vårt första avdrag för Lizzie ville fortsätta rakt. Sen blev det ett läggande och jag skulle gå runt Lizzie. Det blev lite strul med hennes sitt i början så vi fick 1 poängs avdrag där. Sen blev det en vänster sväng. Efter det kom vi fram till hund framför - sitt - höger ingång - sitt. Där fick jag jobba lite med att få henne framför mig, minus 1 poäng. Vänster spiral sen, och den gick bra. Efter det 360 º höger, där rök det 3 st enpoängare, hon var inte med riktigt runt. Sen kom våran favorit, den gamla tyska svängen från lydnaden. Jag vänder helt om mot vänster, och Lizzie går åt höger bakom min rygg. Sen hade vi hund framför - sitt - vänster ingång - sitt. Där blev det minus 3 för snett sättande framför mig. Sen kom höger spiral, där var det heller inga problem. Sen kom Lizzies favorit   . Sitt - ett steg fram - sitt - 2 steg fram - sitt - 3 steg fram - sitt, där rök det väl några poäng. Efter det blev det 270 º vänster, inga problem. En enkel slalom, där fick vi riktigt bra flyt, sen var vi i mål.

 

Allt det där resulterade i att vi hade 83 poäng kvar av 100. Man skall ju ha minst 70 på tre tävlingar för att bli uppflyttade till nästa klass. Så det blev våran första tävling vi kom över 70 poäng. Imorgon är det agility som gäller.

Av Marru - 28 maj 2010 23:19

Nu är det helg, och tävlingar igen   . Först ut på tur är en rallylydnadstävling i Säter. Förstår inte riktigt hur dom har tänkt där. Det är delad banvandring, dom första går 8.30-8.45, och dom andra 8.45 -9.00 Men sen börjar inte tävlingen förräns kl 9.30 Undrar varför man måste gå och slå dank i en halv timme innan de börjar tävlingen. Alla dom andra jag varit på har alltid börjat direkt efter banvandringen.  Menmen, inget att göra åt, det är bara och gilla läget.

 

Tränade lite moment med henne ute på gården, och det gick kanonbra. Nu är det bara och hoppas att vädret är på våran sida. Nåt som kanske ställer till det är att jag måste ta med mig dom andra, ja utom Clara för hon skulle få följa med husse. Men Micki och Farina skall med oss. Då kan jag inte ge Lizzie 100 % av min tid. Men ni får höra imorgon hur det har gått.

 

Sen på söndag så är det agilitytävling i Dala-Floda. Det kommer att bli en lång dag för de kör alla 3 klasserna och bara på en bana. Först agilityklass 1, sen 2 och 3. Sen blir det hoppklass 1, sen 2 och 3. Jag skall åka dit med en som tävlar i 3. Så hon får gå upp tidigare, och jag får sitta där längre. Men det går nog bra. Det är bra att vi kan samåka så blir det billigare i och med att vi är ute på så många tävlingar nu.

Av Marru - 27 maj 2010 23:43

om vad jag skall skriva för rubrik   . Det har varit lugnt idag, nästan. Morgonpromenaden gick jag på hälsospåret, tycker verkligen om att gå där nere vid sjön, och sitta där vid kojan och titta ut över sjön.

 

Var idag till återvinningsstation med lite skräp som glasburkar, tidningar mm. När jag skulle slänga tidningarna så tänkte jag att jag ger dom lite extra skjuts så att allt inte samlas nedanför luckan. Så jag tänkte putta til dom rejält, men istället så slant handen till och jag träffade plåten i överkanten på luckan. Så jag slog i fingertopparna rejält. Trodde att naglarna åkte neråt i nagelbanden minst en halv centimeter. Vart kallsvettig en långstund efteråt. Ojojojoj, vad ont det gjorde, och gör fortfarande.

 

Sen har jag varit till Semla och haft rallylydnadskurs idag. Det blev inte många deltagare på den kursen, fast det var minst 6 st anmälda. Men det dök bara upp 2 st så dessa har fått jobba mer intensivt. Nästa vecka bestämde vi att vi åker dit lite tidigare och tar med oss våra egna hundar, och tränar lite på agilitybanan. Det är ju bara vi där tisdag och torsdag i 2 veckor.

 

Sen tittade vi på Eurovision song contest. Det gick ju inte nå bättre för Sverige än för Finland i tisdags. Fast jag tyckte Sveriges låt var riktigt tråkig, det var ingen fart, det hände inget där.

 

Nu på kvällen har jag tagit kort på Lizzie när hon legat på soffan och sovit, hon ser inte riktigt klok ut . Fast dom visar jag imorgon om dom blev bra.

Av Marru - 26 maj 2010 23:45

Nä, det har inte hänt nåt speciellt här dom senaste dagarna. Igår var jag till mamma, och vi gjorde våran vanliga runda till affären och sen till kyrkogården. Köpte en sån jättefin bukett till graven, synd att man inte hade kamera med sig.

 

Sen fick jag reda på att mamma faktiskt hade ramlat i trappen när hennes hiss var trasig. Jag såg ju att hon var röd i nacken när jag var upp i torsdags, och hade tänkt och fråga efter att vi varit till vårdcentralen för provtagning, men så glömde jag bort det. Men igår så avslöjade hon att hon ramlat i trappen och slagit nacken i skenan som hissen, eller stolen går på. Så hon var röd i hela nacken baktill från höger sida till vänster. Jag frågade om man inte borde visa det där åt nån läkare. Vi skall ju till läkare på måndag sa hon bara.

 

Sen på kvällen var jag till Semla för det var dags för rallylydnadskursen. Vet inte vad det är med folk, de anmäler sig till en kurs, men så dyker de aldrig upp. Dom skulla alla fall vara minst 6 st, men igår kom det bara 2. Så vi får se hur det blir med den kursen.

 

Idag har jag jobbat några timmar. Sen på kvällen var det dags för Semla igen. Då hade vi agilityträning. Lizzie är inte helt återställd efter löpet än, ingen riktig fart på henne. Men däremot så var det inga problem vid gungan, och hon kommer över ganska snabbt.

Av Marru - 24 maj 2010 23:45

Nu är det gjort i dubbel bemärkelse skulle jag vilja påstå. För det första har vi sagt upp lägenheten. Vi har väntat och väntat på en större lägenhet, men av nån anledning verkar kön före oss växa   . Jag som alltid trott att köer fylls på bakifrån och inte framifrån. För när jag pratde med Bärkehus för nån månad sen så var det visst ett par som skulle frågas före oss om de ville ha lägenheten vi frågade efter då. Nu är dom 3-4 st som står före oss i kö. Hur gick det till?????? Men nu har vi alltså fått nog, så idag var jag till Bärkehus och sa upp lägenheten. Men dom skall inte tro att dom skall få komma in här en dag före uppsägningstiden. För jag kan ju säga att den här lägenheten är i stort behov av renovering. Vad som oroar mig mest nu, är inte vart vi skall ta vägen. Utan besiktningen när vi flyttat ut, pga att det i protokollet efter den förra står att det är brännmärken i mattan i vardagsrummet och lite hål i väggen. Men inte ett ord att det fanns säkert 150 hål på väggarna i badrummet. Sen fanns det en del andra saker som var missade, men vi tog ju den här lägenheten ostädad så vi fickkomma in tidigare. Vi har påtalat dessa saker till både vaktmästaren och Bärkehus, men tror inte att dom kommer ihåg dom.

 

Det andra som är gjort, det är att jag har nu anmält mig och Lizzie på en lydnadstävling. Vart och när tänker jag inte tala om   . Kanske får ni reda på hur det har gått efteråt, eller kanske inte .

Av Marru - 23 maj 2010 23:49

Idag var det dag 2 på tävlingarna i Avesta. När jag vaknade imorse så hörde jag hur vattnet bara vräkte ner. Ibland så lugnade det ner sig, men så tog det ny fart igen. Kände mig inte alls frestad att åka, men jag var ju tvungen eftersom jag hade tältet stående där, och lite grejer i tältet. Så det var bara och bita i det sura äpplet och åka. När vi kom dit så såg det nog värre ut än vad jag väntade mig, det var en vattengrav runt gräsplätten i mitten. Det var nästan omöjligt att ta sig över den om man ville gå över till andra sidan, men nu behövde vi inte göra det. Kände när jag gick mot tältet hur det slirade till under fötterna i leran.

 

När det var dags för banvandring i agilityklassen så tvekade jag en stund hur jag skulle göra med Lizzie, det var ju nästan uppehåll där ett tag. Men jag tog mig en promenad runt banan och kom fram till att det är ingen idé att jag försöker där så att hon inte får mer negativa upplevelser med kontakthindrena. Dom var konstigt nog inte så leriga som jag trodde de skulle vara, för jag trodde faktiskt att de skulle vara alldeles bruna och slippriga av all lera. Så jag bestämde mig för att vi stryker oss på det loppet.

 

Sen blev det dags för hoppklass. Gick banvandringen och såg alla lerpölar kring vissa hinder. Tänkte för mig själv att hon kommer aldrig att springa där, men vi gör ett försök. Jag tog ut Lizzie för att hon skulle vänja sig vid leran. Sen blev det våran tur, och  hon hoppade över ett hinder, och jag hann nästan tänka att kanske. Men sen var det extremt lerigt framför hopphinder 2, så då ville hon inte vara med. Jag tänkte prova om hon ville ta nästa hinder istället, men nej. Då bestämde jag mig för att inte bråka med henne mer, utan vi gick ut från banan.

 

Så det var den tävlingen, hoppas på bättre väder nästa helg när vi skall vara i Dala-Floda. Fast där är det alla fall gräsmattor så då slipper vi leran.

Av Marru - 23 maj 2010 23:44

Igår var det EFIT-dag igen. Fast nu är det länge sen sist, har ju alltid glömt bort den. Eller kommit på efter  nån timme och då har det inte känts roligt att börja med det. Men igår så fixade jag det fast jag var på tävling. Så dom bilderna hittar ni här.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10
11 12 13 14 15
16
17 18 19
20
21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards