Colliekompisarna

Alla inlägg under juni 2008

Av Marru - 29 juni 2008 18:36

Ja, då har Lizzie och jag varit i Borlänge på utställningskurs. Som lärare hade vi Gerard O`Shea, en väldigt omtyckt lärare just på utställningskurser. Han var väldigt kvick i sina kommentarer och hade en massa roliga berättelser om händelser i en utställningsring. Så risken att man somna var minimal. Annars så brukar jag ha lite svårt när det är kurser på jobbet. Fast dom föreläsarna är inte lika roliga förstås.


Vi började med lite teori igår, sen var det ut med hundarna. Vi hade en ring där vi fick gå eller springa runt, allt eftersom vi fick order om. Men till stor del gick dagens träning ut på att få hunden att tycka det är roligt att vara i en ring. Att få hunden och gå framåt. Vi fick också lära oss en signal man kan använda istället för klicker. Den får jag träna lite på.  Sen hade vi fikapaus, och ytterligare lite teori. Åter ut igen och springa runt i ringen. Nu fick vi också börja träna på att få hunden att stå.


Jag var  helt färdig när jag åkte hem. Men Lizzie började med att retas med Micki på en gång när vi kom hem *S*.


Idag började vi åter med lite teori. Sen fick vi lära oss knep hur man skall få hunden att stå, hur man skall göra för att flytta benen till rätt vinklar.  Så nu är det bara och träna, träna och åter träna.


När vi åkte hem så var jag så trött att jag trodde inte jag skulle orka ända hem. Den här gången var Lizzie också trött.

Tur med vädret hade vi också, det regnade bara några stänk igår, idag var det fint hela dagen. Så nu får vi se hur det går i fortsättningen. Men det är ju trots allt mig det hänger på, hur mycket jag tränar med henne.

Av Marru - 20 juni 2008 22:07

Ja, då blev det midsommarafton. Vädret är ju som det brukar på midsommaren. Det blåser och regnar till och från. Det började regna när vi åkte till Malingsbo, sen vart det uppehåll. När vi väl kommer till platsen för midsommarfirandet börjar det vräka ner. Men till slut blev det fint och soligt. Träffade på en del bekanta där.


Men det viktigaste av allt, var spännande och se om våra colliebekanta hade kommit i år. Först så trodde vi inte det, men helt plötsligt så var paret där med sina 2 colliehanar. De kunde ju inte låta bli och komma när vi berättade för dom förra året att vi hade skaffat en till. Lizzie föddes ju strax före midsommar förra året. Så de var ju bara tvungna till Malingsbo för att ta sig en titt på Lizzie. Det är alltid så kul när man träffar på colliefolk. De blir lite colliesnack, hundarna är hur lugna som helst. Fast nu har dom ju träffats några gånger. Tror hundarna vet med sig att de är av samma ras. De uppför sig helt annorlunda när de träffar collie än när de träffar en av annan ras.


Så här kommer lite bilder. En på midsommarstången, och en på våran collieträff.

Av Marru - 19 juni 2008 23:32

Ja, då är det dags och fira höstens ankomst igen *S*. Nu tänker ni väl att jag blivit tokig. Men efter midsommar så vänder det ju, börjar bli mörkare. Fort går det också. Så jag har inte riktigt förstått vitsen med att fira midsommar. Tycker första maj skulle vara mer värt och fira. Då har man ju hela härligheten framför sig.


Vi skall ju få en ny maskin på jobbet, därmed får vi också ett nytt fikarum. Den nya maskinen skall stå där den gamla stod. Vi skall få ett gemensamt med avdelningen bredvid oss. Idag så gjorde jag ren mikrona och bar in dom i det nya fikarummet. Så fick jag syn på adventsljusstakarna som låg där i högen av bråte. Så jag tog dom och smög in i det nya fikarummet och satt dom i fönstret på varsin sida *S*. Skulle varit roligt och se hur länge det dröjde innan dom andra på skiftet efter såg dom.


Idag har vi alla fall ställt upp björkar vid trappan. Först var maken inte intresserad när jag ringde och sa att jag ville ha björkar. Men sen kom våran granne och frågade om han kunde hjälpa och fixa björkar åt henne. Då sa jag, ja det kan han, jag vill ju också ha *S*. Så då blev det så att vi fixade björkar åt alla som bor i det här huset. Satt upp dom mot stolpen. Det ser så fint ut när alla har det likadant framför huset


Idag har jag också varit på hälsokontroll på jobbet. Frisk som en nötkärna förutom min tennisarmbåge. Alla blodvärden var kanonbra, blodfett hade jag nästan inte alls. Konditionen var mycket hög, likaså syreupptagningsförmågan. Det har jag alltid haft, även på den tiden jag körde buss så har det legat högt. Nästan på elitnivå ibland. Så lite mallig känner jag mig ju. När jag inte är på en agilitybana med Micki förstås *S*.


Har idag anmält Micki och mig till Borlänge på en agilitytävling i augusti. Vi skall prova hur det går för oss nu när Micki har blivit smalare. 4 kg har han gått ner i vikt sen vintern.


Imorgon skall vi åka till Malingsbo på deras midsommarfest. Skall bli spännande och se om våra colliebekanta från tidigare år är där i år också. Och om dom bara är 2, eller om de också haft familjetillökning under vinter

Av Marru - 17 juni 2008 01:04

Ja, då var det dags för sista kursen på rallylydnaden. Vi hade tur med vädret, det var uppehåll hela kvällen. Har ju annars regnat och åskat tidigare på dagen.


Idag fick vi prova på alla momenten vi lärt oss under kursen. Sen efter fikat fick vi prova på en liten bana. Sen fick vi prova på nåt som kommer i högre klasserna. Det heter åttans frestelse. Det var verkligen en frestelse. Man kommer fram till en kon där momentet startar. Sen går man åt höger eller vänster, beror lite på hur banan ser ut. Runt en skål med godis, korv eller nåt annat som hundar brukar tycke är skoj. Sen går man över på andra sidan förbi en annan skål med frestelser. Alltså mellan skålarna skall man gå som i en åtta, därav namnet. Sen när det är klart så tar man siktet på den andra konen och går ut. Det här är nåt man gör med en lös hund i dom högre klasserna. Ingen godis får man heller använda. Så då gäller det att man verkligen har pli på hunden, eller att man har en övermätt hund *S*. Idag gick det ju ganska bra eftersom jag fick ju locka Lizzie med mig med korv. Men sen då, hur gör man med en matglad hund att den inte skall norpa korven.


Sen lite om utställningen igår. Såg idag i tidningen att det har farit en tromb genom utställningsområdet. Det såg verkligen otäckt ut på dom där bilderna. Nu är det andra gången en tromb har farit genom ett område som jag vistats i bara några timmar efter att jag åkte därifrån. Det gick ju en tromb genom Virsbo förra året. Några timmar efter att jag åkt hem därifrån.


Så det är tredje gången gillt då.

Av Marru - 15 juni 2008 18:41

Ja, då fyller våran lilla fröken 1 år idag. Lilla och lilla, hon har ju blivit stora flickan ju. Vi firade hennes födelsedag med att hämta en 2:a i kvalite på utställningen i Avesta. Skall bara ställa ut henne i Stockholm i sommar, sen tar vi ett litet uppehåll på utställningssidan. Skall börja satsa på agility så att vi får henne tävlingsklar till nästa sommar, eller kanske redan till efter nyår. Då har hon ju åldern inne för att börja tävla.


Rallylydnaden lär det dröja med innan det blir aktuellt med tävlingar. Tycker det verkar lättare att få in agilityn. Hon följde ju mig ganska bra sist när vi var och provade.


Vi får väl försöka hitta på nåt gott att äta ikväll. Tårta blir det inte, de blir så dåliga i magen av det.

Av Marru - 10 juni 2008 00:49

Då var det dags för rallylydnad, idag igen. Tog ledigt från jobbet 4 timmar idag. Det är ju trots allt bara en gång kvar, det var totalt 4 ggr. Då vill man ju inte missa en enda. Visserligen var det väl inte en riktigt bra dag och ta ledigt på. Men det är många andra som tar ledigt fast det egentligen inte passar, så den här gången tänkte jag göra det.


Kvällen började med ett prov att gå slalom med slakt koppel, det är ju en viktig del av rallylydnaden. Man får poängavdrag direkt när kopplet är spänt, och det vill vi ju inte ha. Så då fick vi en matsked och en potatis, som vi skulle hålla med samma hand som kopplet. Den andra skulle vi jobba med för att få med oss hunden. Får väl erkänna att hade potatisen varit större så hade Lizzie tuppat av där en gång. Hon började skutta, då ramlade potatisen mitt i skallen på henne *S*.


Sen fick vi göra några nya moment. Hund framför sitt, hund vänster runt, sitt - Läggande under gång - Hund framför sitt, gå ett steg bakåt, hunden skall sitta, gå 2 steg bakåt hund efter och sitt, gå 3 steg bakåt hund efter och sitt igen. Sen fick vi göra vänster spiral.


På slutet gjorde ledarna en liten bana med mest riktingsskyltar som vi fick prova och gå. Så det var kul.

Av Marru - 6 juni 2008 20:03

Jösses, vilken värme vi har haft idag. 31º i skuggan. Det var bara och ha dörrarna stängde så att man inte släppte in värmen, för vi hade trots det svalare inne än vad det var ute. Fast nu har det mulnat på lite, tycker gott det kan regna lite, i ca 4 dagar eller så ;-). Jobbar ju eftermiddag på måndag, tisdag. Då blir det så hett i bruket på eftermiddagarna. Förmiddagarna och nätter går mycket lättare. Fast jag undrar hur jag skall kunna sova efter nattskiftet i den här hettan :-o.


Vi går så lite som möjligt med hundarna nu, eller sent på kvällen om vi kan. Mitt på dagen tar vi det lite lungt. Det verkar som om Lizzie har det jobbigast i värmen. Hon flåsar väldigt mycket. Micki skall bara leka med sin bläckfisk hela tiden.


Jag hoppas verkligen att folk inte tar med sig hunden i bilen i onödan i den här värmen. Våra får stanna hemma, de har bättre här hemma. Dom brukar ligga och sova när dom är ensamma. Man ser hur de kommer och gäspar när man kommer hem.

Av Marru - 3 juni 2008 20:23

Jaha, idag så blev det dags för det första doppet. Det stod på tavlan att det var 20º i vattnet.  Det vete sjutton, tyckte det var ganska kallt när jag gick i, men det blev ju varmare efter ett tag. Jag är ju sån att har jag bestämt mig för att gå i, så går jag i. Inget velande här inte, går tills jag har vattnet upp till midjan sen doppar jag mig på en gång :-).


Vi har varit till brukshundsklubben och tränat idag, igen.  Lizzie har nu hoppat över ett hinder på 60 cm, men hon fick bara hoppa 3 ggr. Vi tar det lite lungt med hoppandet för henne än. Slalomet tror jag hon börjar fatta vad det är. Balansbommen har vi inga som helst problem med, så nu har vi börjat med gungan. Hon har gått över, men då har husse stått på andra sidan och tagit emot. Än har hon inte fått fixa den ensam. Men det kommer. Sen tränade vi lite rallylydnadsmoment också där. Plus att vi gjorde lite av hemläxan från rallylydnaden. Vi fick igår i hemläxa att träna på att gå med slak koppel. Det blir ju avdrag i rallylydnad om kopplet är spänt.



Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards