Colliekompisarna

Alla inlägg under januari 2016

Av Marru - 31 januari 2016 22:46

Då var det slut på den här månaden. Nästa månad blir det lite mer fart på alla fall. 3 agilitytävlingar, varav en officiell klass 2 tävling. Folk som inte har hund, eller har en men håller inte på med agility, vet inte hur grymt kul det är. Nu väntar man bara på sommaren, så man får ge sig ut på alla sommartävlingar. 

 

Det är inte mycket vinter här. Fast idag kom det lite snö. Förra veckan var det ju så härligt varmt ute, att man inte behövde bylta på sig en massa kläder. Me like!  Idag var jag till Borlänge på durspelsträning, och när jag var på väg dit så upptäckte jag att det var ljust fortfarande kl 16.30 Nu dröjer det inte länge till kvällarna är ljusa också. Vad man har längtat efter ljuset. 

Av Marru - 17 januari 2016 22:43

Då var det klart med agilitytävlingar denna helg, och nu får man vänta i 3 veckor på nästa   . Risken är mycket stor att det blir abstinens här. Det var lite varmare ute alla fall. Första loppet så blev Jeri först störd av A-hindret som stod mot väggen med den blanka sidan utåt. Så han gick ur slalomet 2 pinnar för tidigt. Så jag tog om det, fast jag normalt inte brukar göra det. Men nu gjorde jag det pga det. Men sen sprang han alla fall in i fel tunnelingång. Fast jag var på höger sida om hopphindret före. Hade ju sett att nästan alla som sprang på vänster sida om hoppet fick in hunden i fel ingång. Så jag tänkte springa på andra sidan. Lite pga det där A-hindret också, för jag misstänkte att den skulle ställa till med lite problem. 

 

Andra loppet gick mycket bättre. Men vi fick alla fall dryga 2 sekunder tidsfel. Ändå så tyckte jag att han sprang på bra. Men det räckte alla fall till en 6:e plats. Det var inte många som nollade sig. Bara 5 st. När halva klassen hade gått, så var Jeri och jag i ledningen fortfarande. Men på sista halvan kom då dom säkra hundarna och vi halkade ner några placeringar. Men han fick ju alla fall pris fast det inte vart nån pinne.

 

Nu ikväll så har jag varit till Borlänge och spelat lite med durspelsdamerna. Sen var vi och åt pizza. Vi hann ju aldrig iväg före jul, som vi brukar. Imorgon börjar den andra arbetsveckan efter jullovet. Är lite imponerad nu. Har redan jobbat en vecka, och är inte förkyld än. Så här länge klarade jag mig inte i höstas när skolan började.

Av Marru - 16 januari 2016 22:05

Årets första officiella agilitytävling är avklarad. Det hade ju kunnat vara lite varmare idag. Men trots det så gick allt bra. Jeri fick ha dubbla täcken på sig. Jag hade så mycket kläder på mig så man önskade sig verkligen inte ett toalettbesök. Det tar ju hur lång tid som helst och få av sig allt, och sen på sig allt. Men jag är ganska nöjd med mina nya skor som jag beställde från Sparköp postorder. Dom var billiga, men dom var varma. Frös inte alls om fötterna, vilket jag kan göra annars mot slutet av dagen. Ok, dom var lite väl hala och gå i. Så när det börjar bli varmare väder igen, så går jag nog över till Icebugsen jag fått från mamma. Hon köpte ju ett par stövlar som man kan ta bort dubben på. Men dom är inte speciellt varma, upptäckte jag tidigare i veckan.

 

Men så till tävlingen. Det var ju 2 ggr agilityklass idag. Jeri började med riktig bra fart. Men så fick vi en vägran på däcket. Hmmm....vi har ju glömt och träna på den på ett tag. Sen nästa vägran fick vi på gungan. Ja, det slutade ju med att vi blev diskade. Eftersom vi ändå var diskade så drog jag fram leksaken och lockade han över balansen. Tänkte att om vi inte tar den nu, så kanske han inte vill upp på den i nästa lopp. Han har ju lite svårt med dessa hinder i början. Men när han väl tagit dom en gång så går det bättre sen. Andra loppet började också bra. Vi tappade lite tid vid balanshindren. Jag såg verkligen till att ha han med mig när han kom ut från tunneln, att han tog gungan. Därför saktade jag ner för att han verkligen skulle gå upp på den. Hade jag bara sprungit på så hade risken varit att han gått vid sidan av. Så vi kom på 10:e plats med tidsfel. Men vi hade 0 hinderfel alla fall. 

 

Det var också lite spännande idag, för det var första tävlingen med det nya programmet som Svenska agilityklubben tagit fram i samarbete med ett dataföretag. Visserligen så provade vi lite på förra Vintercupen. Men det var mycket som inte gick och göra då. Tror det programmet kommer att bli bra i slutändan. Men det finns mycket och fixa, och jag tycker det är lite segt. Annars känns den enklare än det förra programmet. 

 

Imorgon tar vi då nya tag med 2 hoppklasser. Får hoppas att det är lite varmare ute imorgon. 

Av Marru - 11 januari 2016 22:10

Då var det dags och börja jobba igen. Tanken på första arbetsdagen var inte så jobbig den brukar vara. Kan ju bero på att man varit ledig så länge, och man börjar längta efter en lön. Typiskt nog så kom den där eländiga snön i massor nu. Verkar inte som om det snöar just nu men det har lovats mer. Ja, vi är på väg mot rätt håll alla fall. I söndags så hade vi rallylydnaddstävling på klubben. Typiskt nog så vräkte ju snön ner då. Men trots vädret så kom det ganska många tävlande alla fall. Tror det var 6 strukna eller nåt sånt. Men alla var inte pga vädret, utan nån hade sjuk hund och nån var sjuk själv. Hade sån ångest innan jag fått till banorna. Var lite oroliga att dom inte skulle fungera när man väl skulle ställa upp dom i hallen. Men tipset som jag fick av en fd rallylydnadsdomare fungerar kanon. Det är bara ibland när det inte stämt riktigt. Men i helgen så vart båda banorna kanonbra. Jag hade gärna provat dom själv med Lizzie. Vi får nog bygga dom på nån träning och prova. Första banan var nog ganska utmanande. Men jag trodde att många skulle gå vilse bland konerna. Men det var bara ett par som var lite vilse. Men trots att dom inte gick vilse så var det bara en som fick över 90 poäng på första banan. På den andra blev poängen lite högre, och då blev jag ju genast lite orolig att jag gjort en för lätt bana. Men det var bara 5 av 19 startande som fixade över 90 poäng. 

 

Idag var jag till Ludvika och hämta mat till Jeri. Han har ju varit lite kräsen med maten förut. När jag varit och hämtat mat tidigare under helgerna så har dom inte haft det han ätit. Han äter ju Vom och Hundemat, orginal i korvar. Dom hade några påsar köttbullar med samma mat. Men det var dyrare än korvarna, och så upptäckte jag när jag kom hem med några påsar att dom tog mer plats i frysen. Sen nästa gång jag skulle hämta, så hade dom fortfarande inte fått det han brukar äta. Men så sa dom att dom hade korvar med lax i. Alltså samma mat han äter, men att dom lagt till lax också. Så jag tog några korvar av den istället. Vågade inte ta för många ifall han inte skulle äta det. Men det spelade ingen roll, då slank ner lika bra som det andra. Så idag så hämtade jag mer av det. Det är ju bra för pälsen också. Så det får bli det han äter i fortsättningen. Dom hade stängt i 3 veckor där dom tillverkar den maten. Den kommer från Norge, och de skulle få hit till torsdagen. Men nu löste det ju sig när dom hade av den andra hemma, och den duger åt herrn   . Imorgon är det dags för agilityträningen igen som vanligt. I helgen så har vi klass 1 tävlingar, och då skall vi köra 4 lopp. Vi skall använda det nya tävlingsprogrammet. Får väl se hur det fungerar. Men det känns lite enklare än SBK-tävling gjorde. Sen får vi väl se hur det är i praktiken. Vi provade ju lite under förra vintercupen. Men det gick inte fullt ut, eftersom vi inte kunde avsluta tävlingen för dom hade inte satt in några domare. Så det skall bli spännande och se hur man får till det. 

Av Marru - 5 januari 2016 23:50

Idag har Lizzie och jag varit på årets första rallylydnadstävling, och kanske den sista. Det som går hur bra som helst på träning, blir bara pannkaka på tävling. Det är alltid samma sak. Det är dom här heltom svängarna med sidbyten. Och nu har hon även börjat krångla med sidbytena framför och bakom. Problem är bara att när man tränar och man tycker att det sitter så blir det lite tråkigt och träna det. Men det är nog bara nöta, nöta och återigen nöta som gäller. Ibland känns det som om det är det enda jag tränar på med henne. Går fram och tillbaka mellan 2 skylthållare. 

 

Omgivningen vid mässan tyckte jag inte kändes så farligt störande. Ok, vid ett par tillfällen så var skylten ganska nära publik som hon blev nyfiken på. På första banan när vi skulle göra ett helt om vänster båda två, så fick hon helt plötsligt för sig att hon är en agilityhund. Hmmmm....varför skulle hon vara det   . Jaja, istället för svängen så tog hon ett hopp. Där blev vi diskade. 

 

Andra banan började kanonbra. Läggande under gång-kalla in, perfekt. Ställande under gång-gå runt, perfekt. Läggande under gång-gå runt, perfekt. Sen kom det en båda sväng vänster, och då vart det ju kört på en gång. Men början fick ju mig nästa och tro på framtiden   . Jaja, vi får väl se hur det blir. Men honnören gick bra på båda banorna, sitt på höger sida och ligg på vänster sida. Inga problem.

 

Men jag är alla fall glad att jag inte anmälde Jeri dit till igår. Vi hade haft problem när det var så lång väg ut. 

Av Marru - 2 januari 2016 22:42

Årets första agilitytävling, årets första Vintercup   . Kan det börja bättre???? 3 x agilityklass idag. Tyvärr så var Felix sjuk idag, så jag fick springa med 2 hundar. I första loppet så hade Lizzie och Jeri hamnat så tätt som en hund emellan. Men det ändra vi på, så Jeri fick starta sist istället. Så jag startade ganska tidigt med Lizzie. Tänkte att nu struntar vi i kontaktfältet, utan jag springer på och försöker jaga på henne. Vi klarade oss nollade runt banan, med dryga 3 sek tidsfel. Jag var nöjd! Sen på slutet så stod jag och väntade med Jeri på vår tur. Då kom en och sa åt mig att vi ligger etta   . Lizzie och jag var dom enda som var nollade när det bara var ca 4 hundar kvar. Fast det blev det snabbt ändring på. Så till slut så halkade vi ner på 3:e plats. Men det var bra även det. Det blev lite rörigt i skallen efter det, så när jag skulle springa till Jeri så hade jag nog inte riktigt koll på banan mer. Vi diskade oss direkt i starten. 

 

Nästa bana så var det tillräckligt många hundar mellan dom, så vi slapp krångla med att byta. Jeri skulle springa först, och Lizzie var på slutet. Den här gången diskade vi också, för vi var lite oense om tunnelingången. Fast jag stod och skrek neeeeej, så hade han bestämt att dit skall jag, och dit sprang han. Lizzie gick bättre, men fick en vägran. Trots det så kom vi på 7:e plats. 

 

Tredje loppet så jag tänkte att nu skall väl Jeri och jag fixa det sista alla fall. Det gick väl inte helt felfritt. Höll på att glömma banan vid ett ställe. Fick titta runt lite. Hmmm....slalom har vi ju redan tagit en gång, så dit skall jag inte. Då kom jag på det. Just ja, ett staket och sen över balansen var det. Men det räckte till en 8:e plats för oss. Lizzie var nästan på slutet igen. Men det gick bra för oss igen. Denna gång så kom vi på 6:e plats. Om jag har räknat rätt så fick Lizzie ihop 17 Vintercupspoäng idag. Jeri har fått 3 poäng.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards