Colliekompisarna

Alla inlägg under september 2015

Av Marru - 21 september 2015 21:03

Eller egentligen skall det väl stå glest mellan inläggen. Men tiden räcker tyvärr inte till, trots att man tänker att nu skall jag skärpa till mig. Dessutom så händer det inte så mycket speciellt heller under veckorna. Är ju på skolan från måndag till fredag. Första helgen i månaden var jag ju till Mora och dömde 2 dagar. Fick bo i en husvagn på klubben. Med mig hade jag Felix, och efter tävlingen så började vi på vår lilla rundtur. Det skulle plockas lite cacher. Äntligen har jag fixat alla kommuner i Dalarna. Men jag har inte hunnit logga challengen som ligger här i byn. Jag vet vart den burken ligger, men har inte haft tid att gå eller cykla dit. Den ligger ju på ett ställe där jag brukade gå förbi ofta med hundarna. Men den sista månaden så har det inte blivit så mycket långpromenader. Men helgen efter det så var jag ledig på lördag, så då blev det en riktig långpromenad. På söndagen sen var jag till Lindesberg och dömde.

 

Men nu i helgen så vart det äntligen vår tur att tävla. På lördag skulle vi till Uppsala, Fjällnora fritidsby. Det var golden retriever klubben som hade en del aktiviteter där och bla en officiell rallylydnadstävling. Det var en som har collie från Jeris uppfödare som hade anmält sig dit och var lite nervös. Så jag tänkte, äsch vi åker dit också. Visserligen var det lite långt. Men vad gör man inte för sina kompisar   . Det gick ju inte så bra för oss. Jeri fick för sig att lyfta på benet. Fast jag tror inte att det hann komma nåt för jag var nog lite beredd att nåt sånt kunde hända. Men när vi väl kommit över den incidenten, så tog vi och gick resten av banan och han var ganska duktig i slutändan. Men vad hjälpte det när vi redan var diskade. Om 2 veckor gör vi ett nytt försök, fast närmare denna gång. Då skall vi till Falun och det är dubbla starter. Det vore väl sjutton om vi inte fixade det en gång alla fall. 

 

Igår var vi på agility DM i Sala. Jag skulle springa 4 lopp med Jeri och 2 med Lizzie. Felix skulle springa 2 lopp med Lizzie och 2 lopp med en jaktcocker vid namn Molly. Först var det dom invidiuella loppen. Man var tvungen och klara sig i både agilityklass och hoppklass för att få ett resultat. Jag och Jeri fixade resultat i båda. Fast i hoppklassen var det nära att gå åt pipan. Jag fick hejd på han precis när han skulle hoppa över fel hopphinder. Så där gick det lite tid. Agilityloppet var det också nåt strul i, men vi kom ju runt. 

 

Felix sprang med Lizzie. Det blev deras bästa lopp nånsin. Den enda missen i det loppet var egentligen att Felix hade lite för bråttom vid en tunnel, så Lizzie gick aldrig in i tunneln. Inte går det fort med Lizzie. Men samtidigt känns det som om Lizzies fart är perfekt. Felix får en chans och träna på lite byten, blindbyten och framförbyten. Numera brukar jag inte lägga mig i så mycket hur han planerar sin bana under banvandringen. Bara om jag ser nåt ställe som är extra knepig, så kan jag ge förslag på hur han skall göra. Sen kanske han fixar det på sitt eget vis alla fall. Det loppet tog dom sig runt, felfritt tror jag. Om dom inte fick vägran där vid tunneln då. Agilityloppet blev det disk för dom. Det blev lite för mycket strul i det loppet. Mina klubbkompisar började heja på Felix, och jag vet inte om Lizzie började spana efter mig i närheten av den. Hon känner nog säkert igen rösterna på min klubbkompisar vid det här laget, sen hörde dom säkert när dom ropade på Felix. Hon stannade till flera gånger och spanade.

 



Sen blev dags för prisutdelning. Jag stod vid sidan av för jag antog att det gått bra för några av mina klubbkompisar. Jag väntade mig inget. När det blev dags för large, så ropade dom ut tredje platsen först. Det var en från Sala med bc. Jaja, det blir väl bc i topp tre tänkte jag. Sen ropar dom ut andra placering, och dom ropar ut mitt namn   . Va, tänkte jag. Det kan inte vara möjligt. Har vi kommit på andra plats på agility DM, Jeri och jag. Jag stod nog bara som en fågelholk och tittade. Kan inte vara sant. Men det var det.

 

   

 

Efter det så blev det dags för lagtävlingarna. Jag sprang i första laget för Fagersta KK tillsammans med Jeri. Vi hade ett lag som hette Busarna. Sen det andra laget där Lizzie var med i, Team Semla. Vi var det gamla gänget, förutom Birk då som har varit skadad och som för dagen var ersatt med en annnan. Jeri tog sig runt i agilityklassen, och laget kom på andra plats i agilityklassen. I Lizzies lag var det redan 2 hundar diskade, så jag sprang väl med Lizzie, men bestämde mig för att inte trötta ut mig i onödan. Var ju inte riktigt kry, fick ju så hemska hostattacker ibland. Vi tänkte först att laget med Lizzie kan vi ju skippa eftersom vi hade diskat oss redan. Trodde att dom la ihop resultatet från hopp och agility i lagtävling också. Men det gjorde dom inte. Så det var ju lika bra och rikta sig in på att springa 2 lopp till då. 

 

Jeri däremot var nog riktigt trött vid det laget. När vi var till Lindesberg och Hällefors och tävlade i början av augusti, så fanns det 2 st flattar där som löpte vid den tiden. Dom var nu i Sala, och tydligen så Jeri ihåg dom. När vi skulle starta i hopploppet så drog han iväg helt plötsligt och raka spåret till en av flattarna som han sett tidigare. Jag fick in han på banan, men han drog nästan direkt igen. Så det var bara och ta han till bilen. Team Semla var det sista laget och starta, och Lizzie var den absolut sista hunden. Nu hade det ju redan blivit 2 diskade hundar i laget. Men eftersom jag inte behövde springa så mycket med Jeri, så tänkte jag att nu kör jag med Lizzie eftersom jag inte har nån press på att vi måste klara oss. Och det gick kanonbra. Det är ju 4 hundar i varje lag, men man måste ha 3 i mål.

 

Nu är man tillbaka till verkligheten igen i skolan. Nästa helg är det agilitytävlingar för Jeri båda dagarna. På lördag har vi på klubben och på söndag så åker vi till Frövi.

Av Marru - 4 september 2015 21:23

Då blir det en rallyhelg igen. Den här gången skall jag döma på en tävling i Mora. På lördag blir det nybörjarklass och avancerad och på söndag blir det fortsättning och mästarklass. Förra helgen var jag ju till Karlstad hela helgen, och jag våndades ganska rejält inför den helgen. Det blir ju värre när man börjat jobba. Då vill man ju gärna med sina hundar på helgen. Ja, maken också förstås   . Den här gången känns det lite lättare för Lizzie skall följa med. Ja, och Felix också som har lovat att ta hand om Lizzie, eftersom det var han som ville ha henne med sig. 

 

Det skall bli kul och ha han med sig. Vi skall sova i en husvagn som är uppställd på klubben. Det ser nog han mer fram emot än jag. Jag är mer rädd att den där husvagnen blir en gaskammare   . Men jag har planerat att vi skall cacha lite. Planerat att ta 4 olika sorters cacher. Sen tänkte jag fylla dom sista luckorna i länet. Fattas bara Mora, Älvdalen och Orsa, sen har jag fullt i Dalarna.  

 

Jag får nog ta med mig spelkort eller nåt. För det blir ju mörkt relativt tidigt så att vi har nåt att göra nu när han gjorde ifatt matten i skolan. För jag hotade med att kommer att han inte dit det är sagt denna vecka, så tar jag matteboken med mig   .

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards