Colliekompisarna

Alla inlägg under november 2013

Av Marru - 20 november 2013 21:21

Här har det varit full aktivitet återigen. I lördags så var jag på rallylydnadskonferens med en från klubben. Det var en distriktskonferens, där man diskuterade om tävlingsarrangemang mm.  Det var väl en tjugotal personer där. Vi var på Scandic i Sollentuna, med båda lunch och fika. Eftermiddagsfikat gick inte av för hackor. Det fanns så mycket och smaka på, och man var ju tvungen och smaka på allt också. Men tack och lov så var det så små bitar så man kunde provsmaka på allt. På bilden syns bara det som fanns på ena sidan av bordet. På andra sidan fanns det lika mycket gott.

 

 

Sen på söndag så var det ännu mer spännande på gång. Jeri och jag var på spårkurs i Morgongåva. Det var en av dom bästa kurserna jag varit på. Vi började dagen på Karlssons parkering i Morgongåva. Dom andra hade gått kurs förut. Det var 2 collie och 2 boxer och så vi. Det var bara vi som var alldeles nybörjare. Jag fick börja med att lägga ett spår åt Jeri på gräsmattan bakom köpcentrat. Jeri fick sitta kvar i bilen. Först selen, sen en meter från den första föremålet. Sen ca 10 meter mellan resten av föremålen. Efter ett ekipage lägga ett spår på asfalten, och gå den. Sen blev det vår tur att gå vårat spår. På med selen, och så började vi gå, sakta men säkert. Han tog första föremålet. Jag tog fram leksaken och började kampa med han. Hade tänkt vilket jag skulle välja, det lätta eller svåra. Det lätta är godis, det svåra är kampen. Men jag tänkte att jag provar med det svåra först. När vi hållt på ett tag så säger våran kursledare "vilken kamp du har på den hunden" . Då vart jag ju lite glad. Sen fortsatte vi på spåret. Det blev lite hack, det fanns så mycket annat och titta på. Selen kliade och en massa annat. Men vi kom till slutet till slut. Då frågade vår kursledare om han fick låna leksaken. Han började kampa med Jeri så det stod härliga till. Sen sa han till dom andra "jag har aldrig sett en collie som kampar så här" . Han höll på länge, och Jeri satt fast på leksaken som en igel. 

 

Efter det fick resten av gänget gå sina asfaltspår. Sen fick jag lägga ett till spår åt Jeri på gräset. Men den här gången skulle jag vifta lite med leksaken varje gång jag la ner ett föremål. Kursledaren höll i han så att han såg vad jag höll på med.  Sen fick vi gå. Fast den här gången så hade jag kanske lite för stora föremål, för han såg ju dom flesta av dom. Sen återigen fick dom andra göra sina spår. 

 

Sen flyttade vi oss på framsidan av köpcentrat. Där fast det nå betongplattor. Dom andra fick börja och lägga sina spår på betongplattorna. Vi fick lägga ett tredje spår på gräsmattan igen. Den här gången så såg det ut vid ett tillfälle att han faktiskt tog upp spåret efter ett föremål.  Sen var det dags för ett toabesök, sen åkte vi ut till skogen. 

 

Väl där gjorde kursledaren upp en eld. Sen fick dom andra gå och lägga sina spår ute i skogen efter anvisningar. När dom hade kommit tillbaka, då fick jag lägga ett spår åt Jeri. För att inte villa bort oss så fick jag lägga den alldeles efter vägkanten. Det fanns tillfällen där han faktiskt spårade. Men han var lite osäker tyckte instruktören. Att vi skulle prova på nåt nytt efter lunchen. När vi var klara med vårt så åt vi lunch, och de andra fick vänta på att deras spår skulle ligga en stund. Vi fick nåt som jag aldrig ätit förut. Var kanske lite misstänksam mot det först i början. Men det var verkligen jättegott. Kollbullar med fläsk och lingonsylt. Här är några från kursen och instruktören.

 

 

 

Efter det fick dom andra gå sina spår. Instruktören var med dom och se upptaget och när dom hittade första föremålen. Sen lämnade han dom åt sitt öde, och kom till oss. Vi skulle nu prova med att få lite mer fart på spårandet hos Jeri. Han tog 2 handskar, och Jeris leksak. Sen gick han in i skogen. Vi stannade kvar och såg på när han gick. Han viftade med leksaken och en bit bort så la han första handsken. Sen när vi inte såg han mer så skulle vi gå bort och vänta i 3-4 minuter. Sen gick jag fram till selen med Jeri, satt på han den. Han började spåra direkt, och vi hittade den första handsken. Sen hände nåt, han tappade bort spåret. Men man såg på Jeri att han jobbade för fullt att hitta den igen. Vilket han gjorde till slut. Men vi hittade inte nå  mer handske. Men vi hittade leksaken på slutet av spåret. När vi gick tillbaka så sa jag åt vår instruktör att den andra handsken vart kvar i skogen. Nä, sa han. Jag la aldrig ut den sa han.  Men helt klart så hade Jeri fått mer fart. Han tyckte att vi skulle göra det några gånger. Så få se om jag får nån och hjälpa mig med det på lördag efter Vintercupen   .

 

Sen har vi då måndagen kvar. Då var vi till Örebro på konsert. Det var en minneskonsert till en av dom stora artisterna i Finland som har gått ur tiden. Det var många kända artister med där. Men om vi skall först börja med våran resa dit. Vilken cirkus. Jag tyckte vi var ute i god tid. Vi var i Örebro en halv timme innan det skulle börja. Men vi hade lite problem att hitta. Men så såg jag ett äldre par som var ute och gick. Så jag sprang till dom och fråga vart Hjalmar Bergmanteatern låg. Jag har ju glömt bort det, men jag kom ihåg ungefär hur det såg ut. Dom frågade mig om jag hittade i Örebro. Nä sa jag, vi kommer från Dalarna. Jag hör det sa damen   . Jaja. Men alla fall så skulle dom åka åt det hållet, så vi kunde åka efter. Vi åkte en stund, sen stannade dom vid sidan, och damen kom ut och sa att därborta ligger den. Jag tyckte det var lite väl långt för vi hade ju mamma med oss. Så jag frågade om det inte gick att komma närmare för mamma orkar inte gå så långt. Jo, det går nog säger hon. Vi åker runt ett kvarter så får vi se sa hon. Vi tänkte för oss själva att så snälla människor kan det inte finnas. Så stannade dom en gång till, men jag tyckte fortfarande att det var lite väl långt borta. Så då åkte vi en sväng till, och den här gången hamnade vi alldeles bredvid huset. Fast jag tyckte att det inte såg ut som jag kom ihåg det. Jag har ju bott ett år i Örebro på 80-talet. Men vi gick väl ut alla fall. Jag tänkte att dom kanske har flyttat på teatern. När vi kommer på framsidan så säger jag bara att vi har kommit till fel teater. Det stod Örebroteatern på huset. Min kompis frågade några som gick förbi där vart det låg. Det var visst helt andra ändan av gatan vi befann oss. Då gjorde jag ett försök  med gps:en. Men jag har ju laddat ner svensk tal på den så den ville bara prata ryska med mig. Harasoo! Men med hjälp av den så kom vi lite närmare. Men hittade fortfarande inte teatern och vi hade bara några minuter på oss. Men vi hamnade bredvid Scandic, så jag ramlade in där och frågade dom. Äntligen hittade vi rätt. Ur med kompisen och mamma. De fick gå in, så fick jag ge mig på nästa svåra uppgift. Att hitta en parkering. Det var inte det allra lättaste. Till slut så svängde jag höger, kom fram till en korsning och såg att på andra sidan fanns det en plats. Men i korsningen stod det en bil och väntade att jag skulle åka förbi för jag hade företräde. Hmmmm....helt sonika gör jag en u-sväng och rätt in i rutan. Ur bilen och springa fram till teatern. Men vart kommer jag in då   . Inte den dörren där, och inte där heller. Men vart tusan är dörren tänkte jag. Då såg jag en stor diskret trädörr där det var en affisch. Bredvid den en mindre trädörr där det stod entre. Äntligen. Mamma hade varit på toa, så vi fick eskort in till konserthallen av en dam som gick med ficklampa för att inte mamma skulle snubbla. Men hade ju lite tur i oturen. Bara för att vi kom sent så fick vi sitta där det fanns tomt. Mamma hamnade ganska nära trappan så att hon slapp gå för mycket i trappor. Sen pratade hon om 7 raden, då drog min kompis högst upp istället. Hon visade mig sjunde raden i mitten. Men då fick jag syn på ett par stolar längre fram som var tomma, så jag frågade henne om dom inte var lediga. Jo, sa hon. Så då fick jag sitta på tredje raden. Såg hur bra som helst. I pausen sa jag åt min kompis att det finns en stol framför mig som är tom så då fick hon också komma ner och se lite. 

 

Konserten var kanonbra. En av dom stora legendarerna från Finland var där. Han firar 50-års jubileum i år. Han drog en massa shower runt hela Finland på 70-talet. Ibland så gick till säkringen så hela byn där han befann sig blev mörk   . Många är dom kvinnliga artisterna som blivit kända via hans shower. En artist var Finlands första Idol-vinnare. När hon sökte till Idol så sa jag åt maken att hon kommer att vinna. Vilken röst hon hade. Kommer ihåg att alla i juryn reste sig och kramade henne. Sen hade vi ett par unga killar, tangokungar. Alltså dom har vunnit den finska tangomarknadstävlingen. Den ena av killarna var riktigt vild av sig. Han dansade så att mikrofonstativen ramla omkull. Sen resten av artisterna var mindre kända. Men stämningen var härlig, musiken var bra. Ibland blev det så stämningsfullt så att man blev alldeles tårögd. 

 

       

 

På en av bilderna syns artisten vars minneskonsert det var. Här är en av hans stora hits. Som hela publiken ställde sig upp och sjöng på slutet. Olen Suomalainen!

 



Av Marru - 9 november 2013 23:15

Tänk om man hade tid att skriva som vanligt igen, men det blir natt alldeles för fort. Egentligen så borde jag gå och lägga mig. Men jag skall göra det alldeles snart. Denna vecka gick också väldigt fort. Men det var nog bara för att jag var ledig igår. Jag bet ju sönder en tand förra lördagen, och det lossnade bara mer bitar av den efterhand. Men jag bet sönder den så illa att tungan skavde mot den hela tiden och det gjorde ganska ont i den efter ett tag. Menmen, man vänjer sig tydligen i det mesta. Men jag ringde alla fall till tandläkaren i måndags och då fick jag tid på fredag. Men jag jobbade ju förmiddag förra veckan så jag fick ta ledigt. Jag var lite orolig över det där med att fixa tanden. Men det gick ju hur smidigt som helst. Jag fick ju två alternativ. Antingen laga eller sätta dit en krona. Lagningen skulle kanske inte hålla, men kanske håller den och kostar ca 1600. Kronan skulle gå på 4000. Så jag bestämde mig för att chansa på lagning. Men vad skönt det var och gå därifrån och känna att man kunde äta normalt igen.

 

Idag har vi då haft agilitytävling på klubben. Fortsättning följer imorgon. Det var bara klass 2 idag, och 2 x agility. Imorgon är det 2 x hopp. Idag fick jag lata mig vad det gällde på funktionärssidan. Jag fick lära upp en på datorn, och sen stå bakom henne och kolla att hon fixade allt. Själva programmet när man bara skall skriva in resultat är enkelt. Det är jobbet före och efterjobbet som är lite svårare. Men eftersom det är dålig mottagning i Norberg så brukar vi aldrig ha live-resultat där. 

 

Så jag stod ju där och tittade på dom mindre hundarna när dom gick banan. Banan började med ett hopp, och gungan sen tillbaka in en tunnel. Hoppet och gungan stod diagonalt i hallen. Men så fanns det ett hopphinder bredvid gungan nästan. Jag tänkte att Lizzie gillar inte gungan, så då kommer hon dra på det där hopphindret istället. Men det gjorde hon inte. Efter gungan så skulle man in i en tunnel som stod bredvid gungan fast ingången var lite högre upp. Sen fanns det en tunnel som hade sin ingång nästan rakt på efter gungan. Jag följde med Lizzie över hela gungan för hon har börjat hoppa av från sidan, utan att ta kontaktfältet. Så jag tänkte att jag tar det lugnt där och ser till att hon tar det kontaktfältet. Då har jag henne med mig till tunneln. Men det tänkte hon. När gungan slog ner så sprang hon som ett skållat troll till den andra tunneln. Fast jag var med henne hela vägen nerför gungan just för att få med henne. Men ack vad jag bedrog mig. Sen blev resten pannkaka också så då gick vi av banan. 

 

Andra loppet var lite lättare. Det var mer att man bara kunde springa på. Nu hade jag bestämt mig att ger järnet. Jag sprang tom en längre väg i början än vad alla andra gjorde för att slippa krocka med henne mellan två tunnlar. Såg att det var många som hade problem där. Bla många trodde att de skulle hinna göra ett blindbyte mellan tunnlarna och fick hunden i knävecket istället. 

 

Nu är det visst dags och gå och lägga sig. Kan knappt hålla ögonen öppna.

 

 

Av Marru - 4 november 2013 21:13

Igår så var Team Semla och tävlade agility. Namnet Semla kommer inte från bullen semla, utan för att vår klubbstuga ligger i Semla i Fagersta. Vi kom iväg lite sent från oss eftersom Sussie som skulle hämta mig hade lite svårt att hitta mig här i Smebacken   . Men vi hann fram innan banvandringen alla fall. Först var vi ut på en agilitybana, som kändes väldigt enkel. Jag gillade den för det var en som det bara var och ösa på för fullt på. Ingen gunga heller. På en lagtävling så startar hela laget efter varandra. Det är spännande och stå vid sidan av och hålla tummarna åt dom andra. Lizzie och jag startade först, och vi fick ett väldigt bra lopp. Vi nollade oss, och hon sprang på ganska bra. Fick bara 0.47 sekunder tidsfel. Det var jag nöjd med. Det är ju tiden så har varit problem för oss, och det är länge sen vi haft så lite tidsfel som igår. Andra hunden i vårt lag diskade sig, och den tredje fick 5 hinderfel och den fjärde fick 10 hinderfel och en del tidsfel. Så vårt lag kom på 16:e plats av 25. Men inte sörjer vi över det, huvudsaken är att vi har roligt. 

 

Vi fick vänta en stund på hoppklassen. Väntan i sig gör inget, men oväsendet i hallen började kännas lite jobbigt. Ljudnivån i hallen är väldigt hög. Hundar som skäller, en del konstant. Det började regna också, för annars hade vi gått ut en stund. Gick ju med Lizzie före agilityklassen pga ljudnivån. Men dom vart klara på agilitybanan före hoppbanan, och de började plocka ihop på den banan, så där vart det genast tystare. Så då fick jag snilleblixten att jag måste ju prova lite rallylydnad med Lizzie. Vi skall ju dit i slutet av månaden och tävla i rallylydnad.  Rallylydnad, ridhus och Lizzie är ju inte en så bra kombintation. Jag var lite tveksam om jag skulle anmäla till denna tävling. Men det gick ganska bra när jag provade med henne. 

 

Sen blev det vår tur i hoppklassen, och denna bana var mycket knepigare. Det var lite svårt att få flyt på den. Men vi fixade till det ganska ok. Vi fick en vägran i slalom, men annars så gick det bra. Tyvärr så var det 2 som diskade sig, så då vart hela laget diskat. Man skall ju ha minst 3 hundar i mål av 4. 

 

Förra helgen var jag med Jeri till Köping på utställning, i ett ridhus. Där var det trångt. Det var nästan lika trångt som det var på en utställning i Malung vi var på tillsammans med systrarna. Man kunde ju inte ens böja sig ner för att klappa hunden. Utan där stod man som packade sillar. Det var nästan lika i Köping. Alla skulle sitta så nära ringen som möjligt. Det var tom en som satt sig mitt i gången som dom som kommit dit tidigare hade lämnat. Det var ju en liten gång för att man skulle kunna komma fram till ringen. Så där var det några som tyckte att det var bra och sitta. För övrigt gick inte utställningen så bra. Jeri föll inte riktigt i domarens smak. Han fick inget HP.  Kritiken tror jag blev så här, lite svårt att läsa vad dom skriver som vanligt.

 

"Lovande storlek. Bra proportion, huvud av god längd. Lite brett ansatta öron med bra tippar. Lite kort hals beroede på framskjuten skuldra. Passande benstomme. xxxxxx  bröstkorg av god längd. Sluttande kors, lågt ansatt svans. Rör sig med korta steg. Behöver bli stabilare i front, mellanhand och tassar. Lovande päls."

 

xxxxxx står för nåt ord som jag inte kunde tyda   . Man skulle kunna tro att ringsekreterarna är läkare hela bunten   . 

 

Ja, det var väl i det stora hela vad vi sysslat med dom föregående helgerna. Och helgerna framöver kommer nästan se likadana ut. Nästa helg så har vi vår sista officiella agilitytävling på länge, Lizzie och jag. Det blir 2-dagars i Norberg. Agility ena dagen och hoppklass den andra. Sen helgen efter skall jag på en rallylydnadskonferens och på söndag skall Jeri och jag till uppfödaren på spårkurs. Helgen efter det så är det dags för första Vintercupen. Skall bli jättekul. På söndagen skall Jeri och jag troligen till uppfödaren på kurs igen. Helgen efter det skall Lizzie och jag tävla rallylydnad i Rättvik. Helgen efter det så är det Vintercup igen. Sen är det rallylydnad helgen efter den. Ena dagen skall jag döma, och den andra skall vi tävla. Sen blir det agilitykurs också före jul. Upptäckte precis att varenda helg före jul är bokad redan :o . Jaja, det är som vanligt då.

 

Lägenheten i Söderbärke är nu alla fall tom och städad. Det är bara här det är jobb. Idag har jag tömt flera lådor. Vardagsrummet börjar se riktigt hyfsad ut. Det är bara gillestugan och ena sovrummet här uppe som är riktigt rörigt. Ja, det blir väl bra det till jul. Kommer troligen inte att få förlängt på stålrör heller efter den här månaden, så då har jag tid och ställa allt till rätta.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards