Colliekompisarna

Alla inlägg under mars 2011

Av Marru - 29 mars 2011 20:22

Ja, gårdagen var verkligen en skitdag. Vaknade av en konstig doft vid 5-tiden på morgonen. Tittade in i andra sovrummet men inget där. Men på mattan under köksbordet fanns det en liten hög, typiskt nog så skall dom alltid läggas på mattan. Så jag tog en bajspåse och plockade upp och tänkte att resten får vara till senare, att den  värsta doften finns i påsen. Gick och la mig igen, gick väl en halv timme så började en hund stampa omkring, så jag gick ut till hallen för att se om det fanns nån som var intresserad av att gå ut. Jepp, Farina ville ut. Först kissade hon sen gjorde hon en sprutmålning   . Såklart smutsade hon ner sig så jag fick gå in i duschen med henne. Sen gjorde jag ett nytt försök att sova, hann inte somna om förrän jag kände att doften blev starkare igen. Den här gången så fanns det en liten hög på mattan i sovrummet, men jag tänkte att jag orkar bara inte nu, och stände igen dörren.  Hundarna verkade lugna också så jag gick och la mig. Men efter ett tag började nån och stampa runt, så jag gick till hallen igen. Den här gången ville Clara ut, samma sak som med Farina. Och in i duschen med henne också. Vid det här laget hade jag gett upp så jag började med att försöka få bort mattan i köket, vilket inte är det allra lättaste när man är ensam och försöka baxa undan ett köksbord. Sen mattan i andra sovrummet. Var mer eller mindre halvdöd när jag gick morgonpromenaden med systrarna.


Sen skulle jag till mamma, hon skulle till vårdcentralen och ta prover. Tog med mig Micki och Farina, för det där proverna skulle ju fixas snabbt. När vi sitter i vardagsrummet och pratar så börjar hon helt plötsligt att andas väldigt tungt. Vad är det där nu då frågar jag henne. Vet inte säger hon bara. Hur länge har det där hållt på, frågar jag igen. Sen igår morse. Sen får hon ett kraftigt hostanfall. Innan vi kommer iväg så ringer distriktsköterskan till mig och säger att vi skall gå förbi vid henne så hon kan lägga om operationssåret, och jag berättar om situationen. Hon säger att vi skall säga till i reception när vi kommer in. Så då tar dom proverna, sen får vi prata med en jourläkare. Han satt vid datorn och läste mammas journaler, så jag tänkte inte mer på det, tänkte att han ser väl allt där, och att hon har haft förmaksflimmer. Men icke, han märkte inte det förrän han såg Waranmärket mamma hade om halsen. Så då blev det EKG också. Sen in till läkaren igen som säger på en gång att det blir sjukhus. Mamma bara suckar och tänker inte nu igen. Hjärtat slog alldeles för fort. Så läkaren skriver ut en remiss. Sen går vi till disktriktssköterskan fixar såret. Efter det skjutsar jag hem mamma, och jag åker hem med Micki och Farina. Tillbaka till mamma, och vi packar ihop lite grejer eftersom läkaren sa att mamma skulle få läggas in.


Vi åker till akuten i Ludvika, kommer dit strax efter 15. De tar in mamma i ett rum, och kopplar henne till EKG. Efter nästan 2 timmars väntan kommer läkaren. Hon sa att dom skulle försöka få stabilsera hjärten medicinskt. Hon får nåt ämne insprutat i armen som skall stabilisera hjärtat, men det syntes ingen skillnad efterdom 2 första, så till  slut så bestämmer dom sig för att lägga in mamma på medicinavd. Där ligger hon just nu, kanske hon får komma hem imorgon, det får vi reda på efter ronden imorgon. Så jag var inte hemme förrän vid 22-tiden igår.

Av Marru - 27 mars 2011 23:50

Idag hade våran klubb Västmanlandsmästerskapen. En tävling för dom som tävlar för nån klubb i Västmanland. 3 lopp, 1 agility och 2 hopp. Började med agility, och jag tyckte starten var svår. Gick och funderade, funderade tom nästan på att göra en start så jag sätter Lizzie vid första hindret. Men så fick jag tips av en som var med på träningen igår, och hon tyckte jag skall starta med henne eftersom jag brukar göra det. Hennes tips gick också ut på en del framförbyten vid dom första hindrena, och det gick ju bra. Hon sprang på hela tiden, inte ett stopp fick vi. Det var bara några ställen som var lite knepiga, annars var det bara och springa så fort bena bar, och lite till  . Lizzie fick upp bra fart på raksträckan in i mål också. Kom på placering 9 i det loppet.


Nästa var en hoppklass. Där var det bara rak start, hopp och slalom, och Lizzie fixade faktiskt slalomet i båda första loppen. Sen var det en del mitt i banan som var lite trixigare, det var en sån kombination där vi brukar få våra stopp. När jag kom dit så gick jag och muttra för mig själv, inga stopp nu. Men det flöt på bra, och vi klarade öven det loppet utan hinderfel. Tidsfel fick vi ju på båda dom första, och i det andra loppet kom vi på 11:e plats.


Sen vart det ett till hopplopp, där var det rak startsträcka också, men efter en tunnel så visade jag inte tillräckligt tydligt på nästa hopphinder, så hon sprang förbi den. Men jag fick tillbaka henne på rättsida alla fall. Sen flöt det på ganska så bra. Efter sista tunneln så blev jag lite förvirrad ett tag på vart vi skulle, var tvungen och tänka samtidigt som jag sprang där, men kom på rätt köl. Men så hann jag inte riktigt med och visa ordentligt vid slalomet, så hon tog andra ingången, och det vart lite strul vid slalomet. Tror det var där vi vart diskade men är inte riktigt säker.


Men nu känns det som om vi börjar få lite flyt, kanske  . Nästa tävling är om 2 veckor i Rättvik, om hon inte börjar löpa före det.

Av Marru - 26 mars 2011 22:36

Ja, det har väl inte hänt nåt särskilt. Samma som alltid, tränat med hundar, besökt mamma ett par gånger. Igår var vi till Ludvika på Dollar store, de firade 10 år i Ludvika. Onsdag tränade jag agility med bara Clara, eftersom Lizzie har en tuff helg nu. I torsdags var det som vanligt rallylydnad.


Idag lördag har vi varit i Norberg, Lizzie och jag på en heldags träning. Det var en rolig dag igen. Den här gången tränade vi med tidtagning för att se ifall andra vändan går snabbare än första. Jag kom fram till att när det går riktigt bra för Lizzie och mig så är vi inte så himla mycket långsammare än dom snabbaste ekipagen. Fast inom agilityn gör några sekunder mycket. Men hoppbanan var den enda vi fick till riktigt bra sista gången, och där hade vi bästa tiden på 36.51, tror jag det var. Den snabbaste hunden gick strax under 32. Men det är hundar som tävlar i klass 3.


Imorgon är det då tävling igen, Västmanlands mästerskapen. 3 lopp, 1 agility och 2 hopp. Vi satsar på att klara oss utan disk imorgon. Jag har redan ställt fram väckarklockan  .


Jag släckte ner här 20.30 trots att maken muttrade. Men jag sa att alla andra gör det också, för är det nåt alla andra gör så hänger han på. Brukar fråga han om han följer efter om alla andra går ut på svag is  . Sen när jag tittade ut genom fönstret så såg jag att det bara var vi som släckt ner. Så mycket Eart Hour var det i Söderbärke  .

Av Marru - 26 mars 2011 22:25

Börjar återigen tycka att det är roligt med grafik, så jag har suttit varje kväll och lekt med mitt psp. Dessutom så har jag slutat och spela en massa spel på FB, det blir lite mahjong varje dag, och nån brädspel nån gång, men det är slut med farmer och en massa andra spel där det skall besökar grannar och skickas gåvor hit och dit, det tog en sån tid och hålla på med sånt.


Denna har jag gjort ikväll.


 

Dessa har jag gjort tidigare, men det är lektioner i samma grupp allihopa, en grupp som heter Elanya.


         

Av Marru - 23 mars 2011 11:19

Då har vi gjort årets premiärtur på hälsospåret. På vissa ställen sjönk man ca 10 cm, på andra ställen gick det kanonbra och gå. Men där gick jag på en nit när jag gick till fiskekojan. Dit fick jag pulsa i snö, men det var ingen längre sträcka. Tom Lizzie och Clara sjönk snön. Ikväll skall jag åka med Clara på agilityträning, Lizzie får vara hemma och vila upp sig inför helgen då vi har en heldagsträning och en tävling.


Igår fick jag ett knepigt sms på hemtelefonen  . Trodde först  att det kanske var en träningskompis som ringde, men sen tyckte jag att numret såg ut som makens mobilnr. Så jag sa bara ja, när jag svarade. Då började en sån där telefonsvararröst rabbla upp att jag fått ett sms. Efter henne kom en annan röst som lät väldigt mekanisk och sa "Jag skall åka till Fagersta och bugga, skall bli kul och dansa"  . Inget mer. Ja, skall väl inte grunna mer på detta.


I måndags skulle distriktsköterskan till mamma och ta PK-värde. Sen väntade jag på att de skulle ringa till mig om hur hon skall ta waranen. Men det ringde aldrig nån, så jag ringde till medicinavdelningen hon låg på en stund i vintras och frågade om de kan se i datorn hur hon skall ta. Men de såg inget. Medicinmottagningen var ju stängd så dit kunde jag ju inte ringa. Skulle ringa igår morse, men missade telefontiden. Men sen kom jag ju på att jag har ju fått ett telefonnr av sköterskan jag kan ringa på ifall det är nåt. Så jag ringde dit. Hon hade trott att ingen tagit nåt prov för hon hade inte fått nåt svar. Hon skulle undersöka saken, och ringde igen efter en timme och sa att provet är borta  .  De hade fått tag på sköterskan som varit henne så vi vet ju att det är taget .Så  nu har det varit nån till henne och tagit ett nytt prov, hon som är så svårstucken. Få se om det ringer nån idag då.

Av Marru - 20 mars 2011 23:19

Ja, då kom vi iväg till slut på den där agilitytävlingen vi väntat på så länge. Till Rättvik skulle vi för att tävla i 2 lopp. Vi hade tur att dom började med klass 3 där, så vi fick sovmorgon idag. Hann gå ut med systrarna på morgonen, och mycket annat innan det var dags och åka. Vi kom fram till Rättvik i bra tid, behövde inte vänta allt för länge på första banvandringen.


Första banan såg verkligen simpel ut, den gick som en serpentin fram och tillbaka. Det kändes som om det där var hur lätt som helst. Början kändes bra, hopp, däck, tunnel, hopp, balans. Men vart tog Lizzi vägen  . Jaha, hon ville inte upp på balansen så då gjorde hon som hon brukar när hon inte vill, börjar irra omkring. Kanske beror på att våra kontaktfältshinder är lite annorlunda, och vi har ju inte varit nån annanstans  och tävlat på flera månader. Så vi vart ju diskade, men vi var inte ensamma. Före oss var det inte nån som hade klarat banan, och det var många efteråt som diskade sig också.


Sen blev det dags för hoppklassen. Där var det en knepig start. Dom 2 första hindrena stod i 90 graders vinkel,  sen var den ett hopphinder rakt på, sen var det ett hopphinder som var lite vinklat, och nästa var vinklat ännu mer. Funderade länge på starten, om jag skall sätta henne och gå och ställa mig mellan ettan och tvåan, eller om jag skall starta med henne. Men problemet var ju vart jag skulle sätta in bytet, trodde inte jag skulle hinna med ett blindbyte, bakombyte kändes osäkert. Men jag var ju tvungen och på nåt sätt ta mig över till andra sidan före det femte hopphindret.


Nästa problem var när jag upptäckte att jag höll på att missa ett hinder, gjorde ju banvandringen rätt först. Men så vid nästa vända hade jag tappat bort ett hopphinder. Sen när jag stod vid sidan av banan och memorerade i huvudet som jag brukar göra, så började jag fundera på varför ett hopphinder hade 3 siffror vid sig. Så kom jag ju på att jag höll på att glömma bort hindret mellan en tunnel och slalom.


Var ännu osäker när jag startade över byte och vart det skulle göras. Men så startade vi, och på nåt sätt kändes det som om jag fixar ett blindbyte. Och det gjorde jag  . Hon gick kanonbra dom första hinderna, sen kom vi till slalomet, och första delen av den gick bra. Men sen helt plötsligt så hoppade hon över en pinne. Vi brukar ju inte ta om slalomet, men jag tänkte göra ett undantag idag, men inte fick jag in henne mellan rätt pinnar så vi vart diskade där också. Sen resten av banan var det bara och springa.


Så dagens saldo vart 2 disk. Innan vi åkte hem så gick vi en liten promenade där på området. Och vi såg bla dessa söta grisar. Dom var verkligen roliga. Alla var inte ute när vi kom till deras hage. Men när vi kom dit så kom det en liten nasse springande, överlycklig över att det stod nån där vi dom. När den kom så flög nästa nasse ut ur stian, och kom springande, lika lycklig. Dom såg faktiskt väldigt roliga ut när dom kom ut en och en.


 

Sen fortsatte vi vår promenad, och kom till fårhagen, och där såg vi jättesöta små lamm.


 

Vi såg ju Rättviks isberg när vi åkte dit, den är i Siljan alldeles bredvid Långbryggan. Det är en fontän som frysit till is, fast i år hade dom haft lite problem med det visst.


 

Av Marru - 18 mars 2011 23:25

Ja,det är vad SMHI lovade att det skulle komma idag. Kan ju säga att det kom en aning mer. Det är nån där uppe som tänkte att eftersom dom ändå aldrig håller vad dom lovaar så kan dom slänga ner lite mer när dom ändå håller på    . Såg ju när jag öppnade persiennerna att det snöade för fullt, men inte trodde jag att det hade kommit så mycket   . Jag gick ut med systrarna vid 10-tiden, och det var alldeles tyst i byn, inte en plogbil hördes nånstans. Inte syntes det till nån när jag kom hem med dom heller. Jag som hade tänkt ta en härlig skogspromenad tillsammans med alla fyra imorgon bitti när jag är ensam hemma, men jag får nog göra som vanligt, ta dom 2 och 2. När vi gick skogspromenaden sist så var det så härligt väder, och fin skare så det gick bra och gå. Men det får man glömma nu.


Men annars under veckan så har jag varit och tränat agility 2 ggr, och rallylydnad en gång. Fick ju ta igen det jag förlorade förra veckan. Men det kändes att det var lite tungt och springa. Igår på ralllylydnaden så gick Clara och Lizzie kanonbra. Speciellt Clara som brukar för det mesta bara vimsa omkring, fast det gjorde hon första vändan. Men andra gången när vi gick banan så hade hon kanonkontakt. Hon trippade så fint bredvid mig. Jag brukar ju prata så mycket som möjligt med Clara. Såg ju på våran första tävling vi gick på, som jag inte hade några förväntingar på, att när jag började prata med henne och berömma henne, så gick hon ju bara bättre och bättre. Så nu när jag tränar med henne så brukar jag hela tiden prata "bra Clara, duktig kickan, vad du kan". Och ju gladare jag låter, desto mer viftar hon på svansen. Så igår hade vi riktigt bra flyt. Clara kan nästan alla moment, det är bara läggandet under gång, och sitt-stå vi har lite problem med fortfarande. Så nog tror jag vi fixar vårat tredje godkänade på nästa tävling. Då har hon på 3 tävlingar tagit godkänt. Men hon är ju tyvärr inte klar att börja träna fortsättning än.


Lizzie tränade jag både fortsättning och nybörjarklass med. Lizzie kan allt i nybörjarklassen, det är bara det att det skall pratas så mycket. I fortsättningsklassen fixar hon allt, utom dom här vänstersvängarna där man stannat innan svängen. Bla sitt-vänster helt om, och sitt-90º vänster-ett steg. Då skall hon ju följa med i svängen när jag börjar gå, men hon sitter kvar och tittar som ett fån på mig. Det måste vi börja jobba med. Jag fuskade ju lite med slalomet också med Lizzie igår. Hon har gått felfri slalom i onsdags och igår. Sen på slutet gjorde vi en platsliggning med tre hundar, och Lizzie låg i hela 3 minuter. Jätteduktig var hon. Tror den förra platsliggningen vi gjorde var nån gång före jul.


Nu sitter jag här och hoppas att hon inte skall börja löpa riktigt än, för jag vill åka till Rättvik och tävla. Sen på måndag kan hon börja, då hinner on bli klar innan vi skall till Rättvik nästa gång och tävla   .

Av Marru - 13 mars 2011 23:56

Än syns det ingen större skillnad på månadens bild jämfört med förra månaden. Men nästa månad tror jag att det skall ha hänt en hel del på den fronten. Annars blir jag nog väldigt besviken   .


 

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards