Colliekompisarna

Alla inlägg under april 2015

Av Marru - 29 april 2015 23:45

Idag har jag varit till vårdcentralen och distriktssköterskan. Hon tittade i öronen. Det ena örat såg lite rött ut, och i det andra fanns det visst lite vätska bakom trumhinnan. Det är det som blurpar när jag sväljer. Så jag fick ett recept på örondroppar med cortison. Så nu väntar jag bara på att det blir nån effekt av dom. Har fortfarande lock i öronen alla fall. Så nu börjar jag bli rejält trött på att gå omkring och inte höra ordentligt. 

 

Imorse när jag var och gick med hundarna så hoppade Jeri till. Var ju i skogen, och jag känner mig redan obekväm i skogen. Så inte blir det bättre när en hund hoppar till och jag inte hör nåt. Så jag började spana runt. Men jag såg en lite större fågel som troligtvis blivit skrämd av oss, som flög iväg från buskarna bredvid oss. 

 

Ikväll var jag till klubben och tränade med Lizzie och Jeri. Vi byggde en gammal klass 1 bana. Först började small, så jag gick en vända med mina. Jeri vart så taggad på nånting när vi gick. En annan klubbkompis hade gått där före oss, och vi mötte henne när hon var på väg tillbaka. Men Jeri drog  på fortfarande. Så jag tänkte att antingen så löpte nån av tikarna där, eller så har det varit rådjur som gått där precis före oss. Så jag bestämde att Jeri fick ligga i bilen en stund och lugna ner sig och jag började med Lizzie. Hon hade ganska bra fart, det var värre med min. Det var nätt och jämt jag orkade springa. När jag sprungit så kände jag bara pulsen bulta i örat. Hade jag behövt mäta pulsen så hade jag inte behövt leta efter den   . Jag gjorde två vändor med Lizzie först. Sen tog jag Jeri, för jag tänkte att han hade lugnat ner sig. Banan började ju med ett hopp och sen balansen. Så Jeri tog första hoppat, sen  när han skulle över balansen som han inte riktigt gillar än, så drog han upp till bänkarna och borden där dom andra satt. Men när jag väl fick fatt han, så talade jag väldigt noga om för han att nu är han där med mig och ingen annan. Sen gick vi ner till balansen och jag höll i halsbandet och skickade över han. Då var det inga problem. Efter det så tog han balans, gunga och A-hinder helt utan tvekan. Första gången så sprang han lite si så där. Men andra gången jag sprang med han så försökte jag vara tydligare, och talade om för han att nu skall vi hit, och det gick mycket bättre. Det var bara ett blindbyte jag inte hann med där, för jag var tvungen och se till att när han kom ut ur en tunnel att han tog hopphindret. För första försöket sprang han förbi den precis som om han inte sett den.  Därför hann jag inte tillräckligt långt för att kunna göra ett bra blindbyte. 

 

Men nu vet jag alla fall att jag med nöd och näppe klarar av och springa fyra lopp på fredag med Lizzie. 

Av Marru - 26 april 2015 23:47

Fortfarande sjukt här. Hade feber ikväll, och har fortfarande lock i örat, och är lite snorig. Ja, inte så att det rinner. Men får ju snyta mig med jämna mellanrum. Får lite hostanfall då och då. Är ju inne på andra veckan nu, så nu borde det ju ge med sig. Idag har jag missat både agilitytävling och spelträning på kvällen. Men till nästa fredag skall jag vara frisk. För då börjar agilitysäsongen med utomhustävlingar.

 

Igår var jag och dömde en rallylydnadstävling i Lindesberg. Många duktiga ekipage var det. Men vad många det var som fick fel övning på sitt-stå. Bara för att hunden satt sig en gång till. Tycker det var ovanligt många. Hade med mig en domaraspirant också. Kul att det är så många domare som är på gång nu. Kanske man hinner tävla lite mer rallylydnad också. Visserligen så är det ju agilityn som går i första hand för mig, alltid.

 

Idag efter tävlingen så hade dom kört en del grejer till Semla från Norberg. Så nästa vecka så är vi där och tränar. Bra med en utomhusträning alla fall innan tävlingarna. Hoppas att det är skapligt väder åtminstone. Men det här vad som lovas för tillfället   .

 

 

 

Får väl hoppas att det blir ändring på det till fredagen. Fast det är klart, det är väl typiskt Valborgsväder. Hmmmm... och nu blev jag tänka på min kompis i Finland. Mammas tremännings dotter som gick bort för ett par år sen i cancer   . Hon hade fått en ny njure en Valborg, kan det ha varit för 5 år sen. Tyvärr var vi inte till Finland efter att pappa gått bort. Vi var ju en snabbis direkt efter begravningen, för vi kände att vi behövde komma ifrån lite. Då var vi hem till dom en vända. Efter det har jag inte sett henne. I sommar är det 10 år sen pappa gick bort. 

 

Idag hyrde vi Hallonbåtsflyktingen från Telia. Vi fick ju 3 gratis hyrfilmer efter att dom tagit bort vissa kanaler, dom har visserligen kommit tillbaka. Nu har vi bara en gratisfilm kvar. Få se om vi hinner titta på en före slutet av månaden. Erbjudandet var bara denna månad. Den finns ju en film till jag skulle vilja titta på, fast denna gång så måste jag kanske låta maken välja. Ok, visserligen så tyckte han att filmen Mig äger ingen var skaplig. Men den här begrep han inte alls. Han sa redan efter 10 minuter om huvudpersonen "vad är det där för en tönt" . Jag är väl lite beredd att hålla med, för vem vill inte vara finne   . Jag har absolut inget emot det. Är däremot stolt över att vara det. Men man kan ju inte annat än bli imponerad av att han som hade huvudrollen, vad han nu heter igen, lärt sig så bra finska. Tom lärt sig prata svenska med finsk brytning. Undrar vilket som var svårast? 

Av Marru - 24 april 2015 00:14

Har inte hänt nåt speciellt. Fortfarande snorig, har lock i örat. Ikväll så började jag frysa lite. Så jag tänkte kolla tempen. Har ju inte haft feber förut, utan termometern har alltid hamnat på ca 36,5 grader. Nu ikväll så visade den 37,5. Så tydligen så har jag feber nu, efter över en vecka, så har jag feber   .

 

Men alla fall så åkte vi och tränade ikväll. Lizzie, Jeri, Clara, Felix och jag. Jag gjorde en nybörjarbana eftersom vi har banträning varannan vecka. Sen gjorde jag en liten kortbana och Felix och Clara. Sen visade jag han vad han skulle göra. Efter det hämtade vi hundarna, och han fick visa med Clara att han förstått vad jag menade. Det gick jättebra för dom. Sen gick jag den andra banan med Lizzie. Nu skall jag träna mycket med henne på höger sida. Det är då hon börjar prata mycket för hon är nog lite osäker på höger sida. Hon pratade mycket den här gången också, och vid ett tillfälle så började hon dra lite före mig. Tog ut Jeri efter en stund. Då hade en klubbkompis hunnit gå på banan med sin tik som precis löpt. Det var väldigt mycket nos där ett tag. Men jag gick banan med han en gång till, och då gick det mycket bättre. Han var med mig mycket mer och hade kontakt. 

 

Maken kom för att hämta Felix och Clara. Då fick han visa åt maken vad dom hade lärt sig idag. Clara följer han jättefint. Dom gjorde ett par vändor på kortbanan utan koppel. Clara är ju trots allt uppe i fortsättningsklass. Men de måste fixa nybörjarskyltarna först, innan vi kan gå vidare. 

 

Tog ut Lizzie en vända till, och fortfarande så gjorde vi det mesta på höger sida. Jag får fortsätta och träna med henne på höger sida. 

Av Marru - 22 april 2015 23:43

Här är det fortfarande snorigt. Lock i örat har jag också. Börjar bli trött på detta nu. På lördag måste jag vara pigg, för då skall jag till Lindesberg och döma rallylydnad. Det kommer att bli en lång dag. På söndag skall  vi sen har en agilitytävling på klubben. Den sista tävlingen inomhus. Nästa vecka flyttar vi till Semla med agilityn också. Sen är det utetävlingar som börjar. Skall bli spännande och se hur Jeri reagerar på dom. 

 

Men jag var och tränade idag i alla fall. Med Lizzie och Jeri. Måste få Jeri och bli säkrare på dom där balanshindrena. Idag igen så såg det ut som om han var lite mer sugen upp på balansen än hoppa. När jag skulle ha han över ett hopphinder så stannade han och sneglade mot balansen "är det riktigt säkert att jag inte skall dit" . 

 

Lizzie hade ganska bra fart när hon sprang. Eller så var det jag som inte hade nån fart. Det är jättejobbigt och springa i det här tillståndet. Hur skall jag klara av och springa 6 lopp på söndag om jag inte blir bättre snart.

Av Marru - 21 april 2015 23:43

Då var det början på en ny vecka. Ett tag kändes det som om förkylningen var på väg och släppa. Igår hade jag ont i vänster öra, nåt så förbaskat. Enda gången det kändes någorlunda bra var när jag var hos fotvårdaren och hon höll på att pilla fram hörnet på nageln på min stortå. Nageln vill inte växa som den skall på min olycksdrabbade stortå. Därför går jag på fotvård med jämna mellanrum. Fast så ont som det gjorde dom 2 första gångerna har det inte gjort. Det var nåt grymt. Men det kändes ganska bra igår också. 

 

Sen gick jag till apoteket för att höra om det fanns nåt bra mot öronvärk. Det enda man kunde göra var och ta nässpray. Ja, inte i örat då så klart utan i näsan. Det vidgar närgångarna, och dom är ju i förbindelse med örat. Ja, tydligen hjälpte det. Sen tog jag ju en värktablett också. Så idag när jag vaknade kändes det ganska bra. Men fram emot eftermiddagen så började jag ju få lock i örat istället. Nu småvärker det lite, och har lock för örat. Idag har vi varit på agilityträning. Jag och Jeri, och Clara och Felix. Felix är en kille som kommer att vara hos oss då och då. Clara tycks gilla Felix, och hon följer med han ganska snällt. Visst är det lite svårt för en som aldrig hållt på med agility och veta vad man skall göra. Men Clara var så duktig. Trots att hon inte tränat på länge, så tog hon tom hela slalomet. 

 

Jeri tränade jag lite gunga med först. I börja ville han inte, men jag hade ju koppel på han. Så det var bara och jobba på och till slut så var han över den. Vi hade en bana uppställd, och eftersom vi inte var så många så tränade vi på den. Det fanns ju lite och testa på den. Jeri ville först inte på A-hindret, utan han drog iväg. Men till slut så fick jag fatt han och tog tag i halsbandet. Så vi sprang tillsammans mot A-hindret, alldeles framme vid det så släppte jag och han sprang över. Den här gången hade han inga problem med balansen. 

 

En stund senare så fick både Clara och Jeri springa en vända till. Efter det blev det ju dags för oss att åka hemåt. Men den här gången så blev det nästan så att Jeri hade mer drag mot balansen är mot en tunnel. Han var på väg på den flera ett par gånger. 

 

Jag skall åka och träna med han imorgon också. Då skall Lizzie få följa med istället. Hoppas jag känner mig bättre så att jag orkar springa. Orkade inte riktigt idag, och blev torr i halsen. Hostade nästan halva vägen hem. Men det är bara och kämpa på. Måste åka och träna, så att han tar dom där balanshindrena. 

Av Marru - 19 april 2015 23:04

.........eller nåt. Igår så hade vi en officiell klass 1 tävling i agility. Kändes inte så bra när jag gick upp på morgonen. När jag gick och la mig så brusade det i huvudet. Så där som det brukar göra när man är förkyld. Men nu brusade det ganska rejät, för jag tänkte när jag låg i sängen. "Hur skall jag kunna sova när det är sånt oväsen i huvudet" . Men på nåt vis så somnade jag tydligen till slut.  När jag rastade Jeri innan vi skulle åka, så kändes minsta lilla motlut ansträngande. Samma sak när jag rastade han i Norberg.  Och nu skulle jag springa 2 lopp dessutom. Ett agilitylopp och ett hopplopp. Banan i agilityloppet var kanonenkel. Men det visade ju sig sen att det var inte så enkelt. Ja, nu tänkte jag ju inte på oss, utan överlag. Det var inte många nollade lopp på den banan, i nån av storleksklasserna. Jeri tog ju dom 3 första hindrena bra. Men sen fick han ett behov av att vara lite social. Så han sprang till hinderfixaren. Och så sprang han till sekretariatet. Ja, det var väl lika bra och ge upp. I hopploppet så var det lite strul i starten. Sen fick jag bra fart på han i resten av första halvan. Men så spårade det ur igen. Han började springa lite som han ville. Så vi diskade oss där också. Så det var bara och åka hem och försöka samla krafter till denna dag.

 

Rallylydnadstävling i Strängnäs och premiär för Jeri. Ja, Lizzie skulle ju också med och tävla mästarklass. Båda banorna såg enkla ut. Så det här fixar vi tänkte jag. Jag trodde ju och hoppades på att Jeri skulle vara med mig. Men först var det ju det spännande och hitta till klubben. Det fanns ju inte mycket till vägbeskrivning i PM:t. Visserligen kom det ett mail från klubben med en vägbeskrivning på hur man skulle åka från Stockholm, för man kunde tydligen inte åka vägen som stod i vägbeskrivningen   . Hmmmm.....vilken vägbeskrivning. Det enda jag har sett är koordinater till gps. Inga som jag kunde använda dessutom. Så jag gjorde det lätt för mig. Tittade hemma om det finns en cache i närheten av klubben. Njaaa....tydligen skulle vi helt i obygden. Inga cacher i närheten, men en efter vägen. Så när vi närmade Strängnäs så tog jag sikte på den cachen. Den skulle vara i närheten av en kyrka vid en korsning. Men sen tog det stopp. Skall jag till höger eller vänster. Så jag åkte in på parkeringen till kyrkan, och försökte tyda  mailet. Nä, det är lika bra jag ringer. När jag sitter och pratar med dom på klubben, så kommer min klubbkompis. Hon hade börjat fundera på samma sak, och skulle åka in på kyrkans parkering för att ringa mig. Då ser hon mig stå på parkeringen och prata i telefon   . Ja, så då kom vi till klubben. Parkeringsvakten frågade om jag hade nån löptik. Nej, det hade jag inte. Nä, det är bra sa han för dom får åka dit bort och hålla sig där. Ja, det är bra tänkte jag. Vi kom dit ganska precis. Hade velat vara där lite tidigare. Men Jeri skulle ju starta bland dom sista. Inga varningsklockor ringer där heller. När vi gått banvandringen så ser jag att det är bara 10 st före oss. Så jag går och hämtar Jeri, så att jag skulle få jobba upp lite kontakt med han. Men när vi kom ut mellan klubbstugan och plan och jag försökte få kontakt, så gick det ju inte så bra. För han såg ju bara en massa 2-beningar och 4-beningar, och alla ville han ju helst hälsa på. Men där borta, där är det nästa inga. Så jag kan gå dit och försöka jobba på kontakten. Ju längre jag var därborta desto sämre blev det med kontakten. Sen började han vädra lite. Då började jag tänka. Hmmmmm....löptikarna skulle hitåt visade parkeringsvakten. Är hela den här stora planen för löptikarna. Japp....det var den. Alltså där står jag och försöker jobba upp kontakt med min unga hane, mitt bland en massa löptikar. Smart!!!!! Så jag gick bort därifrån. Så långt jag kunde, nära grillen. För den doften frestade inte han. När det blev vår tur så gick vi in på banan, och jag försökte få han och sitta. Näää, det skulle han inte alls. Utan han stod och tittade ut mot planen där dom goa löptikarna fanns. Efer att försökt få han och sitta en stund, så gav jag upp. Så jag sa åt domaren att nu hjälper jag han på traven lite. Så då diskade vi oss redan från start,  men jag tänkte försöka gå banan som miljöträning. Ibland så hade jag lite kontakt med han och han gick ganska bra. Men så kom dom goa dofterna igen. Så det var den miljöträningen. 

 

På eftermiddagen så var det dags för Lizzie, och jag trodde nog att vi skulle fixa den. Det började bra. Första halvan av protokollet var alldeles rent. Jag hann till och med tänka att det här går ju bra och hon är ju tyst. Sen skulle hon över på höger sida. Då kom snacket. Sen var det en höger sväng med sitt. Jag har nu tränat in på Lizzie att jag sätter fram andra handen och säger runt, och sen snabbt ett sitt. Då brukar hon sätta sig på höger sida. Men idag så blev det en snurr när jag sa runt. Fel övning = -10. Sen snackade vi igenom mer av banan. Nästa -10 fick vi ett nybörjarmoment. Hon hamnade på fel sida, tappade bort henne där ett tag. Sen visade Lizzie att hon är klubbens enda riktiga agilityhund   . Det var ju 4 hundar från klubben i mästarklass. Men dom andra tävlar agility i klass 3. Och så Lizzie, den enda som har drag på hoppet   . Vid andra hoppet så var det meningen att hon skulle sitta före hoppet, jag skulle gå ifrån henne och vid hopphindret kalla in henne och hon skulle hoppa. Precis när jag skulle till och säga sitt, då sa det bara smack och hon var på andra sidan hoppet. Jahadu, du är där. Sen snurrade hon inte åt rätt håll på snurr under gång. Sen blev det strul vid sista sidbytet. Sen gick det väl skapligt resten av banan. Honnören stod hon hela tiden som hon skulle. Men dom poängen räckte inte till några 70 poäng inte. 50 poäng hade vi kvar. 

 

Efter prisutdelningen skulle vi åka hem. Men först skulle jag ta den där cachen jag hade tagit span på när jag skulle hitta till klubben. Sen åkte jag hemåt. När jag kom till byn så tänkte jag åka förbi vid affären innan jag åker hem. Skulle ta min plånbok. Ingen plånbok fram, ingen bak, ingen på golvet, ingen i ryggan. Ingen plånbok nånstans   . Kände paniken växa. Måste jag spärra alla kort igen. Jag hade plånboken i handen innan jag åkte. Men vad gjorde jag av med den. Var jag på toa innan jag åkte och la den där? Har jag varit så dum att jag lagt den på biltaket? Då var paniken ett faktum. Det var bara och ringa tillbaka till klubben. Nä, dom hade inte sett nån plånbok, och nu var hon inte kvar på klubben mer. Ännu mera panik. Öppnar bakluckan, och det första jag ser, plånboken i skuffen med Lizzie   . Vilken lättnad. Så nu in till affären och köpa mera pulver och blanda i varmt vatten för att få bukt på förkylningen. Får hoppas att det här går över till nästa helg. Skall ju döma i Lindesberg på lördagen.

Av Marru - 17 april 2015 23:31

Äntligen fredag igen. Känner mig lite tjock i halsen, och lite konstig i huvudet. Som om det är en förkylning på gång. Så jag var till apoteket och köpte det här pulvret dom har gjort reklam för på tv. Med smak av skogsbär. Inte var det gott, men det går ner. Tycker det vi köpte i Finland förut med svarta vinbär var godare. Det verkade inte direkt, men efter nån timme kändes det mycket bättre. Nu drack jag lite igen för en stund sen. Får väl ta mig en mugg imorgon bitti också, och hoppas jag klarar mig undan allt elände. Det är ju tävlingshelg igen. Agility imorgon och rallylydnad på söndag. 

 

Vädret idag har inte heller varit det allra bästa. När jag gick ut med hundarna på förrmiddagen så tog jag på mig lite extra. Tänkte att jag inte skall frysa nu när jag håller på och bli dålig. Samma sak på kvällen när vi gick kvällspromenaden. När vi kom hem från kvällspromenaden så började Lizzie och Jeri busa på tomten. Men när jag öppnade dörren så slutade dom och jag såg bara en massa hundar som sprang in. Jag gick in och stängde dörren. Då frågar maken om jag glömt nåt. Vadå, tittar på hundarna i hallen. Men öppnar alla fall dörren. Där står Jeri och tittar på mig "får inte jag kom in"   . Han är så söt den killen. Ibland känns det som om han är för söt för sitt eget bästa.  Man förlåter han för mycket bus bara för att han är så söt. 

Av Marru - 16 april 2015 23:41

Äntligen så kom vi ut till Semla och första träningen. Det känns helt annorlunda och vara där än i Nordansjö. Fast är det en regnig sommar, då känns det faktiskt ganska skönt att komma in i hallen. Men nu kändes det bara skönt. Lite sol såg vi också. Ställde bara upp en kort nybörjarbana, och sen 8:ans frestelse. 

 

 

 

Men när vi skulle åka hemifrån så gjorde Jeri en grej. Lizzie hade hoppat in i bilen, och skulle stänga grinden när jag hör det rassla bakom min rygg. Då försökte Jeri hoppa i bilen. Men jag hade ju inte öppnat grinden på den sidan. Min lilla sötnöt. Han var så ivrig att få åka bil. 

 

Han hade lite svårt att fokusera sig på träningen. Ja, vad annat kan man vänta sig av första träningen utomhus. Träningen för övrigt kändes lite si och så. Det blir alltid så före tävling. Jag vet inte riktigt vad jag skall träna på. Det visar sig sen på tävlingen vad vi skulle ha tränat på   .

 

Hoppas bara att jag är frisk så jag kan åka och tävla. Halsen känns lite knepig nu, och huvudet är lite luddigt. Jag vill inte bli sjuk igen. Hoppas det är bara nå övergående sympton.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards