Colliekompisarna

Alla inlägg under november 2012

Av Marru - 30 november 2012 21:18

Idag har det varit fullt ös medvetslös här. Ja, nästan alla fall. Öppnade persiennerna imorse och såg att snön hade vräkt ner. Hurra tänkte jag *not* . Då blir det inga fler promenader på hälsospåret nu. Jag som tänkte gå där imorgon med Micki och Farina först, och sen systrarna. Micki och Farina tycker om att gå där. Husse tar ju aldrig dit dom. Det får nog bli en vända till Hagudden med alla 4 imorgon. Måste bara se till att komma iväg så tidigt att det inte är en massa ungar där och åker pulka. Nej, snön är inget som det har längts efter här. Tänkte när jag gick med systrarna, vad härligt det vore med en grön torr gräsmatta, och en agilityplan på den. Det vore ju rena drömmen. Det är ju tur vi har hallen, annars skulle man bli knäpp. 

 

När jag kom hem så tog jag min frukost, som mer blir som en brunch   . Efter det så satt jag igång. Aldrig har det hänt förut att dammsugaren har kommit ut från skåpet före kl 12. Men idag så gjorde den det. Sen torka golven. Efter det var det dags och laga mat och diska. Nästa punkt på schemat var pepparkaksdeg. När jag höll på med den så såg jag framför mig vårat kylskåp, och då började jag fundera över vad jag höll på med. Vårat kylskåp är ju knökfullt redan, och så skulle jag ha dit skålen från assistenten. Men efter lite pysslande så fick jag till det alla fall, så nu står den i kylskåpet. När jag fixat det så började jag styrka gardiner. Så nu har vi  julgardiner i fönstren. 

 

Imorgon skall det bakas pepparkakor, och pysslas lite i övrigt. Plocka undan lite grejer som ligger och skräpar här och där. Nu sitter jag och tittar på tv. Det är paus i x-factor, ochjag tittar på ett program på ettan där Lena Philipsson är med. Men åter till x-factor. Jag hoppas att han Isak får åka hem idag. Tycker han kan åka till skolan och växa till sig lite. Hoppas att han Benny går vidare. Egentligen så borde det vara åldersgräns på det där. Tycker inte att skolungar har på såna tävlingar nåt och göra. Men det går ju inte komma ifrån att hon Awa är otroligt bra. 

Av Marru - 29 november 2012 23:40

 Snart helg igen. Om en vecka vid den här tiden så är man i Finland. Men innan dess så har jag en massa jag skall göra. Halkade ju lite efter i min tidsplanering när jag åkte på förkylningen förra veckan, och inte orkade göra det jag hade tänkt göra. Idag var vi till Ludvika mamma och jag och handlade. Vi har ju en del grejer vi skall ta med oss till släkten där. Fast jag var ju till Ludvika alldeles ensam också en vända, tidigt på morgonen och hämtade hundmat. Fodaxbilen har en säkrare tidtabell än SJ. Tycker SJ kunde ta lärdom av dom   . Tror det har hänt bara en gång under alla åren jag hämtat mat från bilen. Återigen så lyckades jag trolla plats för maten i frysen.

Sen när jag varit hemma en stund så bestämde jag mig för att vi åker och handlar idag. Hade först tänkt göra det imorgon. Men kom fram till att det är bättre och göra det idag, och köra fullt race hemma istället imorgon. Var till skomakaren och köpte nya inlägg till skor också. Nu märker man hur nertrampade dom gamla var. Fick ju nästan ont i hålfoten av dom här nya. Men så var det med dom gamla också innan man vant sig. Dom är av lite hårdare material än dom första jag köpte.

 

Nej, här blir det sängen snart. Att klockan skall hinna bli så mycket sååå fort. Men denna har jag lekt med ikväll.

 

 

Av Marru - 28 november 2012 22:36

Jag tycker det är trist att maken har börjat gå upp samtidigt som jag. Ibland är han tom uppe före mig. Jag är ju van vid att han sover minst en timme till efter att jag har gått upp, så jag har fått ha min morgonstund. Nu börjar han babbla så fort jag får upp ögonen. Men den här morgonen slog ju alla rekord. I normala fall så brukar han ju lulla omkring, för går han ut och röker. Sen hämtar han en kopp kaffe och går ut och röker. Det brukar ta minst en timme innan han är färdig och gå ut. Men inte idag, tror tom Micki och Farina vart chockade. Han hade fått på sig kläderna och skulle ut med dom. Han ropade på Micki. Micki reagerade inte ens. Han ropade på Farina som låg på soffan. Hon lyfte på huvudet, men hon låg fortfarande kvar. Hon ropade och ropade på dom, och ingen av dom ville ut. Till slut så fick han väl upp Micki, men Farina låg kvar på soffan. Då sa han till på skarpen åt Farina, med resultatet att Farina gick och la sig på golvet vid fåtöljen. Ja, dom är ju inte precis morgonpigga dom där två   . Så det var väl egentligen det enda som förstörde dagen lite, att maken har börjat gå upp så tidigt.

 

På kvällen så åkte jag och systrarna på agilityträning.  Jag hade redan på söndagsträningen kollat in några småkombinationer som vi kunde bygga. Så vi började med den ena, och sen kom det mer folk och de fixade till den andra. Det var kombinationer som kunde varieras. Lizzie hade väldigt bra fart idag. På den andra kombinationen hade vi slalom, och med en lite svårare slalomingång. Men ingången fixade hon varenda gång utan problem. Men första vändan i slalomet så gick hon ur för tidigt. Men dom andra gångerna så tog hon hela slalomet. Clara sprang kombinationerna också, fast det gick inte så fort för henne. Men jag är faktiskt riktigt imponerad på Claras slalom. Hon tar hela slalomet utan problem, oavsett på vilken sida jag är på. Hon fixar dessutom ingångarna ganska bra. Synd bara att det är så dålig fart på henne. Lite mer fart så skulle hon kunna bli hur bra som helst.

 

 

Av Marru - 27 november 2012 23:29

Idag var det verkligen en mörk dag. Det har regnat också hela dagen, mer eller mindre. Eller varit lite snöblandat, men det har varit väldigt lite snö med där. På kvällskvisten kom det lite mera. Men inget som ligger kvar.

 

Var till Norberg på träning igen, som alla andra veckor. Lizzie och jag börjar med lydnad. Jag glömde av mig lite där så jag började med linförighet. Sen kom jag på mig själv "vad är det jag håller på med"   . Det är ju fritt följ som gäller för oss numera   . Så jag slängde undan kopplet och började om. Sen tränade jag lite på hoppet. Jag måste ju få henne att vilja hoppa från mig över hoppet. Sen får vi väl ta det andra sen, att hon skall stanna kvar på andra sidan och sätta sig för att hoppa tillbaka. Sen var det den där fjärrdirigeringen. Nästan hela min godisburk gick åt under första halvtimmen på lydnaden. Men jag förstår inte vad hon har börjat med på platsliggningen. Förra vintern när vi tränade i Norberg så kunde hon ligga hur länge som helst. Men nu reser hon sig direkt när jag lämnar henne. Idag reste hon sig ett par gånger på kort tid. Men sen låg hon i 4 minuter nästan. Det är väl bara och fortsätta och nöta med platsliggningen varje vecka.

 

Efter att vi tränat lydnad så byggde jag en kombobana. Alltså en bana med nybörjare och fortsättningskass. Tog ut Clara först på den. Busa lite med henne i början och hon blev ju väldigt glad och pigg efter det. Clara hon kan bara hon vill. Men det är så svårt att veta när hon vill. Gick banan med Lizzie också, men jag ändrade om den lite efter eget huvud till en avancerad bana. Det är lätt och göra så när man oftast tränar utan skyltar som jag gör hemma. Då tränar jag ju bara på momenten. Det har ju visserligen sina nackdelar det också. Som bland när man skall göra sidbytet helt om från varandra. Då har jag upptäckt att hon vill gå för långt fram. Så ibland när jag tränat det så har jag gått mot en vägg, och alldeles innan vi går in i väggen så har jag gjort det där bytet. Då har hon inte kommit så långt fram. Samma sak med frontmomenten. Har där också märkt att hon har en tendens att gå för långt fram. Så jag har även där gjort så att jag har gått mot en vägg.

 

Imorgon är det agilityträning. Men annars kommer jag få fullt upp under veckan. Skall städa, baka. Upp med julgardiner, mina dragspelstomtar mm. På torsdag skall jag hämta färskfoder från Ludvika. Skall också med mamma och handla. Måste hitta Apotekarens julmust, skall ha med mig till Finland till min kusin och hennes familj.  Sen skall jag baka nåt till söndagens agilitytävling, och fixa mackor också.

Av Marru - 26 november 2012 23:40

Nu börjar jag bli less på alla dessa appar som det görs reklam för både till höger och vänster. Är väldigt tacksam över att jag har en hederlig mobil utan sånt tjafs. Sen får vi väl se vad det blir när den lägger av. Och nu skall man ha tv också med en massa appar   . Är dessa verkligen nödvändiga????? Jag tror inte det, jag har ju klarat mig utan en endaste app än så länge. Saknar inte heller nån. Möjligen om det finns en app som kan gå ut med hundarna när det är dåligt väder   . Där har ni nåt att bita i.

 

Annars så har denna måndag varit precis lik alla andra måndagar. Varit med mamma till vårdcentralen och tagit pk. Sen var vi till affären, och därifrån åkte vi till Granngården och jag köpte torrfoder, och mamma köpte 2 amaryllis åt sig. En som var helröd, och en som hade lite vitt i sig också.

Av Marru - 25 november 2012 23:37

Den här dagen har varit ganska bra. Jag sov mer eller mindre hela natten. Maken mer eller mindre tvinga iväg mig på agilityträning idag. Han tänkte ju att jag snart åker till Finland och är borta i 5 dagar, och att systrarna kanske kan bli lite uttråkade. Jag sa åt han att jag orkar säkert inte ens springa. Då sa han bara "spring inte då, utan åk dit och träffa kompisarna"   . Jaja, jag kanske åker då sa jag. Efter lite funderande så bestämde jag att jag åker väl då. Det var väl kanske tur att jag gjorde det. Det verkade ju nästan som Lizzie glömt bort vad man skall göra   . Clara var inte alls på springhumör. Maken trodde kanske att hon är på väg och löpa. Ja, vi får väl se om det är så.

 

Banan idag var väl kanske inte nån riktig höjdare. Den var lite trång, och hade lite knepiga vinklar. Det positiva var på sista vändan jag körde med Lizzie, och hon var på väg till fel hinder, så riktade hon om sig när jag sa gungan. Gungan är ju inte ett kommando jag använder i normala fall. Men tydligen så har hon hört det tillräckligt ofta för att förstå att det var den jag menade. Clara i sin tur var inte alls på springhumör. Sen visade det sig ännu mer att jag inte får göra några stora rörelser med armarna för då gör hon också stora svängar, och hamnar helt fel. Hon verkar vara mer signalkänslig på den fronten än Lizzie. Claras slalom är också mycket bättre än Lizzies. Synd bara att hon inte tycker det är jättekul med agility, för hon skulle kunna gå hur långt som helst då. Men ändå så surar hon ifall man lämnar henne hemma.

 

 

 

 

Av Marru - 24 november 2012 23:06

Ja, det känns som om livet återvänder sakta men säkert. Kändes ganska skapligt mitt på dagen. Morgonen och nu kvällen är lite tunga fortfarande. Svider i ögonen nåt så otroligt nu på kvällen. Maken tycker tom att jag kan åka på agilityträning imorgon   . Eftersom jag om en dryg vecka åker bort och är borta i 5 dagar, så tyckte han att jag kunde träna lite extra med systrarna. Men samtidigt är jag ju lite orolig att det skall bli värre igen.

 

Igår kväll så var jag helt färdig så jag gick och la mig ganska tidigt för att vara mig, och jag sov länge också. Men jag visserligen uppe ett par gånger under natten. Fick ett par hostanfall

 

Min faster har spelat in finska Körslaget åt mig som jag har nu suttit och tittat på. Det hör ju tyvärr till dom programmen som inte visas på FTV, och som man inte kan titta på via nätet heller. Kommer bara en text att tyvärr så kan  vi inte visa det där du befinner dig. Det har nåt med upphovsrätten och göra. Det skall visst finnas en sida där man kan gå in och titta just då när dom sänds. Men jag kom inte in där  hur jag än försökte.

Av Marru - 22 november 2012 23:19

Fortfarande krassligt här. Jag var till Smebacken idag och skjutsade mamma till affären. Hon sa åt mig att ta hostmedicin. Men jag trodde jag hade hemma, men det hade tagit slut. Så istället för hostmedicin har jag kört med Strepsils, turkisk peppar och glass   . Ja, det är väl lika bra som hostmedicin   

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards