Colliekompisarna

Alla inlägg under september 2010

Av Marru - 30 september 2010 22:59

Striden bland collieanhängarna den bara fortsätter, fast nu tycker jag vissa personer börjar gå lite för långt. När man börjar kalla folk för vänstervarvarkärringar och vattenskallar mm. Då har man nog inget vettigt och komma med så då kör man med den taktiken.

 

Men om vi skall börja med SCK, nu har dom infört ett collieregister, där kennlar får vara med. Men det slutar inte där, sen skall SCK sortera dom i olika grupper, A-uppfödare, B-uppfödare osv, och det är SCK som bestämmer vilka som hör vart. Till hjälp skall dom ta den alltid tillförlitliga MH   bla. Men för mig är det ju ganska ok, för en hund från en såkallad A-uppfödare skall jag nog ta en riktig funderare på om jag vill ha. Nej, dom här bruksuppfödarna får behålla sina collie för sig själva.  

 

Sen är det här som en viss person skriver i sin blogg, om att collie inte är en vallhund mer utan en brukshund med vallursprung. Det var väl det dummaste jag hört. Om fler hade möjlighet till att valla så skulle dom säkert göra det. Men nu är det så att alla har inte tillgång till får. Så det sätter ju lite hinder för det här med vallandet. Men dom som menar att collien är en brukshund, om den nu är det, varför använder dom inte collien i bruks då, för brukshundsklubbar växer ju på trän, det är ju bara och gå till en klubb och börja träna. Istället för att stå och gapa över att collien är en brukshund, bevisa det då.

 

Sen skrev han att det finns inte en collie idag som har ett godkänt vallningsprov. Hmmmm.....det kanske inte finns några godkända vallningsprov än.  Nu har visst SBK satt ut pengar för att utbilda instruktörer för kroppsvallare, och en av om finns här. Hennes collie Asta hade fått mycket beröm av instruktören på kursen. Så nog kommer det collie med godkända vallningsprov i framtiden.

  

Sen har vi ju den här mentaliteten, spelar ingen roll om hunden tex har fått kod A, den har ju bra MH, det är huvudsaken. Hur roligt är det att stå i en utställningsring när domaren kommer fram till en och inte vågar titta på hundens tänder, utan säger att man får visa tänderna på hunden för att domaren inte vågar göra det pga rädsla att bli biten. Det finns ju en liten risk att det kan bli så. Det är ju en utställningsdomare som blivit biten av en collie. Hunden var på utställning för att få sin tvåa för att kunna användas i avel. Hoppas verkligen att det aldrig blir nå avel på den hunden.  Men nu är det ju så att även en lydnadsdomare också hade blivit biten av en collie med samma ursprung. Hmmmm...hur skall det då gå på en lydnadstävling där tandvisningen går ut på att visa tillgängligheten. Hmmmmm.....hur rimmar det med avståndsleken i MH, där man vill att hunden skall leka med en främmande människa. Men att man i sin tur inte kan kolla tänderna på samma hund på en tävling   . Men just ja, den har ju fixat det på MH, sen om den nyper en och annan person på en tävling spelar ju ingen roll.

 

Sen den här bloggen som jag fick reda på för ett par dagar sen, tänker inte länka till den för personen skall inte få glädjen över en massa besökare på sin blogg. Men han skriver såhär i sin blogg, som han nu har stängt för obehöriga. Men jag har texten sparad på mail.

 

"De onda, lönnfeta vänstervarvarkärringarna skola brinna, ty deras hundar tillför intet till rasen - och vi kan vara dem förutan! Tydligen har de redan börjat dra sig tillbaka till sina hålor, spottandes och fräsandes, med de röda ögonen flammande och de grå hårstråna liggandes i permanentade lockar utefter vattenskallarna. Ja, det är nästan så man blir religiös."

 

Skriver man på det viset   . Vad har dom hundarna som han lovordar att tillföra rasen kan man ju fråga sig.  Vidare fortsätter han med detta:

 

"Senast igår uppdaterades SCK:s uppfödarregister med borttagna kennelnamn, kärringar som på grund av sårad stolthet inte längre vill vara medlemmar på grund av att deras fattiga uppfödargärningar därmed skulle ge dem en plats på kennelregistrets C-lista. Tja, hur SCK ställer sig till detta, kan jag inte uttala mig om, men personligen är jag mycket nöjd! Försvinn bara, därmed slipper jag se era fula nunor på fler årsmöten, vilket känns som ännu en befrielse! För om vi slipper se er på fler årsmöten, så slipper vi därmed även dessa patetiska kuppförsök! Hurra! Underbart, kan man bli annat än glad? Om läget blir riktigt gynnsamt, kanske man till och med skulle kunna tänka sig att dessa, ”valphänvisningskravsfientliga”, uppfödare kanske rent av byter ras? "

 

Ja, han är bara 27 år, man kan väl kanske inte vänta nå vettigare från en sån. Kuppförsök, undrar vilka det är som håller på med kuppförsök, när dom värvar medlemar som knappt vet hur en collie ser ut inför årsmötet. En del går tom så långt att de betalar medlemsavgiften för dessa personer för att få dom att rösta som dom vill. Det är väl kuppförsök om något. Anledningen till att kennlar tagit bort sitt namn från registret är att dom inte accepterar det SCK gör. Men det har ju en viss herre tolkat som att dessa personer har dragit sig tillbaka med svansen mellan benen för att slicka sina sår.

 

Nej, SCK tycker det är dags ni börjar ta fram dom där nervösa colliena som det pratas så mycket om. Vi har 10 collie här i byn ,och bara en som kan betecknas som nervös. Men det beror till stor del till dess ägare som en gång sa åt maken att man inte får säga till på skarpen åt en collie för dom är så nervösa av sig. Det skall komma från en collieägare, det kallar jag för att nervärdera sin ras. Vi har fyra collie här hos oss, ingen av dom är nervös. Tillgängligheten är det inga problem med. Arbetslusten är det inte heller några problem med om dom får göra sånt som dom tycker är roligt, tex agility. Det är bara en av våra fyra som tycker att lydnad är ok. Men hon är ju ett matvrak som vet att har hon gjort nåt bra så kommer det nåt gottigt.

 

Vidare så skryter SCK i sista colliebladet över sitt ökade medlemsantal. Tycker dom skall ta bort dom som gått ur innan dom gör det. Vi har gått ur redan i vintras, men fortfarande får vi colliebladet, vilket är deras problem. Så jag antar att vi är i deras medlemsregister, ändå så har jag ringt till SBK och meddelat dom att vi inte vill vara med i collieklubben längre.


Jag vill verkligen inte vara med i en rasklubb som nedvärderar sin egen ras såsom SCK gör.

Av Marru - 30 september 2010 12:18

min externa hårddisk. Vet inte än om det som är i den går att rädda. Ringde till en fd klasskompis, men han har inte tid förräns tidigast måndag och titta på den. Lever ju på hoppet för jag hann ju alla fall rädda Zable Parks hemsida innan den la av totalt. Det gjorde jag igår. Så allt till den hemsidan har jag på datorn för tillfället. Men hur det gick med min hemsida, mina bilder och grafiken jag gjort vet jag inte. Hur det gått med tuber och  sånt bryr jag mig inte om, för det kommer alltid nya. Eftersom den fungerade i förrgår kväll efter att den ramlat så försöker jag hoppas på att det går och rädda det som är i den.

 

Annars så får jag börja om med min hemsidan. Vilken tur att jag har en hel del bilder i en mapp i datorn som jag tänkt att jag skall titta igenom för att flytta dom till den externa, att jag inte gjort det än. Men dom fina huvudbilderna på Clara och Lizzie är i den, och jag tror inte jag har sån tur att jag lyckas knäppa så fina bilder på dom igen.

Av Marru - 29 september 2010 00:18

Lite segt med uppdateringar, men det händer inte så mycket att skriva om. Tömmer lite banankartonger då och då, grejerna börjar komma på plats varteftersom.

 

Har börjat försöka motionera lite, bla springa och gå med stavar. Det går väl an nu när det är fint väder, får väl se hur det blir när det blir riktig höstrusk, ifall man är lika frestad och göra det.

 

Idag blev jag klar med en pixellektion, den sista av en serie med tre. Vi skulle pixla Tweety som Inte se, Inte höra, Inte tala. Fast för tillfället så går det visst inte att ladda upp några bilder, får väl prova vid ett senare tillfälle.

 

Imorgon blir det alla fall agilityträning, det är väl det man har och se fram emot under veckorna.

 

 

Av Marru - 26 september 2010 23:48

Då var då andra dagen i våran helgkurs avklarad. Idag hade vi uppletande, och det verkade inte lika roligt som sök var. Men jag tror nog att jag skall prova på det några gånger så får vi se vad hon tycker om det. Vi började återigen med lite teori. Instruktören berättade lite om hur uppletande går till, och hur man börjar för att lära in det. Sen var det ut i skogen igen.

 

Där vallade vi in en ruta på 50 x 50, vilket är storleken på en uppletanderuta, oavsett vilken klass man tävlar i, om man tänker tävla i dett. Sen stod första hunden på plats, och nån var inne i rutan och kastade lite saker här och där, samtidigt som personen försökte uppkalla hundens uppmärksamhet till leksaken samtidigt. Vi la ut 10 leksaker för att hundarna skall ha bättre chanser till att lyckas. Men de behövde bara hitta 4.

 

När det blev Lizzies tur så hade jag lite problem med att få henne och fokusera på personen som var ute och kastade ut sakerna. Man skulle även gå och lyfta på dom som inte blivit hittade, och visa åt hunden att här finns det nåt. Sen fick jag släppa ut Lizzie och leta, och hon hittade den första nästan direkt, och kom med den till mig. Sen flyttade vi lite till vänster efter kanten, och sen skickade jag ut Lizzie igen. Den här gången fick hon springa lite längre, men till sist hittade hon en hårig tennisboll   . Så flyttade vi lite till vänster igen, den här gången irrade hon omkring lite mer, men hon var på gång och leta efter nåt alla fall, och hon hittade väl nåt till slut. Sen flyttade vi oss till den vänstra kanten av rutan, och jag skickade henne. Jippiiiiii, hon hittade sin favoritboll, och lyckan var stor när hon kom springande med den till mig.

 

När alla gjort detta så gjorde instruktören nåt som kallades för vittringskorridor. Hon gick efter en stig och kastade leksaker på båda sidorna om sig. Sen skulle hunden hämta in dom en och en. Instruktören sa att dom flesta hundarna börjar med föremålet som är längst bort, men jag tror inte det var nån av våra som gjorde det. Lizzie hämtade dom 2 första sakerna efter lite hjälp, men sen tyckte hon att det räckte för den här gången. Så då gjorde vi så att vi kastade iväg en boll så att hon såg den, och hon fick hämta den till mig så vi fick byta, hon fick godis och jag fick boll   .

 

Men det har varit en intressant helg. Det kom önskemål om att vi skulle ut i skogen och träna sök en gång i månaden, vi får väl se hur det blir. Såna där träningsträffar har ju en tendens att rinna ut i sanden. Den var en liten tjej som var så laddad, en jaktcocker, att när hon sprang runt där, hon var väl inte så mycket ute efter att hitta saker. Hon hade mest bara spring i benen. Och vid ett tillfälle så hade hon sprungit på nåt så hon hade en liten pinne som hade gått in en liten bit från ögat. Ögat såg lite otäckt ut, vi får väl hoppas att det inte blir nåt. Men alla fall så ringde hon till Strömsholm och frågade dom hur hon skulle göra med det.

 

Sen när alla provat så gick vi upp till klubbstugan och fikade en stund. Sen fick alla som gått kursen en fin avslutningspresent. Kenth Svartbergs bok, Bra relation. Så nu har man nåt och läsa under tiden man äter frukost igen.

 

När vi hade fikat klart så gick vi ner på agilityplan för att träna lite slalom. Man kan ju inte vara på kennelklubben heller utan att träna lite agility också   . Vi har börjat träna slalom med hjälp av bågar, för att få upp lite fart. Det gick ganska fort med bågarna.  Vi får fortsätta och träna med bågar på onsdag, sen måste vi träna på rallylydnaden, skall ju tävla på söndag.

Av Marru - 25 september 2010 20:15

Idag skulle vi ägna dagen åt sök, Lizzie och jag   . Kändes lite surt igår kväll när man gick och la sig och man hörde regnet vräka ner. Var på toa ca 1 timme innan jag skulle upp, och hörde regnet fortfarande då. Men hoppet är ju det sista som övergiver en sägs det ju. Fast det regnade fortfarande när jag gick upp så hoppades jag att det skulle sluta tills vi skulle ut till skogen.

 

Vi åkte till Semla, kom i sista minuten trodde jag, men det var bara 2 där före mig. Sen när nästa kom så sticker våran instruktör ut huvudet från husvagnen, de hade bott i husvagn ute vid klubben, och frågar "men inte är väl klockan 9 än". Vi skulle samlas 8 idag och kl 9 imorgon bitti. Men hon var inte den enda som missat på den punkten. Men det gick bra alla fall. Vi satt inne i klubbstugan där våran instruktör förklarade lite hur man börjar med sökträning, och hur vi skall göra ute i skogen. Sen satt vi oss i våra bilar och åkte ut till ett ställe som hon tyckte fungerade bra. Det fanns glesare skog på ena sidan, och lite tätare på andra.

 

Först snitslade vi en ruta på 50 x 50 meter. Sen började vi med första hunden, och vi började på den sida där skogen var glesare. En skulle vara figge, och hon skulle gå halvvägs till första snitseln, sen skulle hon vända sig om och tjoa och tjima och ropa på hunden, sen skulle hon fortsätta fram till snitseln. Sen när hunden varit fram till henne, och föraren varit fram till dom och hämtat in hunden så gick figgen halvvägs till nästa snitsel som låg i hörnet av rutan ute i skogen. Där skulle hon tjoa och ropa på hunden igen, och när hunden kommit och föraren hämtat hunden skulle figgen gå till den sista snitseln ochsamma procedur där igen. Så varje hund gjorde man 3 släpp med. För varje gång skulle det bli mindre tjo från figgen. Alla hundar gjorde 3 ggr.

 

Så vart det Lizzies tur och söka figge, och favoriten Kicki gick ut och hade handen full med korv. Det kan ju bara inte gå fel   . Lizzie var verkligen taggad ut när hon såg att Kicki gick ut och ropade efter henne efter en bit. Släppte henne, och full sula ut, men hon vände tillbaka mot mig så jag fick skicka ut henne en gång till. Men den här gången sprang hon fram, och jag fick gå och hämta henne. Sen gick vi till nästa punkt, Lizzie hörde rösten och var sugen ut. Jag släppte henne, och vad gör hon   . Jo, hon springer till samma ställe där hon fick korven förra gången . Men efter det kom hon på att det är inte samma ställe varje gång. Sen gick dom andra hundarna emellan, och det blev dags för Lizzie och mig igen. Den här gången så sprang hon rätt ut till figgen, klockrent alla 3 gångerna. Sen fick alla försöka en tredje gång innan vi tog en fikapaus.

 

Efter fikat så vände vi blicken mot andra sidan av stigen, in i den tätare skogen. Här såg inte hunden figgen utan fick gå efter rösten. På första släppet så fick figgen tjoa några extra gånger, men så hittade hon fram till slut. Sen framme vid andra släppet så hittade hon inte heller, vi hade ställt oss lite fel vid släppet, så hon sprang i skogen och letade, och när hon inte hittade så kom hon tillbaka till mig. Men figgen sa att hon hade stått där ute och vädrat efter nåt, och hade hon ropat lite så hade hon kommit på en gång. Vid tredje släppet så sprang hon rätt ut i skogen, men hade inte pejl på vart figgen var, så hon vädrade lite i luften, och figgen tjoade lite, då sprang hon rätt ut.

 

Sen skulle vi göra en sista övning för dagen, lite annorlunda än dom tidigare. Figgen skulle gå ut i den täta skogen så att hunden såg att hon gick där, sen skulle hunden ut till figgen, vi skulle gå dit och berömma lite, sen skulle hunden stanna kvar hos figgen, vi går tillbaka till stigen, kallar på hunden, när hunden kommer så vänder vi oss åt andra hållet. Där står en annan figge en bit in i skogen, och börjar springa bort, då skulle vi släppa hunden, och när hunden är framme hos figgen skulle figgen sätta sig ner.

 

Lizzie sprang raka spåret till figgen, jag gick upp och berömde lite, sen gick jag ner igen och ropade på henne och hon kom som ett skållat troll   . Vi vände oss om, och där stod nästa figge. Det hade gått bra, men hon hade glömt bort vad Lizzie hette, och när jag sa hennes namn så vände hon ju mot mig istället. Men annars gick det kanonbra.

 

Dagen har varit jättekul, vi är helt slut, både Lizzie och jag. Imorgon är det uppletande på schemat, hoppas på lite bättre väder.

 

Höll på och glömma hur vädret var idag. Det regnade inte så mycket när vi var ute i skogen, utan det mest småduggade, inget som störde oss. Sen när vi höll på med sista hundarna började regna lite mer, så vi hade det ganska bra trots allt. Visst vart man lite frysen av sig, men det är fixat med en varm dusch. Maken hade tvättat våra vardagsrumsmattor, här hade det visst vräkt ner.

 

Av Marru - 23 september 2010 22:58

Nej, det händer inte så mycket här för tillfället. Vi var på agilityträning igår, ja numera blir det även rallylydnad varje gång.  Igår tränade vi på en liten hoppbana med många bakombyten. I början gick det inte alls, men sen började det bli mer fart på dom. Sen provade vi även slalom med bågar, för att få mer i fart i slalomet. Först i början var hon lite rädd för bågarna och ville hoppa över dom. Men med lite korv så går allting   . Vi måste ju också få till det att hon tar alla pinnar. Helst vill jag ha slalomet så att hon bara går genom det så det rasslar om pinnarna. Kanske kommer vi dit nån gång, kanske inte. Det får tiden visa.

 

Rallylydnaden gick ganska bra igår, jag är ganska säker på att vi fixar våra 70 poäng när vi skall till Säter och tävla.

 

Sen har vi ju Clara då, jag hade henne med mig. Hon gör vissa rallylydnadsmoment väldigt bra, men jag tror inte att vi kommer till några 70 poäng. Jag har ju anmält henne också, men mest för att hon skall också få komma ut på nåt.

 

Nästa helg skall Lizzie och jag tillbringa i skogen. Vi skall på nån kurs, vet inte riktigt varför   . Vi fick väl mer eller mindre order om det, men det skall bli spännande. Vi skall hålla på med uppletande och sök. Det har varit många bud om den här helgen. Först i början hade jag tänkt ställa ut Clara i Lindesberg på söndagen. Men så skulle Marianne ha en lydnadskurs hos sig, Lizzie och jag har ju gått där en gång förut. Men så kom då nästa kurs. Det är så när man har hund och vill göra nåt med dom.

 

Vi har för övrigt fått lägenheten tapetserad, och fönsterkarmarna är målade, dom som var dåliga. Så nu kan vi börja göra i ordning här ordentligt. Idag har vi satt upp lite tavlor, mest såna som jag har gjort. Det andra tror jag får ligga i en låda nere i förrådet tills vi får tag på nåt eget.

Av Marru - 19 september 2010 23:35

Idag har Lizzie och jag varit till Västerås på en lydnadstävling. Dagen började ju riktigt bra, skulle gå upp kl 6, för att vara färdig och åka iväg vid 7-tiden. Vaknar på morgonen och tittar på klockan, 6.44   . Det tog en stund innan jag fattade vad jag såg, och efter att räknat lite i huvudet så kom jag till slut fram till att jag har försovit mig. Så det vara bara upp på toa, borsta tänder, skölja ansiktet. En slurk apelsinjuice, packa ihop grejerna, hade ju plockat fram allt kvällen innan. Räkna upp för mig själv innan vi gick ut att allt var med. Åkte iväg, kommer på innan jag kommer till riksvägen att jag har ju glömt plånboken, så det vara bara och vända. Men åker ju inte nästan 20 mil utan körkort inte.


Har aldrig varit hos Västerås KK förut, men det gick bra och hitta, och för en gångs skull kom jag ihåg att läsa vägbeskrivningen   . Här är resultaten från idag.


Platsliggande 9

Tandvisning 10

Linförighet 8

Läggande 0

Inkallande 9

Ställande 9

Apportering 8

Hopp 9½

Helhetsintryck 8


Totalt fick vi 158 poäng, 2 poäng ifrån 1:a priset vilken man får när man får 160 poäng. Jag är jättenöjd med poängen, en massa åttor och nior, kan det bli bättre. Men är samtidigt lite snopen att vi missade första priset med bara 2 poäng. Vi kom alla fall trea och fick en liten pokal med oss hem.


Läggandet var ju en liten miss. Har ju lite problem med kommandot, jag hittade inte rätt tonläge idag så att hon förstod att hon skulle ligga. Men jag var överlycklig när hon låg kvar på platsliggningen fast hunden bredvid satt upp, la sig, satt upp, la sig. Lizzie bara tittade omkring. Hade jag litat lite mer på henne så hade vi kanske fixat dom där 2 poängen. Men när jag lämnade henne vid platsliggningen så lutade jag mig framåt lite för att betona att hon skulle ligga kvar.


När vi kom hem så åkte maken och jag iväg och plockade trattisar, det finns massor av dom. Vi plockade 4 stora hinkar som vi har gett åt våran förra granne, hon kommer ju inte ut i skogen själv. Hon skulle baka makens favoritrulltårta, en bananrulltårta. Vi får väl se om hon kommer med den imorgon . Fast jag hoppas inte det, för imorgon kommer tapetseraren för att tapetsera sovrummet och vardagsrummet. Så inatt skall vi sova på golvet i det andra sovrummet. Vi får väl se vilka som sover på madrasserna och vilka som sover på golvet.

Av Marru - 18 september 2010 20:18

Idag var vi till Hofors, det var en agilitytävling för alla 3 klasserna där idag. Trodde att det skulle bli en lång dag pga det, men det gick fort, vi var på väg hem redan strax efter 13 idag. Klockan stod på väckning 4.30 imorse, gissa om det kändes segt när det blev lite sent i säng. Höll ju på med ett tema från Målarboden, och den blev inte klar förräns strax före midnatt, inte kunde jag gå och lägga mig innan den blev klar heller   .

 

Men alla fall så kom vi ju fram där i god tid, reste upp tältet som börjar bli ganska härjad nu. Fjädrarna börjar lossna så snart blir det svårt att få upp det när man inte vet vilken pinne som hör vart. Man skulle behöva köpa färgad tejp och märka pinnarna. Så blev det dags för banvandring i agilityklass för oss. Det var Fredrik, en fd klubbkompis från Ludvika, men som även han har gått över till Fagersta KK som var domare på den banan. När vi då stod där och väntade på att bli påsläppta för banvandring så kände jag helt plötsligt marken gunga under mig   . Funderade vad det var för nåt, så såg jag en karl stå och hoppa för att hålla värmen (fryslort). Varje gång han hoppade så svajade marken till, undrar vad som fanns under den plan. Det som oroade mig mest med det loppet det var planen, kände att den var verkligen gropig. Var ju livrädd att jag skulle dratta på näsan. Men jag höll mig på fötterna .

 

Sen blev det våran tur, det var 2 hopphinder först, sen en böjd tunnel, och så tillbaka till det andra hopphindret, och då ser jag att bommen ligger i backen . Vart ju lite snopen när jag såg det, för Lizzie brukar nästan aldrig riva ett hopphinder. Men Lizzie hade visst hoppat precis som om hon inte hade rivit det. Sen körde vi på, det gick kanonbra, och snabbt, och vi kom till slalomet, och hon gick ur en pinne för tidigt . Men eftersom hon redan hade rivit ett hopp och vi hade 5 fel så struntade jag i det och vi fortsatte mot däcket och balansen som var efter det. Hon gick på balansen i full fartm, och hon sprang över den med bra fart. Så jag är trots det nöjd med det loppet.

 

Sen blev det lite väntan, och till slut dags för hopploppet, och där var det också en från våran klubb som var domare. Där blev jag lite orolig, för jag har ju varit med om hans banor förut . Man vet till slut inte om man har varit vid den tunneln en gång förut, eller om man är där för tredje gången. Men banan var bra, väldigt rolig. Där fixade vi alla konstigheter, tex att man efter den böjda tunneln skulle bakåt, eller nästa hopphinder stod nästan bredvid tunnelingången. Då måste man vara snabb där så att det inte blir för stor sväng som tar tid, så jag försöker hinna med och ropa Lizzies namn medans hon är i tunneln för att hon skall höra vart jag är nånstans, så att hon vet vilket håll hon skall till sen. Sen var det några hopphinder, och en rak tunnel, och där var det samma sak, när hon kommer ut ur tunneln så skall hon "bakåt", till ett hopphinder. Så kommer vi till slalomet, och hon går ut en pinne för tidigt igen   . Men då tänkte jag att jag måste ta in henne där, hon kanske har fått för sig att det är ok att gå ur för tidigt. Så vi fick 5 fel där. Sen kom vi igen till den raka tunneln, och där höll jag på att klanta till det, tänkte göra samma sväng där som förra gången. Men så kom jag på att hon skall ju snett till höger den här gången . Det gick ju bra alla fall, och vi kom i mål med 5 fel. Tiden vet jag inte än, har slutat och titta på resultatlistorna på plats, eftersom jag vet att dom kommer på den nya tävlingssidan förr eller senare.

 

Sen satt vi där och tittade hur det gick för dom andra klubbkompisarna, och när alla hade kört så började ta ner tältet. När vi stod där och höll på så hör jag speakern ropa " på åttonde plats har vi Marketta med Lizzie från Fagersta KK" . Gissa om jag vart snopen. Tidigare under dagen hade en sagt åt mig att vi säkert får pris. Nä det tror jag inte svarade jag, för det var ca 50 startande, och en hel del snabba hundar så jag trodde att vi skulle hamna nånstans i mitten som vanligt. Men nej, vi fick ett pris. Så jag valde en godisburk i plast. Ja, den var ju tom givetvis .

 

Nu vet jag inte när det blir en agilitytävling för våran del, officiella lär det inte bli förräns nån gång nästa år. Men inofficiella blir i vinter. Imorgon åker vi alla fall på en lydnadstävling.

 

Det här fick jag till Lizzie idag, hade ju beställt ett via en tävlingskompis. Vart lite paff när hon kom med den, för jag hade sagt att hon skulle ta reda på pris och höra av sig hur mycket den kostar så jag kan sätta in pengar åt henne. Men det hade hon missat, och hon hade glömt hur mycket den kostade så jag väntar på ett mail från henne på hur mycket den går på. Den är lite lång, men jag ville ha en som hängde bak över höfterna.

 

  

 

 

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< September 2010 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards