Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 25 april 2010

Teaterhund!

Av Marru - 25 april 2010 21:40

Jag skrev ju för ett tag sen om collies skådelsspelartalanger, och Paula undrade om det verkligen var så. Jag kan ju berätta om min första collie.

 

Mina föräldrar hade alltid sagt att när vi bor i hus så köper vi en hund. Sen fick mina föräldrar en tomt i Smedjebacken, och det börjades planera för husbygge. Kommer ihåg att pappa hade fått en tjock lunta med papper från byggfirman, och han sa åt mig att om jag översätter dom åt han så kan vi åka och titta på hund. Sagt och gjort, vi sätter oss vid köksbordet, och jag börjar översätta papprena åt han så gott jag kan. När det var klart så började vi titta bland annonserna i Dalademokraten. En sak var ju säker, en collie skulle det vara. Vi hittade en collie i Saxdalen, så vi åkte till banken, jag tog ut mina sparpengar, 3000 kr. Det var vad en collie kostade på den tiden, alla fall i Saxdalen.

 

Vi bodde ju i hyreshuset under hans valptid, han var en 8-9 månader när vi kunde flytta in i huset. Första tiden så var det inte igengrävt runt huset, utan från andra våningen fick man gå ut över plankor. Men det var ingen problem eftersom det var ett souterränghus så man kunde ju gå in genom framdörren som vanligt. Men alla fall en dag så var mamma och hunden ute samtidigt, och mamma gick och bar på några plankor. Helt plöstligt gjorde hon en tvärvändning och smockade till hunden i huvudet med en planka.

 

Oj, vad ont han fick efter det. Han gick och kisade med ena ögat som om han fått en hård smäll. Så länge han trodde att vi tittade på, men när han trodde att vi inte gjorde det så gick han och tittade runt omkring som vanligt. Men så fort han upptäckte att vi tittade på han, så började han kisa med ögat igen, tills han trodde att det var fritt fram igen.

 

Sen har vi ju en annan skådesspelare här hemma nu. Micki, han gick och haltade i vintras, och vi började hålla ett öga på han, ifall vi skulle bli tvungna att åka till vet med han. Men sen upptäckte vi att när det var nåt kul på gång så gick han ju som vanligt. Sen började han halta igen när det passade han.

 
 
Kerstin

Kerstin

26 april 2010 08:42

Hi, hi, visst är hundar smarta! De kan allt göra sig till om de vill. Se min Rozz bara. Totalvägrar öppna munnen när det vankas medesin. Ser helt oförstående ut! Säger jag "Du måste" då går han till kylskåpet för Rimadyl är mycket godare med en klick mjukost på.

http://farna.bloggplatsen.se

 
Astrid

Astrid

26 april 2010 17:33

Ja vi är nog mera lika än vi anar
Men att en hund kisar det harjag aldrig hört förut

http://www.astridla.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards