Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 5 juni 2011

Fårvallning!

Av Marru - 5 juni 2011 21:33

Igår hade vi en kanontrevlig dag med vallning några av mina klubbkompisar och jag. 5 personer var vi och alla har vi hundar som är kroppsvallare, bla berger des pyrenées poil long, lapsk vallhund, pumi och jag med 2 collie. Den första rasen av dom så gav sig inte speakern i Dala-Floda sig in på att försöka uttala en gång  , jag är inte ens säker på stavn. ingen. Men alla fall så åkte vi iväg på lördag morgon. När vi kom fram hade vi lite försnack och fika, sen åkte vi iväg till fåren. Eftersom jag hade 2 hundar så var jag in med Clara först. Hon visade inget större intresse såhär första gången, men tydligen så går det att jobba fram. Fåren hade en viss respekt för henne, så på den biten var det ju bra. Men hon vart även lite störd av Lizzie som inte klarar av att matte gör nåt med nån annan än henne, så hon satt vid sidan av och skällde och tyckte livet var bra taskigt mot henne. Så när jag varit in med Clara så gick jag bort med henne till bilen istället, och hade bara Lizzie med mig tillbaka. Under tiden hade min klubbkompis med sin vita pumi gått till fåren. Det var nåt som jag borde sett, för fåren hade visst blivit lite fundersamma på den vita hunden som nästan såg ut som ett litet lamm  . Den skötte sig mycket bättre inne i fårhagen än vad hans matte hade väntat sig som tagit med sig en reservhund. För övrig så skötte sig alla hundar väldigt bra i fårhagen, det var ingen som riktigt visade nåt tecken på att vilja jaga dom. Så fåren var ganska lugna och avslappnade när jag gick med Lizzie. Först så stack fåren iväg när vi kom nära dom, men sen tappade dom respekten för Lizzie lite, och stod nästan bara och glodde på oss  .  Alla började vi med några varv utanför hagen med hundarna, sen gick vi in och hade hundarna kopplade eftersom vi inte visste hur hundarna reagerade på får. Lizzie verkade mest vara hungrig, hon fick gå lös inne hos fåren en stund för att försöka få upp intresset mer. Men tydligen så skall det gå och få både Lizzie och Clara och valla, och det skall vi jobba på mer nästa gång vi åker dit.


Till efterrätt vart det nåt jag aldrig smakat förut, kalvdans. Min träningskompis med pumin var alldeles lyrisk långt efteråt för det var visst många år sen hon fått äta det sist. Det var helt ok.


Sen åkte vi till fåren igen, men den här gången var vi i en större hage. Vi fick prova på och flytta fåren. Man fick lite pejl på hur det fungerar. Tex ville jag ha dom lite närmare staketet, så gick jag lite längre mot mitten, ville jag ha dom längre ifrån så skulle jag gå lite längre in. De svängde alltid mot motsatta sidan som jag var på. Sen blev det lite torrträning också  . Ja, inne i fårhagen fick vi lära oss att höger kanske inte alltid är höger  . Eller jo det  är det ju. Men det beror ju lite på om hunden står med rumpan mot oss eller med nosen. Står den med nosen mot oss så är ju inte våran höger hennes höger. Så då fick vi träna på att gå mot vänster och säga höger åt våra hundar. Men dom hade ju nosen mot oss så det blev ju höger för dom  .


Vi skall nu bara komma överens om ett datum som passar oss alla och träna lite till. Alla har vi lite olika saker som skall provas på, och för våran del är det att träna upp intresse för fåren. Tydligen så är mina tjejer lite väl lydnadstränade, för de sökte ögonkontakt med mig hela tiden, som för att fråga om dom får. Men det var en kul dag, trots värmen. Tack och lov så blåste det lite så att vi slapp myggen, som vi var beredda på att bli uppätna av. Fåren var dessutom väldigt lugna och fina, det var ingen tjurig gammal tacka som ville ge sig på hundarna. Enda nackdelen med det hela är att det är så långt till fåren.




 
 
paula i pörtet

paula i pörtet

5 juni 2011 23:41

Att se vallhundar jobba bland fåren är bland det häftigaste man kan se, kul att ni får prova på!
Kanske enklast att bara ha med en hund i taget..
Kan du inte fota lite nästa gång?
Kram

http://paulaz.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2011 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards