Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 14 november 2010

Tävlingshelg!

Av Marru - 14 november 2010 23:49

Då har man en tävlingshelg bakom sig. Igår var det agility, första tävlingen på Vintercupen, 3 agilitylopp. Eftersom jag var ensam hemma igår, så tog jag med mig alla 4 hundarna. Hade anmält alla fyra, tänkte att ifall dom vill hoppa så kan dom väl få göra det. Visserligen skulle en klubbkompis försöka köra med Farina, de fick ju prova i onsdags hur det går, och jag trodde att det skulle fungera.


I första loppet skulle Micki gå först, och jag insåg ganska snart att det går inte. När vi har tränat så har vi ju tränat med låga hopp på ca 40 cm, och det hoppar han. Men igår var det 55 cm, och han rev varenda hopphinder, han bara studsare runt omkring och skällde och var helt okoncentrerad. Sen tänkte jag att ok, vi försöker göra det bara roligt då, och försökte med A-hindret, men han orkade inte ens ta sig upp för den. Så då gick vi till slutet av banan där det var balans, tunnel, slalom och 2 hopp in till mål. Tänkte att han får avsluta det med glädje. Sen strök jag han från resten av loppen. Men kan säga att mitt hjärta grät varje gång jag var till bilen och hämtade nån av dom andra och han satt sig upp och tittade på mig med ögon som sa "är det min tur nu"   .


Sen nästa var Farina, jag höll mig undan i starten, men sen gick jag in och ställde mig bakom sekretariatet, hann inte mer än säga att det går ju bra, då drog Farina. Började leta efter mig. Då tänkte jag att hon kanske hörde mig, så i nästa lopp höll jag mig ute. De kom en bit på väg, sen hörde jag speakern ropa "där springer hon för att leta efter matte". Sista loppet tänkte jag att vi gör väl ett försök hon och jag, men då ville hon inte göra nånting alls, hon hade fått nog.


Så Micki och Farina har fått pension från agilityn. Möjligen kan man nästa sommar åka till Semla och de får hoppa på låga höjder, Micki tycker ju att agility är det bästa som finns.


Sen var det dags för Lizzie. Jag tyckte första loppet gick kanonbra, och att hon hade en bra fart, men ändå fick vi en tid på över 57 sek, och refenstiden låg på 44. Men vi kom på tionde plats alla fall och fick 1 Vintercupspoäng. Andra loppet var jag helt okoncentrerad. Jag sa hoppa när jag skickade henne genom tunneln, var helt fel placerad, ja det blev bara pannkaka av allt och vi diskade oss. Tredje loppet gick kanonbra, men hon gick ur slalomet en pinne för tidigt så vi diskade oss där.


Sen till sist var det Clara då. Ja, henne har jag ju inga förväntningar på. Hon var med mest bara för att prova på, och vänja sig vid miljön. Första loppet ville hon inte mycket alls. Andra loppet kom vi över halva banan innan vi diskade oss, men det gick långsamt. Tredje loppet diskade vi redan vid andra hindret som var däcket. Kom ju på när vi stod vid starten att den har vi ju inte provat alls, så då kan hon väl inte hoppa genom den. Så vi hoppade över den, och körde resten av banan. Bara det är en stor bedrift av Clara som i våras inte ville göra nåt alls, utan sprang till bilen bara efter att hoppat över ett hinder.


Idag var det då träningstävling i rallylydnad. Men eftersom vi inte fick nån domare utifrån så dömde vi själva, och vi hade även ritat banan för ett par veckor sen. Vi är ju 3 i klubben som håller på mer med rallylydnad och vi har fått lite mer ansvar för den biten. Så den tävlingen låg helt på våra axlar. Bara för det så tävlade vi inte med våra egna hundar, utan dom fick gå vid sidan av tävlingen. Annars verkade det flyta på bra, och alla tyckte det var trevligt, och verkade nöjda. Lizzie har börjat gnälla när man kör med henne. Sen vill hon inte sitta, utan tycker det är lite tjatigt. Clara, ja hon vimsade som vanligt. Det är bara och envisas med träningen på dom båda. Nästa söndag är det tävling i Uppsala som gäller.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards