Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2012

Lydnadstävling i Avesta!

Av Marru - 8 augusti 2012 23:29

Då har man varit och tävlat lydnad igen, och inte blev det nåt 1:a pris den här gången heller. Fick nöja oss med ett 3:e pris och 10 placering. Det gjorde väl sitt till att jag blev lite sur när jag såg vem domaren var. Hade jag vetat när det var dags och anmäla sig så hade jag inte anmält mig till den tävlingen alls. Tycker det är dåligt att klubbarna inte skriver ut vilken domare dom har i inbjudan. Skall man på utställning då skall man minsann ha reda på domaren i månader i förväg. Men lydnaden så får man inte det, rena lotteriet. Det finns ett par jag inte vill tävla för. Inte för att dom skulle vara hårdare än andra, för det vet jag inte om de är. Mer för personkemin inte stämmer överens. Kan väl skriva så mycket att jag var med i en klubb förut som dagens domare var ordförande förut. Han betedde sig som en tölp vid några tillfällen.


Men till själva tävlingen då. De gjorde lite annorlunda idag mot vad vi är van vid. De tog platsliggningen och tandvisningen sist av alla. Vid det tillfället så visste jag att vi skulle behöva minst 10 poäng i en av dom, och minst 9 i den andra. Tandvisningen brukar aldrig vara nåt problem. Men platsliggningen,  som inte varit ett problem sen den första tävlingen vi gjorde, blev nu ett problem. Vet inte om det hade blivit nån skillnad ifall vi hade börjat med platsliggningen. Men såklart så började det regna just när vi hade platsliggningen. Så en liten stund innan det hade gått 2 minuter så reser hon sig, och bara står där och glor på mig. Går inte nåt steg framåt, utan bara reser sig rätt upp och bara står där. Vet inte heller om det beror på dobermanen som låg bredvid henne. Vi var ju på en tävling förra året när det var en doberman på tävlingen som reste sig vid platsliggningen, och sprang runt på plan. Den sprang dessutom fram till Lizzie, som då trots det låg kvar. Vi fick göra den platsliggningen en gång till.


Annars på tävlingen, linförigheten så var hon lite seg, och vid vänsterhalten så satt hon sig framför mig, med nosen mot mig. Vi tränade det alldeles innan vi gick in och det gick bra. Men inte på banan då. Annars så tyckte jag att det gick ganska bra, men inte domaren då. Hon var lite seg och ta apporten idag, fast hon normalt är lite för het på den. Läggandet fixade hon fint, men när vi skulle gå var jag tvungen att lägga in eett dubbelkommando. Ställandet fick vi hela 9 poäng på. Idag började hon dessutom nosa på backen före läggandet, så jag hade lite svårt att få henne till mig. Det var nåt som luktade väldigt gott. Då säger domaren att jag skulle säga till henne på skarpen, och gå och ta tag i henne   . Kan ni ju glömma att hon hade velat göra nåt mer med mig sen. Antar att helhetspoängen beror till stor del på det. Men istället för att göra som han sa så småsprang jag lite därifrån och lockade på henne, och då fick jag till slut henne till mig.


1. Platsliggande           0     står
2. Tandvisning           10
3. Linförighet              6,5   Nosar, släpper pos, sne sitt, släpar
4. Läggande                7     DK start, går ngr steg
5. Inkallning                7,5   Tempo, avslut
6. Ställande                9     Tar ngt steg
7. Apportering             7     DK, dåligt gripande
8. Hopp över hinder     9     Avslut
9 Helhet                     5,5

 
 
Ingen bild

Helen och Tellus

9 augusti 2012 07:57

Det där med domare på lydnadstävlingar är inte det lättaste. Visst vill man veta när man anmäler, men det är inte säkert att klubbarna vet sjävla förrän nån vecka före tävlingen, det är nervöst kan jag meddela....
Det är inte som i utställning och agility när man själv jagar domare och har allt klart månader i förväg. Här är det distriktet som ska plocka fram domare om inte klubben själv har domare till tävlingen och det görs först efter tävlingsmötet 3 veckor före tävling.
Vi sitter i den sitsen att tävlingsledare inte är klar till vår nästa tävling, eventuellt får en av domarena ta tävlingsledarrollen och då behöver vi en annan domare. Inte lätt det där....
Trist att det inte gick bättre på tävlingen, det är ingen bra start att börja bli irriterad över att det är fel domare.
När Tellus och jag fick vårt 1:a-pris i 2:an hade vi en domare eller om det var tävlingsledare som jag hade lite svårt för, men det gick ju tack och lov bra ändå.
Har du anmält eller funderat på nån mer lydnadstävling? Jag har lagt ner lydnadslydnaden helt för tillfället, hade velat starta 3:an med Tellus, men kände för ungefär ett år sen att det inte var roligt. Kanske blir annat med valpen.

 
Paula

Paula

9 augusti 2012 19:45

Hej, javisst är det knepigt om inte personkemin stämmer! Och det är ju ganska avgörande också, domarna ska inte vara partiska förstås men hur lätt är det på en skala om man har att göra med någon man verkligen inte gillar!
Ja nog har det börjat bli mörkt ute på kvällarna. Ska bli skönt att komma till upplysta Fredriksberg, här i vår lilla by måste jag ha pannlampa så fort jag ska ut på kvällarna!
Kram

http://paulaz.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards