Colliekompisarna

Alla inlägg den 5 februari 2012

Av Marru - 5 februari 2012 19:11

Idag hade vi träningstävling i rallylydnad. Eftersom vi också hade lyckats få tag i en auktoriserad domare till tävlingen så passade vi på att utbilda en till skrivare. Tyvärr så vart det ju så kallt att det var många som hoppade av, men vi fick ihop till 15 starter alla fall. Lizzie och Clara fick bla starta i nybörjarklass och fortsättningsklass. Det är ju inte så noga när det är en inofficiell tävling, och huvudsaken var att det fanns minst 15 ekipage och skriva. Men eftersom Lizzie är uppe i avancerad klass, och Clara i fortsättning, så sa jag att dom inte skall vara med i resultatlistan, utan dom får starta vid sidan av. Men vi fick ju våra poäng och det är ju alltid kul.


Lizzie var först ut av systrarna. Hon var väldigt pratglad idag. Så pass pratglad att hon fick tre 5-poängs avdrag pga det. Annars så fick hon bara ett avdrag pga nos. Hade hon inte babblat så mycket så hade hon fått 99 poäng.  Men nu blev det 15 poäng för sången, och sen rök det väl några poäng i helheten pga sången  . Lite konstigt är det att när vi håller på med lydnad så sjunger hon inte alls, eller nästan ingenting. Lite kan hon låta när vi tränar, men aldrig på en tävling. Kan det vara nåt som hon tycker är tjatigt och vill säga åt mig att hallåååå, det där gjorde jag ju nyss. Varför skall jag göra det igen????


Clara däremot sjunger inte, men hon är lite vimsig istället. Hon är inte riktigt säker på positionen. När vi tränar med klicker hemma på positionen så är hon ganska säker. Men sen, försvinner det ibland, och hon har ingen koll alls på vart hon skall vara. Men Clara gick också ganska bra i nybörjarklassen. Det största poängavdraget där stod jag för. På banan fanns det ju två 360 º snurrar, en till vänster och en till höger. Den till vänster kom då först i första halvan på banan, och den till höger var bland dom sista. Jag hade gått över halva banan och jag tyckte det gick kanonbra för oss. Sen när jag var vid högersnurren så kom jag på, just ja den förra var till vänster men vi gick höger där också. Så där rök ju 10 poäng på en gång pga det. Ok, nu hade vi ju säkert inte fixat den där snurren utan avdrag, för Clara är inte så bra på den än. Så hon hade säkert fått nåt avdrag, men inte 10 alla fall som det vart nu. Men hon hade ju över 80 kvar alla fall när vi var i mål. Så det var väl bra. Ja, Lizzie fick ju också över 80 poäng i nybörjarklassen.


Sen byggdes banan om till fortsättningsklass. Då var vi med i tävlingen på rikigt. Lizzie startade först igen, och Lizzie gick kanonbra igen, men sången var ju med fortfarande. Fast nu fick två 5-poängs avdrag för den. Så lite framsteg vart det där. Vi fick beröm för hoppet, som domaren tyckte var snyggt. Jag tycker inte riktigt om när dom sätter in ett spring före hoppet. För hunden får ju inte rusa mot hopphindret direkt när den får syn på den som i agilityn. Utan skall vänta på förarens kommando, och föraren får inte kommendera hopp förrän i höjd med skylten. Så det gäller att hålla hunden vid sig ända fram dit, och det är inte lätt alla gånger. Men Lizzie fick återigen över 80 poäng, och kom på 2:a plats där.


Clara däremot var lite vimsig idag. Vi fick många avdrag för position. Det innebär att hon var längre från mig än 0,5 meter. Jag får fortsätta och klickerträna posistion på henne. Hon fick bara 67 poäng, och nästan alla avdrag var just postion.


Nu får vi se om vi får våran nästa träningstävling ändrad till en officiell. Eftersom vi tydligen har en domare som är bokad då så då kör vi på om vi kan få den officiell. Nu får inte Lizzie starta i den eftersom hon har fått sin titel i fortsättningsklass. Men Clara har en chans till sin första start i fortsättning där. Ja, vi får väl se hur det blir.


Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards