Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 6 december 2009

Grattis Finland!

Av Marru - 6 december 2009 20:54

I dag den sjätte december så är det Finlands självständighetsdag. Finland fyller idag 92 år. Jag skulle nog inte ha nå koll på åren, om jag inte 1992 hade varit till Finland på en stor fest för Finland fyllde 75 år. Hoppas jag kan åka över och fira Finland 100 år.

 

Min farfar var en av dom som var delaktiga till att Finland nu kan fira sin självständighetsdag. Han och många andra krigsveteraner som det idag inte finns många av. Kommer ihåg när vi på finska föreningen hade självständighetsfesten, när dom gamla farbröderna kom dit med alla sina blanka medaljer på bröstet. Ja, en del kvinnor hade också, de hade ju varit lottor under det sista kriget som Finland varit med i.

 

Så idag har jag tänt mina blåvita ljus, och skickat en tanke till farfar som fått utstå så mycket för sitt land. 2 krig hann han vara med i.

 

  

 

Den där festen 1992, det var en jobbig fest för mig. Jag var ju med i finska föreningens spelmanslag, och jag körde buss på den tiden. Så ni kan väl gissa vem som körde bussen till Helsingfors      . Men det jobbiga var inte det. Utan dagen innan så hade vi varit till djursjukhuset i Falun och låtit min första collie fara vidare. Han hade varit där i några dagar. Han hade tidigare i veckan bara slutat och gå. Mamma hade varit ut med han på måndag kväll, och på tisdag morgon vägrade han resa på sig. Så måndagen var sista dagen han gick på en pinkvända   . Så sina sista dagar fick han tillbringa på djursjukhuset när de försökte hitta nåt fel på han. Enda dom kunde säga att det skulle vara typiskt för collie. När dom inte orkar mer, så lägger dom sig ner och bara väntar på att dö. Så pappa och jag satt inne med han när han somnade in för sista gången, och det kändes bra att få vara med han då. Han var så lugn och fin, tittade mig i ögonen precis som om han förstod.

 

Jag hade uppehåll från jobbet när vi var dit, men jag fick ringa till jobbet och säga att jag inte kunde köra resten av dagen. Det var enda gången våran personalansvariga på det bolaget visade sig mänsklig. Han frågade mig om dom skulle fixa nån annan som körde under den där Finlandsresan. Men jag kände att jag måste åka på det. Jag sa bara åt mina föräldrar att dom säger åt deras grannar att dom inte säger ett ord om hunden på hela resan, får de fick ju åka med i mån av plats.

 

Det var en av dom första resorna för Silja Symphony, den stora båten med en gågata med butiker. Tänk vad stort det var. På båten uppträdde många kända finska artister, dom jag kommer ihåg bäst är Katri Helena och Lapinlahden Linnut. Katri Helena är en artist i Finland som kan jämföras med Lill Babs här.

 

Väl framme i Helsingfors så skulle vi åka till ishallen för att träna. Det var folkdansare, spelmän från alla länder där det bodde finländare. Presidenten som då hette Mauno Koivisto och hans fru skulle närvara på festen. Så jag brukar skryta med att jag spelat för Finlands president. Det var otroligt att se alla dessa folkdansare i ishallen göra samma turer samtidigt. Dom från våran förening hamnade framför presidenten, och de var oroliga, tänk om de snubblade och ramlade i knät på han.

 

Jag var förresten den enda chauffören som blev stoppad i tullen när vi åkte av båten. Det var ju inte vanligt med kvinnliga busschaufförer i Finland än på den tiden. Tulltjänstemännen rotade tom igenom min övernattningsväska jag haft på båten, med alla mina skitiga kläder, undra vad de trodde att de skulle hitta.

 

Jag har försökt att leta på nätet efter nånting från festen. Vet att YLE spelade in där för jag har sett det på tv, har tom gått i repris. Det ni, hur många av er är det som har gått i repris i tv, både i Sverige och Finland   

 
 
inger

inger

7 december 2009 08:15

Usch va jobbigt det är när man måste ta farväl av sin älskade djur.Jag har haft 3 collisar före dessa två.
2 av dom blev det lika för som för din.Helt friska tills de en dag inte kunde resa sig upp,bakbenen ville inte.Så nog är det typiskt för collie tror jag.Dessa 2 blev båda 13 år.
Tass

http://colahundar.bloggplatsen.se

 
Astrid

Astrid

7 december 2009 16:19

Ja det var både glada och ledsna minnen
Men samtidigt bra att vara tvungen att åka iväg , tänka på annat
Jag har varit på tv när vi gick en jojk kurs ,men det blev nog ingen repris :0)
Ha det så gott

http://www.astridla.com

 
Paula i pörtet

Paula i pörtet

13 december 2009 14:44

Min morfar fick medaljer i kriget, dom ligger bevarade. Tyvärr har jag ju ingen nu levande släkting som kan berätta mer...därför läser jag så mycket jag kan komma över om Finlands historia, fast helst i romanform. Har ett helt band böcker om krigsåren som jag inte orkat harva igenom....

http://paulaz.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards