Colliekompisarna

Alla inlägg den 24 juli 2009

Av Marru - 24 juli 2009 20:11

Jag säger då bara en sak, det är tur att man redan är gift. Och att det inte blir nå fler gånger. Hörde på radion idag att kyrkan funderar på att avsäga giftermålsrätten, eller vad dom nu kallade det för. Det har dom börjat fundera på i samband med att homosexuella fick rätt att gifta sig. Tycker inte att det skall påverka. Det borde ju fortfarande få vara valfritt vart man gifter sig. Jag kunde för min del inte tänka mig nåt annat än i kyrkan. Vi gifte oss i Torsångs kyrka 1999, så det blir 10 år för oss i år.  Det var en vacker höstdag, då hade vi verkligen tur med vädret. Vi åkte cab från Borlänge till Torsång och sen tillbaka igen. Vilket höll på att sabba min fina dyra frisyr som jag hade varit och fixat på morgonen.


Klicka på bilden så kan du läsa mer om Torsångs kyrka, har lånat bilden därifrån.



Vi hade ca 80 gäster på bröllopet, nästan hela släkten var närvarande, och en del vänner. Efteråt hade vi fest på Finska föreningen i Borlänge. Alla tyckte det var kanonkul på festen, avslappnat och roligt. Våra kompisar på föreningen hade hittat på en rolig lek åt oss. De tog 12 st frivilliga som skulle stå i en ring runtom oss. Sen fick de ett kuvert som skulle skickas runt mellan alla 12 så länge musiken spelade. Så orkestern började spela, och de började skicka runt kuvertet. Den som hade kuvertet i handen skulle öppna den och läsa vad som stod i den. Det fanns ett kuvert för varje månad, och en uppgift. Kunde tex stå: Februari - Du måste bjuda brudparet på ett par semlor, April - Du måste ge brudparet varsit påskägg. Pappa fick maj, han springa med oss i Mellsta. Fast det fick bli en promenad till Njupeskär istället. Mammas och pappas granne fick augusti, han skulle bjuda oss på fisketur till Skommartjärn. Den turen har inte blivit av än. Av min gudmor som fick september, som var årsdagen skulle vi få 2 rosor. Dem fick vi lite tidigare för de var på besök året efter på sommaren. Kanonfina rosor gjorda i spån.


Sen fanns det annat överraskningprogram också. Bla blev jag också tvungen att spela lite så jag hamnade ju med dragspelet i knät på min egen bröllopsdag *S*.


Inför bröllopet så hade jag bakat en kaka som heter Mormorskaka, den är kanongod. Min farbror som är en riktig gottegris och ser ut därefter också bodde hos oss med sin polska fru. Han är lika bred som han är hög. Han tog med sig en hel kaka upp till rummet på natten, och kan ju säga att den var borta morgonen efter *S*.


Ojojoj, vilka minnen man har från det bröllopet, skulle nästan kunna skriva hur mycket som helst men det får räcka såhär. Jo, prästen som vigde oss var för övrigt min konfirmationspräst, Kari Songer från Västerås. Så det var ett finskt bröllop, dom flesta gästerna var ju finska.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Juli 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards