Colliekompisarna

Alla inlägg under juni 2012

Av Marru - 6 juni 2012 22:45

Idag så har Clara och jag varit och tävlat rallylydnad, och samtidigt så har jag gjort lite praktik. Clara och jag åkte tidigt på morgonen, det var alla fall uppehåll. När vi kom fram så gick jag lite med henne i skogen. Eftersom det var meningen att jag skulle bakdöma så startade Clara och jag först av alla. Fast med facit i hand så hade vi kunnat starta sist av alla   . Eller så hade resultatet blivit ännu sämre. Clara var inte riktigt med på noterna idag. Maken sa att det var bara för att Lizzie inte var med. Ja, inte vet jag. Det var andra gången jag varit på en tävling ensam med Clara. Första gången var ju på agilitytävlingen för en månad sen, och då gick hon ju ganska skapligt. Men Clara har såna stunder då hon inte känns riktigt närvarande, för helt plötsligt reagera "jaha, var du också här" . Idag hade vi lite problem med positionen. Det är en sak vi kämpar med av och till. Det märkte jag redan vi var in på banan, att hon ville bara flamsa omkring idag. Hade ingen lust alls att gå bredvid mig. Sen var jag lite förvirrad också tydligen   . Det var vid spiralen, då var skylten placerad en bit ifrån första konen. Man skulle gå mellan konen och skylten. Men vid ett tillfälle så hade jag gått runt skylten också. Det lite otäcka i det hela är att jag har inget minne som helst av det, för det var trots allt ganska långt mellan första konen och skylten. Det var antingen därför jag vid ett tillfälle tänkte att det var ju väldigt långt att gå   . Men jag hade ju fullt upp med att försöka få Clara och gå nära mig. Men det gick inte så bra, det blev väldigt många avdrag för position där.


Men det finns dagar när Clara går riktigt bra också. Fast idag var det inte en sån. Men man kan ju inte vara på topp jämt   .


Efter att vi tävlat så gav jag Clara mat, och satt henne i bilen. Sen var det dags för mig att börja med min domaraspiranttjänstgöring. Det var lite nervöst och stå där. Särskilt när jag såg att domaren pratade och jag inte sa nåt, då började jag ju fundera över vad jag missat nu. Det blev ju en del missar i första halvan. I pausen hade vi en genomgång och jämförde protokollen. Andra vändan så kändes det lite bättre, och det var lite bättre resultat. Nu vart det några ekipage som vi hade satt ganska lika på. Träning ger färdighet heter det ju   . Så jag har haft en väldigt intressant och lärorik dag idag.


När jag på eftermiddagen åkte hem så vart jag ganska trött. Så jag antar att hjärnan fått jobba lite för mycket   . Det var nästan så att jag höll på att somna på vägen mellan Fagersta och Söderbärke. När jag kom hem så orkade jag inte säga så mycket utan jag sa åt maken bara att jag går och tar en tupplur. Hans svar till mig var "vad skall vi äta"   . Ja, det är ju hårt när jag låser alla skåp där det kan finnas mat så att han inte skall kunna äta nåt när jag är borta   . Det skulle man ju kunna tro alla fall.


Av Marru - 5 juni 2012 23:06

Idag har det varit en lung dag. På förmiddagen var det för en gångs skull skapligt väder. Så jag gick med systrarna ut till Hagudden. Plockade lite liljekonvaljer där. Det är ju min månadsblomma, men dom hinner ju aldrig blomma till min födelsedag. Så jag får njuta av dom så här i efterhand. Jag har planterat om tomaterna mamma och jag köpte förra veckan. Hon köpte en tomat, men vi har den hemma hos oss för hon orkar inte bära vatten och vattna den. Så jag gör det och sen tar jag tomater till henne när jag åker dit. Hemmatomater är mycket godare än dom i affären som är lite beska i smaken. Sen har jag planterat mina änglatrumpeter som jag vann på Tradera. Dom kom på posten idag. Dom är vita, den jag har här hemma sen förut vet jag inte vad det är för färg. Men jag hoppas att den inte är vit också.


Imorgon åker Clara och jag till Sala BK och tävlar rallylydnad. Samtidigt så skall jag bakdöma, men det gör jag efter att jag tävlat. Jag känner att jag vill göra det fler gånger än vad som krävs av kursplanen.

Av Marru - 4 juni 2012 23:01

Japp, då har vi måndag igen. Och vädret är precis likadant som förra veckan. Ingen större skillnad på den fronten. Jag var till Smebacken idag. Så jag  var in en sväng till banken med dom klippta pengarna   . Hur blir det med sånt där sen när man går över till kontantlösa banker. Ifall pengarna går sönder av nån anledning, tex hamnar i en gräsklippare  . Får man inte byta ut dom mot hela, eller får man lämna in dom på banken och så sätter dom in motsvarande summa på ens konto. Jag tycker det här att bankerna inte skall hantera kontanter är idiotiskt. Då kan dom lika gärna lägga ner. Men betalt skall dom ha, men vad är det dom tar betalt för    . Dom skall ju tom ha betalt för att vi själva betalar våra räkningar via internetbanken. Har hört att Handelsbanken skall visst ha skrivit på nåt avtal att dom inte skall gå över till kontantlöst. Om det är sant då kanske man skall byta bank. De lär visst inte ta betalt för att man själv betalar sina räkningar heller.


Sen var jag till mamma, röjde lite bland björnbären på baksidan. Det jag hann innan det började regna. Jag får ta reda på resten nästa gång ifall det inte regnar. Björnbärspajen jag gjorde förra sommern var kanongod. Undrar om jag hittar receptet till den igen. Jo, hade sparat den som bokmärke. Här hittar ni den ifall nån vill prova nästa sommar. Den är kanongod.


När jag kom hem så tränade jag lite rallylydnad med Clara. Dom andra var ute på framsidan. Helt plötsligt kommer Lizzie springande mot oss överlycklig. Då hade maken gått till grannen och Lizzie, vår lilla utbrytardrottning hade hoppat över staketet. Så det var bara och stänga in henne och gå tillbaka och fortsätta träningen med Clara. Lustigt att hon alltid går mycket bättre hemma och på tävling än på klubben. När jag hade tränat klart med Clara så hade jag tänkt träna lite lydnad med Lizzie. Men som straff för att hon hoppade över staketet så blev det inget av det. Sen fick alla hundarna vara ute på framsidan. Jag var i köket, och maken står fortfarande vid grannen, helt plötsligt ser jag Lizzie på andra sidan staketet igen. Ja, det är ju inte första gången hon hoppar över där. Hon är väl inte agilityhund för inget.

Av Marru - 3 juni 2012 22:35

som klantar mig.  Maken tyckte vi skulle till klubben och klippa plan idag. När vi kom dit så tyckte jag att det verkligen inte behövdes. Men nu har han varit där 2 veckor i rad och sett när Hasse kört med traktorn. Tror han vart ganska sugen på att köra med, så han skulle absolut klippa. Ok, du kan väl göra det där hindrena står tänkte jag. Så jag flyttade på hindrena för dom har stått där i en vecka, så där var det ju inte klippt. Medan maken håller på och klipper så ser jag nåt svart och vitt där han har klippt. Vad är det för nåt som har lossnat tänkte jag. Så jag går och tittar vad det är för nåt. En massa papper, och nåt som jag först trodde var bitar från en sopsäck. När jag kommer fram till skräpet så ser jag en pappersbit med vårat efternamn. Hur har den hamnat där tänker jag  . När jag tittar lite till så ser jag platsbitar, och nåt som ser ut som en hundralapp. Då börjar jag vifta åt maken. Han stannar traktorn och kommer ut. Då frågar jag om han har tappat sin plånbok. Ja, det hade han. Det var resterna av den jag hade hittat. Alla kort var i småsmulor, men tack och lov hade körkortet klarat sig ganska bra. Visserligen så är den där streckkoden baktil lite förstörd, så han lär väl skicka efter en ny. Kronorna han hade i plånboken såg ganska roliga ut. Sedlarna hittade jag 2 stora bitar av alla, det var bara en liten bit som fattades på dom, så jag gör väl ett besök på banken imorgon. Sen får väl maken ta sig till banken vid tillfälle och skaffa sig ett nytt minutenkort. Ja, så kan det gå när inte haspen är på.

Av Marru - 2 juni 2012 23:17

Det var verkligen en blöt tillställning, det regnade hela dagen. Det var Västerås KK som stod för den tävlingen i år. Förra året var det Västerås BK, och då hade dom den så tidigt att snön knappt hade smällt, så då hoppade vi över den tävlingen. Det skulle köras ett hopp- och ett agilitylopp individuellt. Sen var det lag tävling också. Där korades distriktsmästare i agilityklass, och en i hoppklass.


Men vi börjar väl med morgonen. Jag tycker jag hade allting så väl planerat. Tält, stol och burar hade jag lagt i bilen kvällen innan. Det var bara det som skulle i ryggan som behövdes packas. När jag kommer till Fagersta så kommer jag på att jag har glömt plånboken. Hmmm....inte så lyckat att åka till storstan utan körkort. Så jag ringde till maken som låg hemma och sov och sa att jag glömt plånboken. Du hinner hämta den sa han. Nej, kom och möt mig halvvägs sa jag. Så där kom han åkande i pyjamas. När jag kom hem så sa han att han hade glömt ta med sig sin plånbok. Det hade väl varit en syn om han blivit stoppad av polisen efter vägen i sin blåvita pyjamas   . Ja, så kom vi iväg från Fagersta till slut. Det kändes lite stressigt när vi kom fram till Västerås, pinknödig var jag, upp med tältet skulle vi. Rasta hundar och inte hade vi kollat startordningen heller, och det var nästan dags för banvandring. Så hade maken inte kommit och mött mig halvvägs så hade det blivit tajt.


Men tältet kom upp, systrarna pinkade lätt och jag hann med ett besök på das dass  . Så blev det dags för banvandring, och humöret började dala lite. Det regnade, började känna mig lite småfuktig om fötterna. Tänkte ta med mig kängorna, men så tänkte jag att det var så lite starter så att den där tävlingen var snabbt avverkad. Nån timme fixar man med blöta skor tänkte jag. Clara var först ut på startfältet, och hon gick ganska skapligt. Men så var det ju det här med slalomet, hon hoppade över ett par pinnar som hon tyckte var lite överflödiga. Så vi diskade oss. Sen tyckte jag slalomingången var lite konstig, och jag kände lite att jag vågade inte springa riktigt heller. Man har ju sett alla som vurpat på agilitytävlingar när det varit blött ute. Jag har klarat mig hittills förutom en kullerbytta för flera år sen. Men det var Micki som ställde sig framför mig och jag föll handlöst över han. Så blev det Lizzies tur, och allt gick skapligt där också. Men den där slalomingången fixade vi inte nu heller. Lizzie tyckte också att det fanns lite för mycket pinnar i denna slalom    . Efter att vi hade sprungit så gick jag ut med systrarna så att de fick bajsa också. Under den promenaden bestämde jag mig först för att stryka Clara från hopploppet, och spara henne till lagtävlingen. Jag var ju lite tveksam till att hon skulle orka springa 4 lopp. Eftersom vi ända diskade det första loppet så skulle dom inte få nåt resultat alla fall, så då var det bättre och spara krafterna till lagtävlingen. Så jag satt i tältet och huttrade under tiden dom andra gick banvandring och sprang där i regnet.


Sen blev det dags för lagtävlingen till slut. Lagtävlingen går till så att det skall vara 4 ekipage i varje lag, varav dom 3 bästa resultaten räknas. Nu var det ju 2 st från klubben som inte dök upp på tävlingen. Så vi fick möblera om lagen lite så då blev det bara 3 hundar i laget som Lizzie var med i och i den som Clara var med i. Vilket sätter lite större press för då vet man att alla måste i mål för att räknas. Dom hade gjort så att de döpt hundarna till A, B, C och D i varje lag. Först började man med A-hundarna, sen blev det B osv. Men nu hade tydligen Lizzie och Clara båda blivit A-hundar. Och dessutom med bara en hund emellan. Undrar hur dom tänkt där. Så jag fick ta nån till hjälp för att hålla i en hund när jag sprang med den andra för att sen skifta fort när jag kom i mål. Började med Lizzie, och hon gick kanonbra. Jag tänkte att jag tar risken och försöker springa så fort som möjligt. Det gick ju bra, så Lizzie och jag klarade oss nollade i mål, förutom nån sekunds tidsfel. Ett snabbt hundbyte, och så ut med Clara. Clara gick överraskande bra, men det var det där slalom igen. Det var fortfarande alldeles för många pinnar med där. Eller så tyckte hon att pinnarna stod för tätt   . Jag brydde mig inte om att ta om, för jag vill inte bråka med henne för mycket. Så då var det laget borta då. Men tack och lov så var vi inte dom enda som diskade i det laget. Men laget som Lizzie var med i kom alla fall på tredje plats av fem.


Så var det dags för agilityloppet. Började med Lizzie igen. Lite strul vid ett par hopphinder, tunnel och slalom. Men vi klarade oss nollade på banan. Men det där strulet kostade sekunder. Nästa hund i laget tog sig också i mål. Men den sista hunden diskade sig i slalom, för matte trodde att dom var diskade redan så hon tog inte om. Men vad gör det, det var ju bara skoj. Det blev ett snabbt byte igen mellan Lizzie och Clara. Clara gick kanonfint det tredje loppet också. Men återigen var det slalomet och dessa pinnar. Men nu tänkte jag att jag provar väl och ta om en gång. Men resultatet vart inte nå bättre än gången innan så då lät jag det vara bra med det. Men sen hade hon väl troligen diskat sig senare. Det var en tunnel dom skulle springa genom, och sen komma tillbaka över ett hopphinder. Så jag skickade in Clara i tunneln, och så gick jag och ställde mig vid hopphindret. Ropade på henne när hon var på väg ut för att hon skulle höra vart hon skulle ta vägen. Hon tittade efter mig, och springer tillbaka in i tunneln. Jaja, Clara är inte riktigt van vid såna finesser än. Med Lizzie var det inga problem att göra så, utan hon kom ju raka spåret till hoppet hon.


Så Lizzie har kört 3  lopp idag, varav hon diskade 1. Clara har också kört 3 lopp, men hon diskade sig i alla 3. Nu är det en vecka kvar till nästa agilitytävling. Men före det så skall Clara och jag till Sala och tävla rallylydnad. Dessutom så skall jag bakdöma på den tävlingen, efter att jag har tävlat.

Av Marru - 1 juni 2012 23:02

Idag var det då final i Let´s dance. Ja, vad skall man nu hitta på under fredagskvällarna. Det har varit fantastiskt roligt och se dom här dansarna. Hade gott kunnat titta på dom några fredagar till. Men det var alla fall dom 2 rätta som kom till final. Fast man vet ju inte hur dom andra hade utvecklats. Molly gick från att vara en bortskämd snorunge till en riktigt proffsig dansare. Anton, vet inte vad jag skall säga om han. Men från allra första veckan så var han alldeles otrolig. Nu i finalen så såg det nästan ut som om han var född till dansare. Hoppas att han inte slutar med det. Men han var helt klart en värdig vinnare. Hade jag röstat så hade jag röstat på han Men nu röstar jag inte för jag är lite less på dessa telefonröstningar hit och dit.

Av Marru - 1 juni 2012 22:24

För ett par veckor sen så vann jag en gratis lunch för 2 personer på Facebook. Det var ett matställe i Fagersta som heter SwedbaroKök som hade en utlottning på sin sida på FB. De har nu blivit rikskända från tv-programmet Kniven mot strupen, som går på TV 3. Det är stjärnkocken Alexander Nilsson som i programmet hjälper restauranger som det inte går så bra för att hitta en lösning på sina problem. I vintras var han då i Fagersta, jag antar att det var i vintras för det är snö ute när dom har filmat  . Men själva programmet visades på tv förra månaden. Tror att man kan se avsnittet från den här länken. Vi tänkte åka och äta förra veckan, men tiden räckte inte till, och maken och jag kunde inte riktigt komma överens heller vilken dag vi skulle äta. Men sen tittade jag över veckans lunchmeny, och jag såg att idag på fredag skulle dom ha grillmix till lunch. Det kom ju fram i programmet att kocken tyckte att han var duktig på det här med grillning. Fast man såg ju att grillen inte gillades riktigt av stjärnkocken när han var där, för den åkte ut. Det var tydligen en utomhus gasolgrill. Rent av farlig och ha inomhus. Istället fick dom en fin grill för just restauranger.


Men maten då. Det tog ju ett tag för maken för det första och smälta att vi skulle få en gratis lunch. Fortfarande när vi gick från bilen sa maken att han trodde inte vi skulle få äta gratis   . Men det var ingen som protesterade när jag sa att vi var där för att lösa in min vinst. Vi vart mottagna av trevlig personal. Vi sa vad vi ville ha, sen fick vi gå och sätta oss. Maken sa till att han ville ha extra potatis. Hmmm.....det skulle han kanske ha låtit bli. Det fanns sallad, dressing, bröd mm. För första gången såg jag maken ta sallad på en tallrik, alldeles frivilligt    . Sen satt vi och vänta på maten, den kom ganska snart. Tycker att det kändes mysigt att dom kom ut med maten. Inte det här att man får en nummerlapp, och sen står det nån och ropar i en högtalare "nummer 22" .  Sen går man och hämtar sin mat. Utan det var som på en riktig restaurang, de kommer ut med maten till bordet.


Det var ett par som hade kommit före oss som hade beställt samma, och de fick sitt lite före oss, och jösses vilka tallrikar hon bar ut till dom. Jag sa åt maken "jösses vad mycket mat det var på tallriken" . Sen kommer våra tallrikar, och jag tittar med stora ögon. Maken tittar med ännu större ögon på sin tallrik. Det var verkligen överfullt. Han hade fått extra mycket potatis, och lite till tror jag. Grillmixen bestod av att det var 3 olika sorters kött på tallriken. Kycklingfilé, lövbiff och det tredje kan ha varit nån sorts fläskkotlett med ben. Maken och jag gjorde lite bytesaffärer  . Han tycker ju inte om lövbiff, och fläskkotletten hör inte till mina favoriter. När maken hade kommit ungefär halvvägs på sin tallrik så upptäckte jag att han började tugga saktare och saktare   . Kan ju lungt påstå att han vart mätt. Han kommer nog aldrig mer när han äter där säga att han vill ha extra potatis. Han hade tom tagit 2 brödbitar, som han pinade i sig bara för att han hade tagit dom. Men sen gav han upp. När vi ätit klart så kom hon ägaren, Mrs Swedbar själv och pratade lite med oss. Jag tyckte det var lite pinsamt när maken sagt att han ville ha extra potatis, och han lämnade kvar på tallriken. Så jag frågade om han kunde få en doggy bag hem  . Han tyckte i sin tur att det var pinsamt. Men han var nöjd när han åt det som vart kvar nu på kvällen. 


Kan verkligen rekommendera stället, och den här grillmixen var otroligt god. Nu nästa vecka börjar de med en ny lunchmeny. För såna som håller på med LCHF.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards