Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 22 januari 2023

Helgen!

Av Marru - 22 januari 2023 20:12

Då har ytterligare en vecka gått. Det har kommit lite snö och lite kyla, så det har blivit lite lättare och gå. Igår lördag så dömde jag årets första rallylydnadstävling. 2 ggr avancerad klass. Lite spännande var det nu när det är nya regler och nya moment. Jag börjar lite snällt med bara 2-3 av dom nya momenten, plus att jag passar på att utnyttja möjligheten att skippa hopphindret. Så jag hade hopp med på första banan, och andra banan utan. Första banan blev jag riktigt nöjd med. Den måste vi göra vid nån träning så man får prova den. Hade ett nytt frontmoment med, där föraren skall ställa sig framför hunden. Det var många gånger man satt där med andan i halsen och tänkte "hur skall hunden ta sig runt föraren där" när man tyckte att föraren hamnade nära skylthållaren.  Den andra trodde jag först att nu blev den för lätt för det blev så mycket vänsterhandling. Men den blev tydligen lagomt svår med dubbla backningar på slutet.

 

 

 

Igår kväll tittade jag på Stjärnorna på slottet. Det var Jon Henriks dag. Han har verkligen haft en tuff uppväxt. Det fick mig och tänka på när jag gick på tolkutbildningen i Örebro. Vi hade en same som gick utbildningen med oss. Han hade under sin uppväxt också haft jobbigt. Bla fick han inte bo hemma när han var liten. Han var tvingad och gå i finska skola fast han inte ville det. Han pratade en hel del om det. Jag brukade alltid åka hem på helgerna från Örebro. En måndag i november när jag kom till elevhemmet, gick jag på toa. När jag satt inne på toa så hörde jag två av mina kurskamrater prata utanför just om han den samiska killen. Det visade sig att han den helgen hade hängt sig nere i källaren på elevhemmet. Det var en städerska som hade hittat han. Det var en helg jag tror att nästan alla från vår utbildning hade åkt hem över helgen. Det var väldigt jobbigt. 16 november var det. Vi höll på med en överraskning till våran lärare, vi stickade en halsduk där alla hade stickat en liten snutt på ca 10 cm. Den samiska killen hade flera gånger frågat när det blir hans tur att sticka. Han hade stickat en remsa på några cm. Vi funderade efteråt vad vi skulle göra med den biten, om vi skulle lämna kvar de eller repa upp. Men vi kom fram till att han var ju verkligen angelägen och lämna sitt spår i halsduken på sitt vis. Så han hade nog planerat ett tag för sitt självmord. Han hade sitt rum bredvid mitt, och jag hade länge svårt att gå förbi hans dörr trots att han hade inte gjort det i rummet utan nere i källaren. Första veckan sov jag inte ens i mitt rum, utan nere hos min kompis som råkade hamna på samma utbildning trots att jag inte hade sett henne på säkert 6 år.

 

Idag var det verkligen fint promenadväder. Kallt och man hade bra fäste när man gick. Så idag blev det en långpromenad utan att man behövde vara rädd för att ramla. Nu när jag sitter här på kvällen och skriver det så är det -18 ute. 

 

       

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards