Colliekompisarna

Alla inlägg den 12 december 2010

Av Marru - 12 december 2010 22:29

Det har hänt en del under veckan, en del mindre trevligt. Början av veckan var lugnt, var på agilityträning på måndag kväll. I tisdags gjorde jag kålrotslåda. På onsdagen var jag till mamma med ett par lådor. När jag åkte därifrån så stannade hon kvar ute och sopade undan lite snö från gången. Sen åkte jag på agilityträning på kvällen med bara Clara.


Torsdagen var jag på rallylydnadsträning med systrarna, och allt gick kanonbra. Tränade både nybörjarklass och fortsättningsklass med båda. Lizzie gick otroligt bra, henne skall jag anmäla till fortsättningsklass till vårens tävling i Säter. Vi har ju 3 godkända nu, Clara har ju bara 2 än.


På fredag morgon skulle mamma och jag åka till Uppsala, hon skulle till neuromottagningen ang sin tumör i huvudet. Jag öppnar dörren hos henne på morgonen, och ser att mamma ligger på golvet i hallen   . Funderade för mig själv om hon lever överhuvudtaget. Det första hon sa att hon kan nog inte åka till Uppsala för hon har lite ont i halsen. Jag frågade henne om hon hade leget där på golvet länge. Hon verkade lite förvirrad, hon var inte säker, hon trodde att hon varit uppe, men var inte säker. Hon trodde att hon kanske hade varit uppe och ätit nåt, men var inte säker på det heller. Det luktade ganska starkt om henne, sen sa hon att hon hade nog pinkat ner sig. Så jag drog slutsatsen att hon hade legat där ett bra tag.


Visste inte riktigt vad jag skulle ta mig till, lyfta henne orkar jag ju inte ensam. Frågade henne vart hon hade larmknappen till hemtjänsten. Jo, den hängde ju på byrån uppe i sovrummet, hon hade ju inte tänkt ramla sa hon. Så jag gick upp och tröck på den, tänkte att jag kanske får hjälp därifrån. Under tiden så ringde jag till Uppsala och meddelade dom att vi kommer inte idag. Men inte hörde jag nåt från hemtjänsten, det varken kom nån eller ringde. Så till slut så ringde jag till sjukvårdsupplysningen, och talade om hur situationen var, att min mamma har ramlat och att hon har nog legat där ett tag. Hade ju efter ett tag fått ur henne att hon har troligen legat där sedan onsdagen, efter att jag åkt.


Hon måste ha varit bra uttorkad för hon hade sett syner, djur stora och små. Sen hade hon sett personer på trappan upp till övervåningen, och hon  hade visst bett dom hjälpa henne upp, men inte hade dom hjälpt henne. Till slut kom väl ambulansen, och de vände på henne.  Hon kunde röra på armar och fötter. Men de ville ta med henne till lasarettet alla fall för röntgen. Väl på akuten så fick hon träffa en läkare, det togs prover. Sen togs det en röntgen på hjärnan, men där var allt som förut, så tumören har inte orsakat fallet. En timme senare röntagdes armen och höften, och då såg dom att hon hade en fraktur i lårbenet. Då fick hon åka ambulans igen, den här gången till Falun. Jag åkte hemåt, men först åkte jag till huset för att se vad hon hade i kylskåpet. Stoppade en del saker i frysen, mjölk och en del annat tog jag med mig hem.


I lördags opererades mamma, och när jag ringde till henne hade hon precis fått komma tillbaka till rummet, och kände sig ovanligt pigg. Så idag har jag varit till Falun och hälsa på henne. Hon hade varit uppe och gått lite med hjälp av en rullator, varit på toa, suttit i flera timmar. När jag kom dit så låg hon i sängen och tittade på tv. Hon kände sig väldigt pigg, och tyckte att det där var väl ingenting, hon hade ju ingen ont en gång   . Vi får väl se hur det blir, om det blir rehab i Ludvika eller om hon får åka hem direkt från Faluln. Men som det verkar nu så kommer hon alla fall hem före jul.



Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards