Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 5 februari 2011

Agilitytävling!

Av Marru - 5 februari 2011 20:57

Idag hade vi då den nästsista vintercupstävlingen, fast för våran del blir det troligen den sista. Nästa är samtidigt som en officiell tävling i Örebro. Vi åker dit istället om inte Lizzie löper, annars stannar vi på hemmaplan   . Vi byggde ju banan i torsdags efter rallylydnadsträningen. Upptäckte ju att det blir en bana där man tar sammahinder flera gånger om, eftersom det vart inte många hinder ute på banan. Vi har ju 2 domare i våran klubb, och de är otroligt duktiga på att rita banor där man kan få ut flera kombinationer utan att flytta på allt för mycket hinder vilket underlätter när man kör 3 lopp på raken.


Det var alltså enbart agilityklass idag. I första loppet var det lite krångligt i mitten av banan, och jag tänkte prova ett blindbyte, men det var inget bra. Det var efter slalomet, efter den stod det ett hopphinder i nästan 90 º vinkel från slalomet, och hunden skulle över till andra sidan, och därifrån hoppa. Sen skulle hon över nästa hinder som stod bredvid, sen runda hindret och till balansen. Så jag provade med ett blindbyte efter slalomet och komma över till andra sidan också. Det var många som hade funderingar där när vi gick banvandringen och många olika sätt provades. Vårat sätt var alla fall inte bra. Men det spelade ingen roll för vi var redan diskade alla fall. Fast jag kommer inte ihåg vart vi blev diskade. Kommer alla fall ihåg av första loppet att vi fick ett par av våra stopp, som vi har bråkat med hur länge som helst.


I andra loppet vart starten lite knepig. Dom 2 första hindrena stod i 90 º vinkel. Andra hindret skulle tas från bortesta sidan. Det var många av dom som sätter hunden vid starten som satsade på att sätta hunden, sen gå och ställa sig bakom det andra hindret för att skicka hunden över det. Men det var många som missade där. Jag gjorde istället så att jag sprang med henne från första hindret, en båge så att hon kom bakom och sen över. Det fungerade bra fast jag var lite tveksam. Banan gick ganska hyfsat. När vi om till slalomet så hoppade hon över en pinne ett par gånger, men jag hörde inget vissel. Men jag tänkte att vi är säkert diskade men vi fortsatte på ändå. Sen när vi gått över balansen, ett hopp och en tunnel, så ser jag domaren gå mot A-hindret. Då började jag fundera varför han följer oss, att vi är ju diskade. När vi var klara så gick jag till sekretariatet och tittade i datorn, nä vi var inte diskade   . Eftersom jag inte visste hur det fungerar på den fronten så sa jag att vi var nog egentligen diskade att hon hoppade över en pinne ett par gånger i slalom. Men dom sa bara att ser inte domaren det och markerar det så är det så. Jaja, det spelar ju ingen roll alla fall, vi hade ju ingen placering alla fall, kom på 13:e plats.


Tredje loppet tyckte jag såg väldigt enkelt ut, fast många sa att den är svår. Det var väl svårt för dom som har hundar med mycket drag. Början gick väldigt bra för oss, vid ett tillfälle så kom jag av mig för det gick ju inte som jag planerat, så då sa jag åt Lizzie att nu lugnar vi ner oss lite för jag skall kolla vart vi skall   . Sen när vi om på rätt köl igen så gick allt kanonbra till mål. Vet inte placeringen, glömde bort och titta, ser ju det imorgon när jag åker dit igen.


Men vi måste träna mer på "fel slalom", det är då hon hoppar över pinnar. Hon är mycket säkrare när jag är på rätt sida.


Nu ser jag väldigt mycket fram emot tävlingen i Örebro.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards