Colliekompisarna

Alla inlägg den 23 oktober 2011

Av Marru - 23 oktober 2011 13:10

Igår så var Lizzie och jag på rallylydnadstävling tillsammans med en klubbkompis. Clara fick stanna hemma eftersom vi bara fick plats med 2 hundar i bilen, och Clara är inte färdig för att tävla i fortsättningsklass än. Känns lite meningslöst att starta henne i en nybörjarklass också, hon har ju redan 4 godkända resultat där.


Fortsättningsklassen skulle starta kl 13, och vi var ju där ganska precis. Dom hade blivit klara med nybörjarklasserna och hade byggt om banorna till fortsättningsklass. Men de skulle ju ha prisutdelning först för dom som tävlat i nybörjarklass, så det dröjde ett tag innan det blev vår tur att gå banvandring. Vi hade en sån tur att klubben hade prioriterat dom som tävlade i fortsättning, så vi fick tävla i båda tävlingarna vi var anmälda till. I nybörjarklasserna hade dom lotta bort så att de fick bara tävla en gång med sina. Så det var vi ju glada för, Lizzie behövde ju 2 godkända resultat i fortsättningsklass, och dom tänkte vi ta igår   .


Jag vart lite orolig när jag gick banvandringen på banan där vi skulle vara först. På slutet var det ju spring, sen hopp över hinder och mål. Lizzie får ju inte hoppa förrän jag kommenderar hopp. Jag däremot får inte kommendera hopp förrän jag är vid skylten där det står hopp över hinder. Men eftersom Lizzie är en agilityhund så tänkte jag att hon rusar ju iväg innan jag hinner säga hopp. Men det gjorde hon inte, för hon hade fullt upp med att ha kontakt med mig, så hon såg inte ens hopphindret förrän jag sa hopp   . Vi fick lite förarfel pga för vida vänstersnurrar. Men det var samma domare som vi hade i Dala-Floda, och hon sa att dom hade blivit bättre. I torsdags när vi var och tränade så gjorde hon perfekta vänstersnurrar. Så dom kommer och sitta till nästa sommar. Men alla fall så fick vi 84 poäng på den banan, och 22:a plats.


Lite bilder från den banan. Min kompis som skulle filma hade glömt hur min kamera fungerar så det blev lite kort istället  .


     


Men........vad är det här nu du......hallå, du får inte vara med och tävla.....bort med dig.


 


Det var väl det jag tänkte, det gick alldeles för fort det där. Normalt tempo skulle det ju vara. Det blev ett omtag där.


 


Ja, nu ser det mycket bättre ut   


 


Dom varnade för att gå där längst ut på fältet eftersom det där planet hade lyft tidigare på dan, och det väntades landa när som helst under eftermiddagen. Men trots det så fanns det dom som var där och härjade med sina hundar. Så jag vet inte om det var det, eller om det var nåt annat som gjorde att han lyfte lite igen och flög några ärevarv runt planen innan den landade.


   


Det var ju tur att första halvan av fortsättningsklassen var avklarad, och det var ett litet uppehåll just då med banvandring mm. Så det var ju inga hundar ute på banan som blev störda av den.


Ja, så då var det dags för andra banan för oss då. Vi fick vänta länge eftersom Lizzie var näst sista hund där. Jag tyckte själv att den banan gick sämre. Hon hade lite bråttom kändes det som, och att hon höll på att hamna framför mig. Så jag tänkte att här ryker det poäng. Men det gjorde inte det. I rallylydnad så får ju hunden vara bakom eller lite framför, så länge det inte är mer än en halv meter. När jag tittar på filmen så tycker jag hennes vänstersnurr inte ser bättre ut än på den första banan. Men där hade hon fått beröm för en mycket fin vänstersnurr   . Denna banan var kanonkul, det gick lite kors och tvärs. Sådana här banor gillar jag, det är lite utmaning i dom. Tycker inte om dom här där man bara går rakt fram, vinkel, rakt fram så kommer det en vinkel igen osv. Vi slutade denna banan med 95 poäng, och en 7:e placering.


Ja, vi hade tur med tävlingen Lizzie och jag, första banan startade hon som nummer 2, och andra som nummer 43. Det var värre med min kompis som hade nr 29 o 32. Hon gick direkt från ena banan till nästa. Men det gick ju bra det. Hon fick också 2 godkända resultat.


Men nu har Lizzie fått sina  3 godkända i fortsättning, nu ställer vi siktet mot avancerad klass. Hon har nu fått 2 titlar RLD N och RLD F. Jag får väl nån gång skicka in blanketter till SKK om diplom, men det får bli senare när jag får råd. Dom kostar ju 250 kr st, Lizzie skall ha 2 och Clara skall ha 1.






Film från den andra tävlingen.



Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards