Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 30 januari 2009

Kört buss !!!!!

Av Marru - 30 januari 2009 16:18

Ja, idag var det dags och åka ut och provköra bussar. Den första tyckte jag gick väldigt ryckigt. Hann tänka att jag hade hellre kört en med manuell växellåda, tycker inte om när det rycker. Men man kanske får in knixet på det där. Buss nummer 2 gick mycket bättre, det var en gammal som var väldigt lik dom nya vi fick innan jag slutade förut. Det var en boggi som inte hade styrning bak. Den behöver lite mer utrymme när man svänger. Buss nr 3 var en nyare boggi som hade styrning bak, den var jättesmidig. Men den hade också den här nya växellådan, fast den röck inte lika mycket som den första. Till sist kom den sista och värsta bussen. Det är en buss som många vägrade köra på vintern förut, men har nu börjat köra den när dom fått andra däck till den. Men den är fortfarande inte bra på vintern. Den kände inte ens som en buss. Märkte när jag åkte i en nerförsbacke, fast det inte gick fort hur den släppte bak.


Sen har jag försökt reda på hur det blir nästa vecka. Men det blir nåt vi tar dag för dag. Men på måndag skall jag alla fall börja klockan 5 på morgonen. Till stor del blir det uppfriskning av minnet eftersom det blir ett par turer till Borlänge, en till Grängesberg. Sen blev det nån lokaltur, dom har jag ju inte kört förut. Vi slutar, tror det var 16.45 Vi har ju ett par raster på dagen. När vi är till Borlänge så skall vi åka ner till bussdepån och titta om de har några arbetskläder till mig. De har en mörkblå uniform numera.


Har idag också träffat på ett par gamla arbetskamrater. Såg också kontrollanterna som går på bussarna och kollar biljetterna. De jobbar numera för Securitas. En av dom killarna har bott i samma hus som vi bodde i när jag var liten, visade sig. Det var chauffören som jag var med idag som frågade om jag kände han. Nääää, sa jag. Men han har ju bott där och där, och heter så. "Va, är det ?"sa jag. När vi hade varit ute och åkt var dom fortfarande kvar. Så jag gick och fråga han om han kände igen mig. Jo, sa han, men det var tydligen från den tiden jag körde buss förut. För han var ju kontrollant då också, fast vi hade aldrig pratat med varandra. Då sa jag till den andra chauffören, "hör du han känner igen mig fast jag inte kännde igen honom fast vi bott i samma hus i över 10 år". Då vaknade han, kontrollanten till "har vi bott i samma hus?", sa han. Så det vart lite komiskt där ett tag. Det är en av hans storasyrror som är orsaken till min källarskräck.


Så en sak till er som är ute och åker med era småbilar. Tänk på att bussen behöver mer plats, tex i rondeller. Där det är tänkt att det skall vara 2 filigt, där får det lätt plats med 2 bilar bredvid varanda. Men är det en buss  i rondellen så skulle inte jag vilja åka i innerfil med min bil. När ni står i en korsning med 2 filer och ni har en buss vid sidan som skall svänga. Tänk på att när bussen svänger så har den ett överhäng bak som kan pusha er bil åt sidan.

 
 
Jill

Jill

30 januari 2009 17:43

Låter nästan som jag inte vågar åka buss med dig ;)
Åsa hälsar om hon var snorkig igår så var det för att hon kan inte vara still med R-R när hon kommer ut ur bilen därför var hon lite kort... Nästa torsdag åker jag upp igår gick det inte då jag var så jäkla dålig.. Feber och sånt!! Lycka till på Måndag... Är inte avundsjuk på dessa tider....

http://hundarnaojill.wordpress.com

 
Ingen bild

Köpings-Mailis

30 januari 2009 19:13

Kul med nytt jobb Marketta!
Nytt och nytt,men det var väl ett tag sedan.
Ska titta in i varje buss om jag kommer oppöver Dalarna.Ha..Ha
Busskramar från Mailis!

 
Malin

Malin

30 januari 2009 20:08

Buss i rondell är läskigt. Jag brukar reglera farten så jag antingen kommer före eller efter så man slipper åka in samtidgt.

http://purpelangel.blogg.se

 
Ingen bild

Viktoria

31 januari 2009 08:17

Jag är imponerad!
önskar dig lycka till i nya jobbet!

 
annmi

annmi

31 januari 2009 10:59

Såå kul me nytt jobb &..
Du...Kör försiktigt ;)

http://annmisblogg.blogspot.com

 
Bettan/Lövstugan

Bettan/Lövstugan

31 januari 2009 12:45

Oh, va kul, nu har du kommit igång. Hurra! Tänk att det fanns några kändisar kvar efter de här åren. Kul!

Gubben och jag brukar försöka att alltid låta bussen gå före var den än är. Vi tycker det är fantastiskt av alla som rattar dessa monster.
Du verkar ha kommit in det igen. Strongt!Lycka till!!

Många många helgkramar

http://bettan.lojdstrom.se

 
Gunilla

Gunilla

1 februari 2009 02:59

Jag tycker inte heller det behöver komma så mycket mer snö nu. Vägarna ser ganska bra ut, så det får komma lite varmare väder istället, så jag och min särbo kan ge oss ut på: MC turer igen :) Jag tycker oxå det är lite svårt att komma på vad man ska skriva i sin blogg ibland. Sätter oxå in lite psp bilder då och då istället. Satte in en psp bild häromkvällen, där jag visar upp min grafik som jag har gjort.
Har lite funderingar på att skriva om alla mina resor runt jorden på min blogg, framöver. Får fundera lite på det.

Kramelikram/
Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Eva

Eva

1 februari 2009 08:12

Vad roligt att du har kommit igång.
Lycka till med ditt nya jobb.
Kram

http://hemmahoslillamig.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Av Marru - Onsdag 24 jan 21:43

Idag har jag återigen varit till ortopeden i Falun. Men om jag skall börja från början. För ett år sedan var jag på utvecklingssamtal med rektorn, och då började vi prata om min skada. Hon frågade om jag varit till en fysioterapeut, att de vet ju mer...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards