Colliekompisarna

Alla inlägg under mars 2009

Av Marru - 22 mars 2009 22:49

Så kan man se fram emot en härlig och intensiv tävlingsvår. Vad härligt, precis som jag vill ha det. Att man alltid har nåt att se fram emot. Vi börjar i Ludvika.


28/3 inofficiell utställning ABB-hallen i Ludvika

10/4 inofficiell agilitytävling 1 hoppklass i Norberg

26/4 officiell agilitytävling 2 x hoppklass i Dala-Floda

3/5 officiell agilitytävling 2 x hoppklass i Västerås

21/5 officiell utställning i Nora

24/5 officiell utställning i Österby bruk


Sen vet jag att sista helgen skulle Södra dalarnas hundägarförening ha en rallylydnadstävling, men av nån anledning kommer jag inte in på deras sida. Undrar om den föreningen existerar nån mer. För samma helg så är det agilitytävling också. Men eftersom det är mindre med rallylydnadstävlingar så tänkte jag anmäla oss till den ifall det blir nåt.


Men allt det där gäller ju under förutsättning att hon inte börjar löpa, utställningarna är ju inga problem men dom andra går ju inte. Men om vi har räknat rätt så skall hon inte börja löpa förräns i juni. Så då hinner jag gå klart alla kurser också.

Av Marru - 21 mars 2009 23:54

Jaha, då blev det återigen natt. Men man kan ju inte gå och lägga sig när man håller på med en bild. Här är en bild från gruppen Winni, det är Leidy som gör så fina tutar hos dem. Som ni ser så längtar jag efter lite vår och värme nu, vill inte se snö mer.


Av Marru - 20 mars 2009 19:32

Köpte mig en ny mobil förra veckan, displayen på den gamla hade fått en spricka. Jag ville ha en ny mobil med lite bättre kamera eftersom den andra kameran släpar man ju inte med sig överallt. Däremot mobilen, ja alla andra gör det utom jag. Jag måste vara världens sämsta mobilanvändare. Antingen kommer jag inte ihåg att ta med mig den när jag går hemmifrån, ofta så glömmer jag bort vart jag lagt den så jag får ringa till den för att hitta den. Stänger jag av den så kan de gå hur länge som helst innan jag kommer på att den är avstängd. Så för det mesta så stänger jag inte av den.


Igår så tänkte jag att jag provar den, och ordentligt. Jag provade när jag blev ensam i bussen och ta kort på vägen framför mig, och det blev ganska skapliga bilder. Ni behöver inte oroa er, bussen stod nästintill stilla när jag knäppte korten. Det är väldigt många av bussturerna som är lugna, man kan lulla fram i sin egen fart. Vilket kommer bli till problem nu när våren och sommaren kommer. Det är lika bra att man åker några minuter försent från busstation för att man inte skall behöva stoppa utefter vägen.


Den första är tagen från kostigen jag åkte på första veckan jag började med linjekännedom. Vägen mellan Sunnansjö och Nyhammar som går över Västansjö. Där är det inte brett.



Den här bilden är tagen efter att jag svängt från Sunnansjö mot Ludvika. Det är en sån här kul uppförsbacken direkt efter korsningen. Den kan nog bli spännande under vintrarna. Den där refugen ni ser i mitten är det en lustig sak med. Varje vinter när första snön kommer så är det nån som måste åka med sin bil där. Dom tror att det har börjat med en vadslagning om vem som är den första som åker där efter snön. Sen verkar det ha blivit en tradition att det skall åkas på den direkt när snön har kommit. Tänk er att det är sådär ljust fortfarande när jag tog kortet, klockan är ca 18.25 då.



Av Marru - 18 mars 2009 22:48

Det visade sig att jag hade fått ett delat pass idag, och då åkte jag hem. Har ingen lust att sitta och uggla i Ludvika i 4 timmar när man kan åka hem och göra nåt roligare. Så då fick jag gå min morgonpromenad med ett par hundar alla fall. Maken har hjälpt en äldre dam med sin spaniel, eftersom jag inte vet vad det är för sort så får han bara vara spaniel *S*. Han är bara 8 månader drygt, men han drog väldigt mycket så matte orkade inte gå med han. Nu imorse så gick vi långpromenad allihopa, vi med våra 4 och hon med sin spaniel. Hon har heller inte vågat ha han lös när hon gått ensam, så vi brukar gå till åkrarna och släppa alla lösa så de får springa av sig.


Men idag såg hunden, Kalle heter han en kompis på vägen. Då ville han inte lyda alls. I helgen när vi släppte dom så kom han till oss när vi ropade. Men idag, så var det bara raka spåret till kompisen. De brukar visst kramas och dansa med varandra, och så är det killar båda 2 :-o. Så här ser det ut när de sätter igång.




Sen var det dags för mig att åka och jobba igen. Sista turen var en riktig segtur. Åkte först förbi 3 skolor i Ludvika. Sen Blötberget, Saxdalen, Sunnansjö, Grängesberg. Det tog över en timme från Ludvika till Grängesberg. I Ludvika steg det på en karl som var lite lätt salongsberusad, såg det ut som. Han skulle till Grängesberg. Sen blev det så mycket folk i bussen så jag hade lite svårt att hålla koll på han. Men efter Blötberget hade de flesta gått av. Då såg jag att han hade somnat. Såg också att det rullade nån ölburk på golvet, sen tyckte jag det såg ut som om det var spillt på golvet. Jag tänkte att ok, eftersom han sover så får han väl göra det tills han vi kommer fram till Grängesberg. Alldeles innan vi kommer in i Grängesberg så vaknar han till. Det var bara han, en kvinna med sin lilla dotter och jag i bussen. Helt plötsligt hör jag kvinnan som satt nära mig säga "vad gör han, tänker han pinka i bussen". Hon hade ju sett att jag höll ögonen på han i spegeln. Så jag tittar till, ja där står han upp mitt i gången och håller på att öppna gylfen. Så jag stannar bussen, öppnar bakdörren, går bak och säger åt han att det är dags och gå ur. Han sluddrar lite och frågar vad han har gjort. Då sa jag att bussen ser ut som en svinstia, stinker öl, och att han tänkte ställa sig och pinka i bussen, så att det var bara och knalla ut. Jaja, han kom ju till rätt by alla fall. Vart han skulle egentligen tänker jag inte ens bry  mig om. Jag skickade ut han och hans ölkasse därefter. När jag kom tillbaka till Ludvika så gick jag bak och tittade. Förstår inte hur han kunde dricka så många burkar öl på den lilla tiden innan han slocknade, fast det stod några halvfulla på golvet.

Av Marru - 17 mars 2009 14:29

Det blev ingen tidig torsdagsmorgon. Ringde alldeles nyss från Swebus och bytte till ett eftermiddagspass, och jag kunde ju inte säga nej eftersom jag klagade om den tidiga morgonen. Med följd att jag nu missar agilityträningen på torsdag, vilket jag är jätteledsen för. Vi har ju så kul där Lizzie och jag. Men men får bara hoppas att jag får gå 2 ggr nästa veckan istället.

Av Marru - 17 mars 2009 13:12

Vilken snäll make jag har. Imorse när jag var ute och gick med hundarna så hade jag ju som vanligt glömt mobilen hemma. De ringer från Swebus i Borlänge, personalplaneraren jobbar där. Han hade en körning på torsdag som han inte fått folk till i Ludvika. Den hade ju jag och trafikledaren tittat på redan igår, men eftersom den var så kort och började så tidigt på morgonen så beslutade vi igår att vi hoppar över den.


Men alla fall så svarade maken i min mobil. Han hade frågat på en gång vad jag får för det. Ja, det blev väl en halvtimme extra då i betal tid. Så då hade han lovat att jag tar den. Alltså, den börjar kl 3.50 på morgonen, vilket betyder att jag måste upp klockan 2.30 Jag har lydnadskurs på brukshundsklubben på onsdag kväll, så jag kommer ju inte komma i säng före 22. Jag sa åt maken att jag väcker dig samtidigt när jag går upp. Makens förslag var att jag inte går och lägger mig alls utan sitter uppe och läser i böckerna inför provet jag skall göra för att få mitt förarcertifikat.


Jag ringde upp han i Borlänge, och jag sa vad jag sa åt maken. Då sa han att jag skulle säga att det var +3 grader varmt ute och ingen snö, om jag får problem med bilen så ringer jag, och så gapskrattade han.


Se denna vecka kommer jag nog bli ganska osynlig här vid datorn. Snart skall vi åka på hund i hand, sen blir det sängen för jag skall jobba imorgon. Direkt efter jobbet blir det kurs, efter den blir det en kortkort natt. Får väl ta en tupplur på dagen, sen är det agilityträning på kvällen igen. Sen fort i säng för det skall jobbas på fredag också.

Av Marru - 17 mars 2009 12:41

MH är i första hand till för bruksraserna, men man kan gå med andra raser också i mån av plats. Men om man tänker tävla med sin hund i bruks, då är MH ett krav.


Prioriteringarna på ett MH brukar vara

1. Bruksras - det är 16 raser som hör till bruksraserna, varav collie är en av dom. Dom övriga är Belgisk vallhund, Hollandse Herdeshond, Svart terrier, Australian Cattledog, Australian Shepherd, Beauceron, Bouvier des Flandres, Boxer, Briard, Dobermann, Hovawart, Kelpie, Riesenschnauzer, Rottweiler, Schäfer.


2. Klubbtillhörighet, att man är medlem i den klubben som arrangerar MH


3. Avel, en del raser har krav på MH för valphänvisning.


4. Tävling, krav på MH om man skall tävla i bruksgrenarna. Där hör bla sök, spår, skydds mm.


Kommer inte ihåg om det var just i den ordningen, men dessa har förtur på MH. Andra får gå om det finns plats över. Men däremot så får man inte gå om man har en blandras.

MH

Av Marru - 16 mars 2009 23:10

Eftersom det är många som inte vet vad MH är för nåt, tänkte jag försöka mig på en liten förklaring här. Det är i första hand en beskrivning på hur hunden är och hur den reagerar på olika saker. Inom bruksraserna, tex collie är det ett krav för att få valphänvisning via collieklubben. Det är just det bråket inom collieklubben handlar om för tillfället. En del ser MH som en bibel där alla kryss skall vara i just rätt ruta för att hunden får användas i avel. Men dom flesta ser nog efter hur hunden fungerar i vardagen, och använder MH som det hjälpmedel det är tänkt och vara. Det säger ju en del om hunden, men den säger ju inte allt.


Men nu till MH.


Där finns bla kontakt, där ser man hur lätt det är för främmande människor att få kontakt med hunden. Sen finns det lek, där man tar reda på hur intresserad hunden är av att leka och kampa. Vidare finns det ett moment där man kollar hur hunden klarar av passivitet. Sen finns det nåt som man kan likna vid en tvättbräda. Över den dras det kedjor som låter illa, där kollar man hundens kvarstående rädslor. Samma sak med dumpen, det är en overall som man har liggande på backen och precis när man kommer fram med hunden så dras den upp. Man kollar inte bara kvarstående rädslor utan även nyfikenhet. Sen finns det ett spökmoment, det kommer 2 spöken  och där tittar man på hur hunden reagerar mot dom. Till slut har vi skottet. Där skjuts det helt enkelt och hunden skall inte reagera på det.


Det var väl i det stora hela, kommer inte ihåg allt så det fattas säkert nånting.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10
11
12
13
14 15
16 17 18
19
20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards