Colliekompisarna

Alla inlägg under mars 2009

Av Marru - 15 mars 2009 19:30

Ja, då kom äntligen solen man längtat efter, så det blev en lång skön promenad på morgonen, och en lite senare på eftermiddagen. Sen har jag tränat med Lizzie där mellan vändorna. Det går kanonbra med henne när man tränar hemma.


Här lite bilder från morgonpromenaden.

 


Här är det spring i snö, med 4 collie och 1, jaa nån spaniel är det nog.

 


Här har vi Micki som funderar på om han skall gå ut i snön eller inte. 

 



Av Marru - 15 mars 2009 00:37

Sitter och tittar på min Winni bild, och ser att allting blev helt galet. När jag gjorde dom där ramarna som dom små ängelbilderna sitter i så gjorde man ju två stycken så att det vart spegelvända. Men jag har kopierat bara den ena och klistrat in den 2 ggr. Jösses, hur klantig får man vara :-o. Jaja, gjort är gjort. Ok, jag kör med denna här istället då. En till Winni. Får väl hoppas att den är rätt åtminstone.


Av Marru - 14 mars 2009 20:21

Då var det lördag igen, och man sitter här och tittar på melodifestivalen. Men röstar gör jag verkligen inte, är lite irriterad på detta eviga röstande i samband med melodifestivalen. Tycker det var bättre för när man fick fram det vinnande bidraget på en gång. Fast det är klart, då får ju inte Telia in tillräckligt med pengar. Ok, en del av pengarna går till välgörande ändamål, alla fall gjorde det från deltävlingarna. Men Telia får säkert en vacker slant de också. Ändå skall det höjas priser hela tiden.


Idag har jag gått med hundarna, systrarna blå har fått busa ute på gården. Tränat med Lizzie har jag också gjort. Tänk om det kunde gå lika bra på brukshundsklubben som det går hemma. Men nej. Hon börjar faktiskt fatta att hon skall komma till min vänstra sida på inkallning utan nån fiskkrok. Brukar träna lite lydnad och lite rallylydnad. Visserligen har vi ingen rallylydnadstävling i närheten förräns i slutet av maj.


Har nu under kvällen gjort lite med psp. Gjorde ett tema från Winni idag, gjorde ju en igår kväll, fast den gjorde jag med deras tuber. Nu gjorde jag en med egna tuber, och när jag sparade den så råkade jag få till samma namn på den som på den från igår. Så nu är den borta :-(, och alla timmar jag la ner på den. Men här är alla fall den andra.


Av Marru - 12 mars 2009 22:09

Ja, den blev väldigt kort idag eftersom de började bygga på banor inför helgens tävling. Jaja, vi får väl hoppas att vi kan träna nåt nästa vecka. Vi fortsätter och tragglar med gungan tillsammans med Lizzie. Slalomet går ganska hyfsat. Ibland går den perfekt, ibland går det sisådär.  Vi har inget riktigt drag mot tunnlarna än. Men hon följer min hand jättebra, bara jag har förstånd att visa rätt med den handen.


Hade med mig Micki också idag. Säger bara suck. Det var noll koncentration, han bara hoppade jämfota och skällde. Vet inte om det beror på att han inte kört. Tunnlarna ville han inte gå genom, vet inte vad han höll på med, han har aldrig haft problem med tunnlar förut. Möjligen berodde det på att han hamnade på fel sida eftersom han är fotfixerad fortfarande fast jag har haft han på min högra sida dom sista åren vi varit ute och gått. Fast det är klart, han har ju aldrig gjort nåt annat än gått på min högra sida. Så jag börjar nog luta lite mig åt det hållet att han kan nog få pension från det hela. Att vi tränar med han och Farina på sommaren när vi kan göra det ute, och när vi är helt ensamma på banan och tränar.


Vet inte hur jag skall göra, om jag skall göra ett försök med han nästa vecka eller om jag skall koncentrera mig på att få en bra agilityhund av Lizzie. Tyvärr så vann jag ingen bok i tävlingen på hundbloggen, så jag blev tvungen att beställa den själv från Canis. Tror det följde med agilitybok av bara farten *S*.



Av Marru - 12 mars 2009 00:21

Ja, i söndags så fick vi ju nya teman i Målarboden, idag har jag gjort ett par av dom. Bland annat den här kanonsnygga som Ladykatt har skrivit tuten till. Hon är otroligt duktig och gör kanonfina alster. Dessutom är hon ju handledare i bla SkaGra, och en grupp som gör mailmallar. Ja, sen har hon ju hand om SkaGras animeringsgrupp. Med andra ord en dam med många järn i elden. Men eftersom hon hållt på så länge så går det fort för henne att göra uppgifterna, och de blir alltid kanonsnygga. Här är bilden jag gjort efter hennes tut. Den blev med hennes tuber, eftersom jag inte hittade egna som jag tyckte passade.


Tack Ladykatt, den var rolig och göra.


Av Marru - 12 mars 2009 00:17

Ja, då var det den tredje gången på allmänlydnadskursen för Lizzie och mig. Idag så hade vi social träning, alltså möten, först människa mot människa, sen hund mot hund. Efter det tränade vi med apportbock. Nu har jag ju gjort det med Lizzie redan, hon tar apporten i munnen så jag tränade med att hon fick ta den från backen och ge till mig. Sen blev det inkallning, det gick inte så bra. Vet inte om det är dom andra hundarna som gör henne osäker. Men hon vill inte sitta kvar när jag går från henne. Hemma går det hur bra som helst när vi tränar på det.


Nästa gång var det meningen av vi skulle köra uppletande och gången efter spår. Ja, och hur bra går det när det är massor med snö i skogen. Vi får väl vänta till efter midsommar med det :-(. Nä, jag hoppas då verkligen att snön försvinner före midsommar. Så vad vi får göra nästa gång vet jag inte.

Av Marru - 10 mars 2009 22:43

Idag var vi då några huttrande hundmänniskor som samlades på brukshundsklubben. Eftersom dom flesta inte har gjort nåt på länge tillsammans med sina hundar så började vi med social träning idag. Bara att gå fint i koppel och möten mm. Lizzie och jag skall ju försöka få våran lilla guldmedalj, om jag hinner gå där så pass många gånger att vi får den.


När vi kom dit så såg vi att det var upplogat på agilityplanen. Förklaringen till det var att de äntligen fått till den där instruktörsutbildningen vi väntat på över ett år. Jag skulle också gått den, men nu när jag blev uppsagd och inte vet nåt om framtiden så villa jag inte gå den. Så vi var till agilityplan och provade lite för skojs skull. Lizzie fick hoppa lite hinder, springa genom tunnlar. Och sen tränade jag lite slalom med henne. Clara fick springa med husse. Hon har knappt sett gungan förut, förutom några gånger i somras. Hon gick upp på den utan problem, första gången slog den ju i och hon hoppade av på en gång. Men det var inga problem utan på den igen, och hon balanserade ner gungan på en gång. Så hon är inte ett dugg rädd för gungan. Det är bara Lizzie som måste komma över sin fixering vid gungan.


Imorgon är det dags för lydnadskursen för Lizzie och mig. Men en sak är säker, man kan inte köra nånting med Lizzie och Clara på samma plan, de vill ju bara busa så de håller på och tittar på varandra hela tiden.

Av Marru - 9 mars 2009 21:31

Idag så har vi varit på agilityträning igen. Vi körde lite banor, slalom. Sen försökte jag få henne att dra på tunneln, men dit har hon inte nå riktigt drag än. Hon går ju genom, men det är inget jihooo, en tunnel och snabbt igenom. Utan hade det varit tävling så hade det blivit vägran flera gånger eftersom jag får visa flera gånger. Men det kommer väl med farten. Men hon hade några hopphinderskombinationer som hon fick ett väldigt drag på. Ja, gungan håller vi också på att tragglar med fortfarande. Nån som har nå bra tips på den. Vi vet inte riktigt vad som är hennes problem. Hon är inte så värst berörd av smällen. Vi funderade på om det kunde vara att hon tycker det är otäckt när den vippar, eller om hon blir störd av alla andra hundar som springer runt omkring och håller på med annat samtidigt. Men det kommer väl det också med tiden.


Innan vi började så gick jag och tittade på tävlingsinbjudningarna som satt på dörren. De har en tävling på långfredagen, och jag var lite sugen. Men jag tänkte att det blir ingen tävling förräns vi får klartecken från Kicki. Och innan vi slutar säger Kicki, ni kan väl tävla på långfredagen. För Lizzie kan ju hindrena, bortsett från gungan då. Nu behöver hon få miljöträning från en tävling. Vad är det bästa och börja på än en inofficiell, ja det kommer nog bli mycket inofficiella före en officiell. Så på långfredagen skall Lizzie ha sin agilitypremiär i hoppklass. Tror Micki skall få följa med och tävla då, men jag måste nog ta med han på nån träning innan så vi får se hur det går med han.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10
11
12
13
14 15
16 17 18
19
20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards