Colliekompisarna

Alla inlägg den 26 december 2015

Av Marru - 26 december 2015 23:57

Idag hade jag kunnat åka till Molnebo, Jeris uppfödare för att spåra med dom. Men vaknade vid 5-tiden och kunde inte somna om. Så när jag hade tänkt gå upp så kände jag att jag orkar inte åka nånstans. Det är ju alla fall 11 mil dit. Men eftersom det var lite kyligt idag, så var det ganska hårt och torrt på åkern nedanför vårt bostadsområde. Så jag bestämde när jag var ute och gick med hundarna att det får bli ett åkerspår hemma istället. Sagt och gjort. Efter frukost tog jag bilen, och åkte ner till åkern. La ett ganska långt spår med 2 vinklar, 3 pinnar och en slutpinne. Sen hem och vänta en stund.

 

När det gått ca 1 timme så tog jag Jeri, sele och spårlina och så gick vi ner till åkern. Satt på han selen, och så började vi. Han hittade spåret ganska lätt. Men sen trodde jag att han hade tappat den, för jag tyckte inte jag hade gått så snett. Men helt plötsligt så står han vid första pinnen och tittar på mig "jaha, skall du inte bli glad nu, skall vi inte leka" . Fortsatte vidare, men han hade lite svårt vid första vinkeln. Men jag stod kvar på min plats, och lät han försöka hitta spåret och till slut så gjorde han det. Andra pinnen hittade han också lätt. Dessutom så hade jag också sett den så då var jag med på noterna lite bättre. När vi kom till nästa vinkel fick vi lite problem. Vet inte om spåret vart lite för långt. Vi har ju inte gjort det på länge. Jag var inte heller riktigt säker på vart jag hade vänt. Så då bestämde jag att jag går fram och tillbaka över där jag trodde spåret var. Till slut så fick han upp det igen. Fast vi hamnade inte riktigt där vi gått. För när han skulle leta efter den tredje pinnen så var den inte där vi gick. Men när vi kom närmare den så måste han fått in en doft av den för han vinklade lite, och gick rakt på den. Sen var det bara raka spåret till den sista. 

 

Tyvärr så kommer det väl snö nu snart. Så vi får väl se när vi kommer åt att göra det igen. Vet bara att när jag la åkerspår åt han förra hösten, så gick första gången riktigt bra. Sen den andra ett par dagar senare gick helt åt skogen. Så det blir inget på några dagar alla fall, även om det inte kommer nån snö. Men han var så mallig så när vi gick hem idag.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< December 2015 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards