Colliekompisarna

Alla inlägg den 7 november 2012

Av Marru - 7 november 2012 23:53

Idag var en händelserik dag. Det började tidigt imorse när jag stod i toa och borstade tänderna. Stod där och funderade ifall jag skulle ha med mig systrarna eller inte till Falun. Hade ju först tänkt vandra i affärer, men så såg jag ju genom badrumsfönstret att det kanske skulle bli en fin dag. Så innan jag var klar med tänderna hade jag bestämt mig. Systrarna följer med mig. Så det var bara och börja packa med mat och vatten.

 

Sen åkte vi mot Smebacken, och strax ser jag en massa blink framme. Det blinkade gult och blått. Då hade det hänt en olycka, tyvärr med dödlig utgång. En 46-årig man som av nån anledning hade kommit över på fel sida. Halt var det inte. Kanske han har somnat bakom ratten, inte vet jag. Men efter att jag passerat dom så började man ju tänka lite. Det hade ju lika gärna kunnat vara jag som mött den där bilen. Det är tur man inte vet när man är ute på vägarna vad det är för dårar man möter. Tex så finns det lika många rattfyllon ute på vägarna som det finns taxibilar i Sverige. Tänk på det när du möter en taxi, det hade lika gärna kunnat vara ett rattfyllo. Vi svängde in på järnvägsstation i Borlänge innan vi åkte vidare. Jag bara älskar den där brie och salamisalladen dom har.


När vi kom till lasarettet så släppte jag av mamma vid entren som jag brukar göra. Sen körde jag istället för parkeringshuset till en parkering lite längre ifrån. Såklart så fungerade inte automaten där med bankkortet. Nåt bensinkort hade jag inte med mig, så jag försökte skramla ihop så många slantar som möjligt från min och mammas plånbok, men dom räckte inte långt. Men så fick jag för mig att jag ringer numret som stod på automaten, och sa att automaten var paj. De var dom ju medvetna om att den inte fungerade med bankkort. Men jag kunde använda bensinkort eller mynt. Då sa jag att jag håller på och laddar den med mynt nu, men har inte så många. Då tog han regnumret på bilen och sa att jag kunde stå där så länge det behövdes. Men det känns lite opålitligt med ett sånt där muntligt löfte. Så jag var lite småorolig hela dagen, men det var inga problem.

 

När vi kom upp till avdelningen så kollade de blodtrycket och tempen innan de satt på droppet. Sen gick jag till bilen och tog ut systrarna. Det finns ju en fin stadspark vid lasarettet, så vi gick en stund där. På somrarna är det cafe i timmerhuset, och i dammen simmar det änder. Själva lasarettet tycker jag är jättefult. Det har byggts ut hela tiden, och det verkar vara olika arkitekter varje gång. Finns inget enhetligt på det där stället. Men stadsparken är kanonfin.

 

             

 

När vi strosat runt där ett tag, så gick vi upp mot Lugnet. Tänkte att jag måste ju ta kort på hur det ser ut där nu, innan dom börjar med den nya hoppbacken. Har inte läst så noga, men jag tror den nya också skall vara där dom 2 gamla är. Sen har vi ju Scandic hotel, som ser ut som en hoppbacke från sidan.

 

   

 

Efter det så började vi gå sakta tillbaka mot lasarettet igen. Jag gav systrarna mat, och åt upp min sallad. Sen satt vi i bilen och myste en stund. Sen gick vi ut på promenad igen. Men den här gången gick vi mot stan istället. Tänkte att det skulle vara bra miljöträning, och det kan vi nog lugnt säga att det var. Först en bild på busstation i Falun. Där har man tillbringat många timmar.

 

 

 

Sen lite bilder från Faluån, först en med Dalateatern i bakgrunden, sen själva ån, sen har vi huset där Radio Dalarna håller till.

 

     


Men nåt som fick mig att börja gapskratta, det var en staty av Selma Lagerlöf. Ja, eller inte statyn, men Lizzie   . Jag tänkte gå närmare och titta vad det var för en. Såg ingen namnskylt, men jag tyckte att det var väldigt likt bilder man sett på Selma Lagerlöf. Hann inte titta för Lizzie vart alldeles skogstokig när hon såg henne   . Hon buffade och skällde, och vägrade gå nära. Jag fick lura henne lite och gå bakom ryggen på statyn. Men tom då var hon på sin vakt. Men ni ser ju, hon ser väldigt bestämd ut där hon sitter.

 

 


Sen kom vi till nån gammal byggnad som numera tycks vara nån sorts sommarservering.

 

 

 

Sen gick vi mot torget. Jag trodde att jag tog en bild på kyrkan, men det vart inget. Bara på torget, med statyn och huset på andra sidan vägen. Sen hade dom en sten i hörnet av torget som dom kallade för Speakers corner. När jag stod där och läste på en skylt om den där Speakers corner, då kom det en äldre farbror och sa att det är bara och ställa sig där och börja tala. Nä, skulle nog inte tro det sa jag. Här har det pratat tillräckligt idag, att vi har tom varit och skällt på Selma. Han sa att det finns äldre personer i Falun fortfarande som har haft henne som lärare. En riktigt trevlig farbror var det vi pratade med.

 

   

 

Sen var det bara och börja gå uppför backen mot lasarettet igen. Det här gamla huset har jag ofta beundrar när jag kört förbi där med bussen.

 

 

 

Det finns mycket gamla fina hus i Falun, men nu gick jag inte där dom flesta finns. Men till skillnad från Borlänge så finns det mycket mer gamla fina hus i Falun än i Borlänge. Tråkigt att det i Borlänge har rivits så mycket. När vi kom till lasarettet så la jag Lizzie och Clara i bilen, och gick upp på avdelningen. Då visade mätaren att det var 40 minuter kvar på droppet, men det gick fortare än så. Därifrån åkte vi till Ica Maxi och handlade, och sen skjutsade jag hem mamma. Fickade en snabbis. Åkte förbi kyrkogården på vägen hem. Så är fint är det vid pappas grav nu. Bilden är gammal. Vi har en lykta i högra hörnet, vid ljungen också. Men det lilla glaset i stenen med korset på. Det är också en lykta. Det finns en dörr bakom stenen, så man kan sätta in ett ljus där. Den är beställd från Finland. Där är dom lyktorna ganska vanliga.

 

 

 

Hann bara vara hemma en halv timme, sen var det dags och fara igen. Visserligen kände jag mig ganska trött efter allt trampande idag, men jag åkte alla fall med Lizzie. Clara tyckte att hon hade fått nog idag. Hon gick och la sig i sovrummet, och lyfte inte ens på huvudet. Vi hade som vanligt 3 olika kombinationer och träna på. En kombination med kontaktfält, och 2 där man kunde träna slalomingångar tex. Lizzie var riktigt på hugget. Men gungan har hon börjat bli lite seg på igen. Men det blir väl ändring på det också igen. Funderade faktiskt lite när vi var i Falun ifall hon kanske för ovanlighetens skull börjar löpa nu. Så mycket systrarna pinkade idag har dom inte gjort på länge. Eller om det var alla ovanliga dofter som gjorde det, att det skulle kissas lite här och där. Vi har fått en ny valp igen på klubben. Den här gången en lapsk vallhund, eller är det en fladdermus   .

 

 

 

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards