Colliekompisarna

Alla inlägg den 6 december 2013

Av Marru - 6 december 2013 23:48

Vilken dag det har varit idag   . Jag sov till 9 idag, alltså ovanligt länge. I normala fall så brukar Jeri komma upp med framtassarna och slicka mig i ansiktet långt tidigare. Men imorse så drog jag täcket över huvudet när han kom. När jag vaknar så brukar jag gå upp på övervåningen och på toan där. Jag har ju mina kläder där uppe. Tycker det blir bäst så när jag skall upp tidigt. Då stör jag inte dom andra. Men alla fall så gick jag upp på övervåningen, och i förbifarten så tittar jag ut genom sovrumsfönstret där uppe, och tvärnitar. Det är nåt som inte stämmer, det är alldeles grönt utanför fönstret   . Först så vart jag lite rädd för det jag såg, var inte säker på om jag skulle våga gå närmare fönstret och titta på det. Men till slut så gick det upp, vad det var för nåt. Att det troligen hade ramlat ett träd på baksidan. Jag ropade på maken som fortfarande låg och sov. Kom upp och titta sa jag. Vad är det nu då ropade han. Kom upp sa jag bara. När han kom upp, så vart han alldeles tyst. Det här är vad jag såg.

 

 

 

Ja, det fanns ju inget vi kunde göra för tillfället, och hundarna måste komma ut på sina morgonbestyr. I  normala fall så brukar jag släppa ut Micki på baksidan, och gå en promenad med dom andra. Men idag var det inte riktigt läge och släppa ut nån hund på baksidan. Så jag tog systrarna och Jeri, och maken fick ta Micki och Farina på en morgonpromenad. När jag kom hem så släppte jag in hundarna och gick runt huset på baksidan och tittade. Jösses, vad stort det är   . Tänk om den hade ramlat drygt en meter mot huset, så hade vi haft den på taket. Det såg faktiskt riktigt kusligt ut.

 

         

 

Det var en rejäl rotvälta. Det var nära att den tog komposten också. Men dom klarade sig. Då hade det absolut varit kört med att ha hundarna ute på baksidan. Men stängslet fungerar alla fall så att man kan ha hundarna ute, fast den har fått lite stryk den också.

 

 

Men den hade ramlat över ett äppelträd, så klart den bästa. Torkställningen är en fd torkställning. Jag tänkte faktiskt igår när jag var till komposten att vi måste byta linor på torkställningen. Ja, då slapp vi det. Finns en mattställning också under granen, fast den verkar ha klarat sig någorlunda. Den hade förresten tagit med sig ett träd till i fallet, en al. Sådana finns det gott om här efter tomtgränsen.

    

Maken ringde till kommunen om trädet, fast jag kom på sen efteråt att det var nog fel ställe och ringa till. Att det är ju Uppsala universitet som äger skogen vid sidan. Kommunen har det på baksidan. Det kom ju en karl från kommunen och han hade med sig telefonnumret till Universitetet. Då kom jag ju på att det är ju deras mark. Men dom i Uppsala hävdar att remsan mellan vår tomt och bäcken hör till kommunen. Jaja, kommunens gubbar sågade av trädet lite så att det inte skulle ramla på hundarna när dom är ute. Den nedre delen av stammen är kvar, och hänger över äppelträdet. Den kommer kanske att vara kvar där till sommaren, vi får väl se. Maken fick alla fall tillstånd av Uppsala att såga ner träden han ansåg kunna ramla ner över huset. Dom pratade emot sig flera gånger där i Uppsala. Ena stunden är den lilla markremsan kommunens, nästa gång lovar dom oss att ta ner träd där. Ena gången hävdar dom att när dom gallrar så brukar ta bort ensamma träd. Hmmm... det är ju rena kalhygget där vid sidan och ändå så står dessa stora träd vid tomten. Fast trädet jag är mest orolig för är tallen hos grannen. Grannfrun själv är lite orolig över den, så nu är nog chanserna större att den försvinner snart. När dom från kommunen var här så lovade dom att hugga ner dom halvruttna björkarna på baksidan. 

 

Ja, det är tur att vi sover på nere i mitt gamla rum. Ifall det kommer fler träd så får vi alla fall inte dom direkt på oss. Hade mamma bott här fortfarande, så hade hon nog fått en hjärtattack. Trädet hade ju ramlat alldeles utanför sovrummet som hon använde. Men nu så har nog Sven lugnat ner sig, hoppas vi. 

 

Imorgon skall Lizzie och jag åka till Norberg och tävla i andra delen av Vintercupen.


Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards