Colliekompisarna

Alla inlägg den 12 december 2013

Av Marru - 12 december 2013 23:04

Nu är snart slut på denna vecka också. Tiden går verkligen fort nu. Knappa 2 veckor kvar till jul. Imorse var jag till Ludvika och hämtade hundmat. Där står vi alla trogna på rad och väntar på Fodax-bilen   . Passade på och gå in en snabbis på Matmagasinet innan jag åkte hem, när det ändå var öppet redan. Där hade det verkligen hänt grejer. Har inte varit in där och handlat på evigheter. Men förändringen var definitivt till det bättre.

 

När jag kommit hem och fått in maten i frysen, så gick jag på morgonromenad. Idag bestämde jag att bara ta Lizzie och Jeri på morgonpromenaden. Jeri tar efter alla Claras olater när vi är ute. Vi gick ner mot byn. Jag visste att det fanns en cache bakom äldreboendet vid vårdcentralen. Men inte hittade jag den inte. När vi ändå var så nära centrum så bestämde jag att vi går och hälsar på hemma hos mamma. Inga av hundarna har varit uppe i hennes lägenhet än. Så jag tänkte att det blir bra miljöträning för Jeri. Trapphuset, och allt runt omkring. Trappan i det huset är inte som man är van vid i hyreshus. De som vi har bott i, så har trappan gått halvvägs upp mellan våningarna, sen har det varit en "platå", eller vad man skall kalla det, och den svängde åt ett annat håll. Men den här går bara rakt upp på nästa våning. Så den är ganska lång. Upp var det inga problem. Men när vi skulle ner så tyckte nog Jeri att det såg lite otäckt ut. Så jag försökte få han i den lilla hissen där. Men så protestera Lizzie efter att först varit in där. Jeri var nästan inne när hon gjorde det, så då fick jag inte in nån. Ja, då var det bara och ta trappan ner. Det gick ju till slut. 

 

När vi var inne hos mamma, så råkade ju posten komma. Då vart det 2 hundar som inte riktigt visste hur dom skulle reagera på det. De har ju aldrig varit med om att posten kommer genom ett hål i dörren. Dom såg lite roliga ut där ett tag, både Lizzie och Jeri. När vi varit där ett tag så började vi gå hem.

 

Ikväll så var vi på rallylydnadsträning Lizzie, Clara och jag. Först tränade jag lite lydnad med Lizzie. Linförigheten går riktigt bra, tom vänsterhalterna. Läggandet under gång går också bra. Fjärren är det lite si och så med. Hon vill ju inte sätta sig, och gör hon det så gör hon det under högljudda protester. Apporten är det lite si och så med också. Idag var det inte alls bra. Hon sprang fram till apporten, lyfte upp den. Men så släppte hon den. Eller ibland så sprang hon bara fram till den, men tog den inte. Så jag lät henne ta apporten i munnen direkt från min hand, och så fick hon gå med den i munnen en bit. En platsliggning gjorde vi också idag, och det gick bra. Det är allt vi gjorde på lydnadsfronten. 

 

Sen fick Lizzie lägga sig i bilen en stund. Så jag tog in Clara istället. Idag var Clara på sitt allra soligaste humör tydligen, för hon gjorde allt som hon skulle. Tom vänstersvängarna från fortsättingsklassen satt skapligt. Lite frestad är jag att starta med henne i en fortsättningsklass till. Tror det bara är ett resultat som fattas för henne i den klassen. Sen bytte jag, och tog ut Lizzie. Först så gick vi igenom kortbanorna med nybörjarmoment och fortsättningsmoment. Sen började vi träna på sidbyten framför. Efter det så tog vi sidbyten bakom. Kan ju säga att sidbytena bakom var mycket lättare än dom framför. Sen tog vi bärande av föremål på båda sidor. Till sist så provade vi på snurren från mästarklass. I avancerad klass så skall ju hunden snurra ut från föraren, och det är inga större problem. Utom på höger sida, det var lite svårt för Lizzie i början. I mästarklassen så skall hunden snurra in mot föraren. Jag har fått henne att snurra inåt på  vänster sida. Men precis som med snurren utåt, är det problem med snurren inåt på höger sida. Men jag har bestämt mig för att ta mästarklassmomenten, några åt gången. Och inte börja med nya förrän dom jag börjat på sitter. 

 

Idag är det en ny storm på gång. Ivar heter denna. Vi får hoppas att han är lite snällare än Sven. Fast jag vart ju lite orolig när jag åkte hem från träningen och såg träd ligga över vägen. Tack och lov så låg dom på andra filen. Maken sa när jag ringde hem för att tala om att vi är på väg hem, att det ligger träd på vägen. Så jag kom fram till att jag åker inte hem över Vad, utan håller mig på riksvägen. Men visst känner man sig liten när man vet att det blåser halv storm ute, och man ser dom stora granarna vid vägen. Får väl hoppas att Ivar lugnar ner sig under natten så man inte behöver vakna med en ny gran utanför fönstret   .

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards