Colliekompisarna

Alla inlägg den 30 oktober 2012

Av Marru - 30 oktober 2012 23:36

Idag var det ganska skönt att vakna. Inte mycket kvar av snön som kom igår, hoppas det dröjer innan det kommer nytt. Gick hälsospåret med systrarna idag. När vi passerade ett hus på vägen dit så såg jag massor av sidensvansar i ett äppelträd. Synd att inte vädret var bättre för då hade jag haft kameran med mig. Men det kommer väl ett tillfälle nån gång och få en bild på dessa fåglar som är så otroligt vackra.

 

Vi har haft rallylydnadsträning idag. Vi får ha det på tisdagar ett tag framöver, för det är agilitykurser på gång nu. På våran klubb så går man 2 ggr i veckan istället för en gång. Det tyckte jag var bra på den tiden när jag gick med Lizzie. Så dom har agilitykurs måndag och torsdag. Men först av allt började vi med lydnad. Det fria följet tycker jag går kanonbra. Men allt det andra är det lite si och så med. Dom andra momentet gick det inte så bra med. Hon är lite svårmotiverad och hoppa över hindret när det inte finns nån godisskål på andra sidan. Men samtidigt känns det som att man kan inte kan hålla på med den hur länge som helst. För hoppa kan hon. Nu kanske jag har kommit på ett knep alla fall på hur jag kan få henne och sitta kvar på andra sidan innan hon hoppar. Vi får börja med ett lågt hopp, så då kan jag gå fram till hopphindret, och tom lyfta över en fot på andra sidan. Då fick jag henne och sitta där på andra sidan. Nu är bara problemet att få henne över till andra sidan, alltså att få henne att hoppa över utan att det finns nån godisskål där. Sen jobbar vi på fjärrren också, det går lite segt. Måste få henne att göra dessa moment utan att hon lyfter på rumpan mellan varven.
Vi gjorde en platsliggning också, och jag vet inte vad det var med Lizzie idag. Det var precis som om hon aldrig gjort det förut. Hon reste sig hela tiden. Jaja, nytt försök nästa vecka. Vet inte om hon vart störd av att det var en valp i hallen. Den satt i en liten hage medan matte tränade med sin andra hund, och skällde oavbrutet i början   . Lizzie kanske vart orolig över att bli attackerad av en liten otäck valp   .

 

Sen gick vi över till rallylydnad. Det var en som sa att hon ville ha lite svåra nybörjarmoment. Ok, vill du ha det svårt så skall du få det svårt tänkte jag   . Så jag gjorde en liten kort bana med tempoväxlingar. Först ett moment, sen spring, 270 º höger. Sen ett par moment, långsamt, 270 º höger, och ett moment till. Gissa hur svåra dessa svängar är och göra i olika tempon. Man tycker att den långsammare skall vara lättare än den snabba. Men båda har sina svårigheter. I den långsamma är risken att hunden sätter sig mitt i alltihopa. Sen gjorde jag en bana med fortsättnings och avancerade moment och sidobyten. Som vanligt så att momenten skulle göras med hunden på både höger sida och vänster sida.  Clara tränade jag lite fronter med, och lite annat.

 

Sen innan vi åkte hem så byggde vi 3 agilitykombinationer till imorgon. Då behöver vi inte slösa träningstid på att göra det imorgon.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards