Colliekompisarna

Alla inlägg den 4 december 2012

Av Marru - 4 december 2012 23:40

Imorse var det rejält kallt på morgonen. Men tack och lov så började det bli lite varmare senare på dagen. Så från -17 på morgonen så hade det sjunkit till - 6 nu på kvällen. Fast då kom ju det andra eländet istället, snön alltså. Jaja, det är väl bara och stå ut. Men tur nog så vart det då varmare mot kvällen. Vi skulle ju åka till Norberg och träna rallylydnad idag.

 

Började med lydnaden som vanligt, och idag var första gången jag gjorde ett försök att träna in rutan med Lizzie. Vi har ju inte gett oss på den än. Läste på FB på en väns sida i Finland att hon hade gjort det som vi provade idag. Jag tog hoppbommar och markerade en liten ruta, med 4 koner i hörnen.  Sen ställde jag mig bredvid rutan, och sen var det bara och få henne gå in i rutan. Efter lite gnällande så kom hon ju på att hon skulle gå in i den. Nu får vi väl börja jobba med att hon skall stanna i den lite längre. Jag måste också tänka på hur jag klickar, för hon började nästan tro att jag klickade för att hon rundade en av konerna. Men några gånger så stannade hon kvar lite längre i rutan. Men jag har alla fall gått över från att träna en massa lydnadsmoment bara till några få. Idag blev det fritt följ, hoppet, rutan, fjärren och platsliggningen. Fastjag förstår inte vad som hänt med platsliggningen. Hon som förra vintern kunde ligga hur länge som helst har nu börjat resa sig. Idag fick jag gå tillbaka ett par gånger. Men sen så låg hon ju stilla resten av tiden. 

 

Sen fick det bli några kortbanor. Clara var på sitt solskenshumör idag, och gjorde alla frontmomenten rätt. Inga extra snurrar, utan hon satt sig framför mig som hon skulle. Med Lizzie testade jag några av sidbytena från mästarklassen. Den ena är det ju inga problem med, den är ju tom lättare än dom i avancerad klass. På den vänder sig båda helt om vänster. Det är värre med den helt om höger. Fast jag kom på att jag kan göra på samma vis som jag gjort med båda helt om från varandra. Den har jag gjort så att jag visade med handen samtidigt som jag sa ut, och när hon svängde så började jag springa bakåt. För att få henne att förstå att hon inte skulle snurra utan fortsätta. Varför jag inte vände helt om från henne var bara för att jag såg ju inte när jag vände vad hon gjorde bakom min rygg. Sen när jag kände att hon fixade den vändningen så började jag också vända. Men båda helt om höger, den ar knepig. Då skall hon ju vända sig mot mig, och jag vända från henne samtidigt. Då är det ju återigen ett tillfälle där hon hamnar bakom min rygg och jag inte hinner se vad hon gör. Så då får jag träna in det så att jag ser att hon vänder mot mig. Där har jag valt och säga in. Sen vet jag inte om det är så bra. Men det får duga.

 

När vi var där och tränade så började det snöa, sån där lätt snö som bara yr omkring. När jag var på riksvägen så blev jag omkörd av bil i ganska hög fart. Men efter det såg jag absolut ingenting. Det var bara och försöka bromsa, och kolla efter staketstolparna efter vägen så att man såg alla fall vart vägen gick. Det var lite otäckt ett tag. Men det gick bra alla fall.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards